Live, Recensies

Octavian @ Botanique: Groeiende voeten, maar nog te grote schoenen!

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Adele, 50 Cent, Years & Years, Sam Smith, HAIM en Sigrid. Ze stonden allemaal helemaal bovenaan in BBC’s gerenommeerde ‘Sound Of…’-lijst. Dit jaar was die eer weggelegd voor de Brits-Franse rapper Octavian, die in september zijn eerste volwaardige mixtape Spaceman uitbracht. De gehoopte hype rond de getalenteerde rapper bleef tot nu toe echter uit en dat zal o.a. ook te wijten zijn aan het gebrek aan hits dat hij momenteel op zijn palmares heeft staan. In een uitverkochte Grand Salon De Concert van de Botanique mocht Octavian echter tonen waarom hij begin januari met de winst mocht gaan lopen.

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Het academisch kwartier. Het is iets waar veel rappers moeite mee hebben en dus ook Octavian, die met de nodige vertraging zijn entourage langs de zijkant parkeerde en het podium beklom. Als decor van het concert diende Le Grand Salon Du Concert en dat is uitzonderlijk, want de zaal fungeert voornamelijk als expositieruimte van de Botanique. In deze immens mooie zaal heerst een magische sfeer die we niet vaak in een concertzaal ervaren en dat kwam Octavian geheel ten goede.

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Een DJ, een MC (die enkel tijdens “Bet” in actie schoot) en een groot led-scherm waren de enige hulpmiddelen waarop Octavian kon rekenen. Voor de rest moest hij leunen op zijn dansmoves en auto-tune. Dat laatste gooide tijdens zijn samenwerking met Mura Masa “Move Me” roet in het eten, want het zorgde ervoor dat hij bijna helemaal onverstaanbaar werd. Gelukkig was dit een uitzondering en bleef auto-tune hem voor de rest van de set trouw. Zo overtuigde Octavian met zijn stemvervormer het meest in “Move Faster”.

De Londense rapper voelt zich niet alleen tijdens het rappen als een vis in het water, maar durft ook kleine R&B-geïnspireerde uitstapjes te maken. “Molly” is hier een goed voorbeeld van, want zonder zijn identiteit als artiest te verliezen, toont hij een iets rustigere kant die we hem in de toekomst iets vaker willen zien brengen. Dat zo een nummer in de set opvalt, is een gekend fenomeen bij rappers, maar zelden werkt het zo goed als bij Octavian, die het nummer redelijk vroeg in de set plaatste.

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Een jonge, hippe massa kreeg Octavian voorgeschoteld en die had er enorm veel zin in. In het begin reageerden ze nog redelijk rustig wanneer de rapper vroeg om los te gaan, maar hoe losser de Brit werd, hoe meer het publiek zich openstelde om de bevelen te volgen. Dat “Little” en “Bet” (werd twee maal gebracht) voor het nodige enthousiasme zorgden, was op voorhand al aan te nemen. Moshpits, crowdsurfen,… heel het register werd opengetrokken om het publiek nat van het zweet (en van de liters water die zijn entourage op het publiek gooide) naar buiten te sturen.

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Octavian won een dikke maand geleden één van ‘s werelds belangrijkste wedstrijden voor artiesten en volgt enkele gigantische acts op, die op hetzelfde moment in hun carrière al verder stonden en een hele show konden vullen. Toch zijn er ook een heleboel positieve punten die we willen aanmerken. Octavian krijgt een massa snel mee, heeft enkele steengoede nummers (die hun weg naar het grote publiek nog moeten vinden) en beschikt over een visie. Momenteel is dat niet genoeg om ons helemaal mee te krijgen in het verhaal, maar wat niet is, kan nog komen. Beginnen kan hij door die overbodige DJ backspins alvast te schrappen…

Fan van de foto’s? Nog meer foto’s van de show zijn op onze Instagram te vinden. Allen daarheen!

15 februari 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief