Live, Recensies

Grace Carter @ Witloof Bar (Botanique): Oog in oog met een toekomstige superster

In het begin van het jaar maakten we Grace Carter tot een “Grote Beer Van Morgen” en ze maakt haar rol ook echt waar. Haar nieuwste single “Why Her Not Me” wordt tegenwoordig grijsgedraaid op de Britse radio en ze lijkt wel continu op tour te zijn. Zo opende ze o.a. al voor Dua Lipa, HAIM, Rag’N’Bone Man, Mabel en Dermot Kennedy. Momenteel is ze op haar allereerste Europese tour ooit en stelt ze haar debuut-ep Saving Grace in uitverkochte zalen voor. In Brussel hing er jammer genoeg nog geen ‘uitverkocht’-kaartje aan de deur, maar dat is na de show van gisteren een kwestie van tijd geworden.

Ietsje later dan gepland, kwam een in goud uitgedoste Grace het knusse podium opgewandeld. Ze begon de set met haar pianoballade “Silhouette” en vooral de a capella gezongen stukjes lieten monden open vallen. Haar souly r&b-stem straalt warmte en affectiviteit uit, net zoals zij zelf als ze haar fans in de ogen kijkt. Met de titeltrack van haar debuut-ep zet ze haar set voort en krijgt “Saving Grace” door de drums nog eens meer schwung en pit. Met “Ashes” zette ze dezelfde trend verder en toverde ze de ene glorieuze uithaal na de andere uit haar hoed.

In haar eerste Belgische show ooit bracht Carter ook een hele boel onuitgebrachte nummers, die al dan niet op haar debuutalbum of volgende ep zullen staan. Het sassy “It Don’t Hurt Like It Used To” beet de spits bij de nieuwkomers af en toonde meteen een hele andere kant van haar sound. Grace wil duidelijk meer zijn dan dramatische popballades met een soulkant, want het uptempo nummer “Bloodwar” wist door zijn meerstemmigheid en interessant refrein zieltjes te winnen. De daaropvolgende bop “Heal Me” bracht dan de fans aan het dansen en kwam door het goede samenspel van de drummer en de toetsenist helemaal tot leven.

Het was enorm warm in de kelder van de Botanique en ook Grace Carter had het moeilijk met de hitte, want net voor het einde van de set gaf ze aan bijna flauw te vallen. Een paar slokken water en een herstelde windmachine later, leek ze weer min of meer klaar om de laatste drie nummers te knallen en dat deed ze ook. Haar debuutsingle “Silence” klonk sterker dan ooit te voren en met het onuitgebrachte “Fight For You” kreeg ze iedereen aan het klappen vooraleer haar grootste en recentste hit “Why Her Not Me” de set op een indrukwekkende manier afsloot. De warmte en liefde van haar fans trokken haar doorheen de laatste nummers en zo bleef ze gelukkig letterlijk en figuurlijk overeind.

Net iets meer dan veertig minuten toonde Grace Carter haar kunnen in de Witloof Bar en bracht ze een perfect uitgebalanceerde set, waarin uitgebrachte en onuitgebrachte nummers even goed wisten te scoren. De Britse zangeres kon ons verrassen door de diversiteit van haar nummers en door haar fantastische stem die elke noot vlekkeloos haalde. Met wat meer werk onder haar arm en iets meer radio-airplay, zien we haar binnen een jaar zeker een AB Club uitverkopen of een tent van Rock Werchter openen. Onze “Grote Beer Van Morgen” wordt stilaan echt groot…

Setlist:

Silhouette
Saving Grace
Ashes
It Don’t Hurt Like It Used To
The Waiting Room
Half Of You
Bloodwar
Heal Me
Silence
Fight For You
Why Her Not Me

6 november 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter