LiveRecensies

Jay Rock @ AB (Ancienne Belgique): Van straatboefje tot hiphop klassebak

Drie jaar geleden zou Jay Rock de Grammy Awards bijwonen met zijn maatje Kendrick Lamar en de rest van het label Top Dawg Entertainment (TDE). De avond draaide echter anders uit voor de rapper, die verzeild raakte in een bijna fatale motorcrash. Geen plaatsje op de awarduitreiking, wel een zware revalidatie in het ziekenhuis. En of hij er sterker uitgekomen is. Drie jaar later heeft Rock net zijn eerste Grammy op zak, werkte hij mee aan Black Panther: The Album en bracht hij zijn derde studioalbum Redemption uit. Met single “King’s Dead”, zowel te horen op het Black Panther album als op Redemption, stak hij dit jaar de Grammy voor Best Rap Performance op zak.

“Knock It Off”, het derde nummer van zijn laatste album, vormt de perfecte opener van de show: in de intro bedankt Rock de grote man hierboven voor al de blessings in zijn leven, daarna trappen het catchy refrein en de trapbeat het feestje in gang. Met een stem die live bijna hetzelfde klinkt als op plaat, maakt Jay Rock meteen een statement voor de uitverkochte AB. “The Bloodiest” is het verhaal van Johnny Reed McKinzie Jr. die als jonge twintiger in 2005 aansluit bij TDE en het label mee groot maakt. Hij ontwikkelt zich er van straatboefje tot hiphop klassebak, zonder in te boeten aan street credibility. Het hoge tempo van “The Bloodiest” en het refrein (‘Bitch where? Tell me you a real one!’) maken dit nummer tot een echte clubbanger.

https://www.instagram.com/p/Bt_6a6Hguff/

Op de eerste moshpit is het dan ook niet lang wachten. De underground flow en zware bassen van “ES Tales” zorgen ervoor dat er spontaan een grote cirkel wordt gevormd en rustiger wordt het er daarna niet op. Op “Tap Out”, deels geproducet door Top Dawg himself, is het zalig flowen en na “OSOM” krijgt Rock een minutenlang applaus. Ook in het kleine en verre België is Jay Rock, eens een straatboefje uit de criminele wijken van Watts, Los Angeles, een hiphopheld.

Hoewel de focus van de show duidelijk op Rock’s laatste album ligt, is er ook tijd om wat oudere nummers en samenwerkingen met andere artiesten te brengen. Het hoogtepunt van dit deel van de show is “Vice City”, een nummer uit zijn tweede album 90059. Het nummer brengt Jay Rock, Kendrick Lamar, Ab-Soul en ScHoolboy Q samen, beter bekend als het collectief Black Hippy. Fans schreeuwen al jaren om een gezamenlijk album, maar voorlopig moeten we ons tevreden stellen met nummers op de soloalbums van de verschillende leden. Zelfs de DJ – huisdj en producer Mackwop – springt op zijn tafel om mee te feesten op de extreem aanstekelijke vibe van “Vice City”.

Bij TDE beschouwen ze elkaar als een grote familie, maar Kendrick Lamar heeft toch een extra speciaal plaatsje in Jay Rock’s hart. Hij haalt “Money Trees” en “Wow Freestyle” boven als ode aan zijn big bro waarmee hij samen de eerste stappen in de hiphopwereld zette. “Money Trees” is afkomstig uit Lamar’s doorbraakplaat good kid, m.A.A.d city en is ondertussen een classic geworden – de woorden worden als een bijbelvers één voor één meegezongen. “Wow Freestyle” bevestigt dat de twee West Coast rappers nog altijd een ongelooflijke synergie hebben. Het nummer werd overigens door Barack Obama aangeduid als een van zijn favoriete 2018 songs.

“Redemption” vat het gelijknamige album en de laatste jaren van Rock’s leven op een prachtige, ingetogen manier samen. Hij reflecteert op een soulvolle manier over de beproevingen die zich voor en na zijn motorongeluk hebben voorgedaan. ‘If you had a second chance in life, what would you do? Would you put the pills down? Throw out the lean too?’ Het rustpuntje wordt echter onverbiddelijk gecounterd door de laatste twee songs die alles nog eens op stelten zetten. Een jaar na datum is “King’s Dead” nog steeds een euforische trip en is de verse van Future nog altijd legendarisch. Wie in de buurt van de AB was, hoorde wellicht hoe zo’n 900 mensen ‘La di da di da, slob on me knob’ schreeuwden. Rock sluit zijn zegetocht natuurlijk af met “WIN”. De trompetsamples en het repetitieve ‘Win, win, win’ verspreiden een gevoel van overwinning en bekrachtigen een laatste keer het succes van Jay Rock.

De show is een vertaling van het album: compact, samenhangend en van een constant hoog niveau. Kwaliteit boven kwantiteit is wat Jay Rock kenmerkt en bij uitbreiding het hele TDE team. Een minder moment vonden we niet, behalve dat het optreden gerust een halfuur langer had mogen duren. 

Setlist:

Knock It Off
The Bloodiest
For What It’s Worth
I Just Wanna Party
ES Tales
Tap Out
Tity & Dolla
Hood Gone Love It
Vice City
Wow Freestyle
Money Trees
OSOM
Rotation 112th
Troopers
Redemption
King’s Dead
WIN

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Danny Brown - "Winter"

De zatte nonkel van de hiphopwereld is terug. Geen coronaprojectje voor Danny Brown, die zich sinds Uknowwhatimsayin¿ uit 2019 vooral focuste om zijn…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single néomí - "redemption"

Al vanaf de release van haar debuutsingle “if i wasn’t made for love” weet néomí ons te overtuigen. De Nederlands-Surinaamse folkpopzangeres bracht…
AlbumsRecensies

Vince Staples - Ramona Park Broke My Heart (★★½): Herkauwen en risico-avers

Het is bijna zomer en dat kan alleen betekenen dat Vince Staples zich klaarmaakt om zijn beste beentje voor te zetten. De…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.