Live, Recensies

Nothing But Thieves in Ancienne Belgique: donkere schimmen met kraakheldere klanken

Gisteren werd de Ancienne Belgique op stelten gezet door een stelletje bandieten. Nothing But Thieves kwam, zag en overwon met een heel resem aan gewelddadige en rustigere nummers, maar vooral vooral heel wat meezingers. De band was wild, het publiek was wild, wat is er dan nog meer nodig om een dik feestje op gang te trappen?

Misschien de belichting. Hoewel de band kraakhelder klonk en het publiek met elke noot verder meegezogen werd in hun show, was er amper iets te zien op het podium. De belichting scheen vooral in het begin heel fel in de ogen van de fans en de rest van de show was gemaskeerd door de witlichten en mist op het podium. Moest Conor Mason niet zo’n iconische stem hebben, kon de AB onopgemerkt goedkopere vervanging op het podium hebben gezet.

© CPU – Joost Van Hoey

Toch weerhielden de lichten het publiek niet om los te gaan op de soms harde muzikale geluiden van Nothing But Thieves. Na een iets te lange oubollige intro, trapte de groep uit Groot-Brittannië de show op gang met “I Was Just a Kid”, een nummer dat zowel rustige, muzikale als iets hardere meezingstukken heeft. Een goede voorbode voor de rest van de show dus. De veelal jonge mensen in de zaal gooiden alles los en brulden enthousiast mee met Mason. “Ban All The Music” begon mysterieus door zowel muziek als beeld. De donkere schimmen brachten een zweverig, duister nummer en niet veel later waren de eerste moshpits een feit

Mason haalde alles uit de kast tijdens “Take This Lonely Heart” en liet het nummer nog sentimenteler klinken dan op de EP What Did You Thinks When You Made Me This Way, die de band onlangs nog uitbracht. Het publiek sprong erop en zong enthousiast mee met de Britse zanger. Met de rustige noten van “Soda” werd de zaal dan even weer in een trance gebracht. In iets te hoge stemmetjes zongen de fans het refrein mee met Mason en co. Tijdens “Broken Machine” bleef het publiek de vijf Britse artiesten, die het even wat rustiger aandeden op het podium, rustig aanstaren. Enkele minuutjes ademtijd voor de hele zaal.

© CPU – Joost Van Hoey

“I’m Not Made By Design” en “Live Like Animals” doorbraken, met slechts enkele gitaartonen van Joe Langridge-Brown en Dominic Craik, de sfeer die tijdens “Soda” en “Broken Machine” zorgvuldig was opgebouwd. De pussy-fans ontvluchtten de voorste rijen en de moshpits gaven een nieuwe dimensie aan de anders zo gezellige zaal van de Ancienne Belgique. Tijdens “Live Like Animals” sprong een iets te enthousiaste fan zelfs op het podium.

“You Know Me Too Well”, een van de nummers van hun nieuwe EP, bracht weer orde in de zaal en iedereen zong gezellig mee met Mason en zijn vier Britten. Ook tijdens “Particles” liet hij zijn stem eender welk geluid overtreffen en legde hij een breekbaar stukje van zijn ziel bloot. De mysterieuze klanken van “Trip Switch” die vanop het duistere podium kwamen, schudden de zaal dan weer wakker en het publiek zong enthousiast mee. Tijdens “Forever and Ever More” en “Sorry” besliste de zaal dat het feestje nog even moest doorgaan, maar dat was buiten de band gerekend, die het podium gauw verliet voor de encore.

© CPU – Joost Van Hoey

Die bisnummers vielen wat tegen, “Afterlife” kon zo overgeslagen worden, want waar het publiek echt nog op zat te wachten was “Amsterdam”. Het feestje barstte voor de laatste keer los in de Ancienne Belgique. En ook Mason besloot om zijn stem nog eens duidelijk te laten klinken. Na enkele minuten gedans en gezang, zat het erop. De fans dropen langzaam af.

Nothing But Thieves in de Ancienne Belgique was een fenomeen. Hoewel de lichtman het wat liet afweten, slaagden band en publiek erin om iets moois te maken van de avond. Wie erbij was zal het beamen, wie het moest missen, zal het zich beklagen.

Setlist:

I Was Just a Kid
Ban All the Music
Wake Up Call
Take This Lonely Heart
Soda
Broken Machine
I’m Not Made By Design
Live Like Animals
Number 13
You Know Me Too Well
Particles
If I Get High
Trip Switch
Forever and Ever More
Sorry

Afterlife
Itch
Amsterdam

Facebook

15 november 2018

About Author

Lotte Coolen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief