Albums, Recensies

RÜFÜS DU SOL – Solace (★★★½): Netjes balanceren tussen de mainstream en de underground

Dat er genoeg muzikale pareltjes te ontdekken vallen in Australië, dat wisten we al. RÜFÜS DU SOL (voorheen RÜFÜS) glanst bij het derde album als geen ander. De alternatieve dance-outfit uit Sydney neemt de luisteraar mee op de dansvloer en kust je zacht op de wang onder een sterrenhemel. In Solace zet de band haar geliefde en typerende klank van de twee vorige albums voort, met een stevige bump in productiekwaliteit. De band mag zich stilaan wanen in het rijtje van groten in haar genre, tussen o.a. Trentemøller, Autechre en New Order.

Het album kan het best beschreven worden als een voorzichtige wandeling op de grens tussen de mainstream en de underground. RÜFÜS DU SOL palmt haar vierkante meters op de dansvloer met gratie in met singles zoals “Eyes” en “Lost In My Mind”, onze persoonlijke favorieten. Op het eerste zicht zou je deze singles makkelijk kunnen verwachten op een set in een kleine tent op Tomorrowland. Toch slaagt de band rond zanger Tyrone Lindqvist er in om die sfeer daarna om te zetten in de vibe die je in één of andere obscure techno-kelder vindt.

De rode draad is duidelijk aanwezig, maar dient als scheidingslijn. Het is aan de luisteraar om te beslissen in welke omgeving ze het album wilt ervaren. De muziek past even goed bij een lichtshow, als bij een kalm bos waar geen mens te vinden is. Het is alsof drie Australische bosmensen plots begonnen experimenteren met sampling en drumcomputers. En dat maakt het zo vreemd en interessant.

Solace werd opgenomen in Californië dichtbij het Joshua Tree National Park. Naar eigen zeggen hebben ze een sjamaan ingehuurd om de opnamestudio in te richten. ‘We zochten naar een organische klank, een human feel. We namen kokosnoten op die uit elkaar scheurden. We zagen er misschien belachelijk uit, maar het klinkt wel goed.’, zei de band in een interview met Red Bull.

Het mag gezegd worden dat ze in hun opzet zijn geslaagd. Doorheen het album wordt er met geluidspatronen gestrooid die je kunt toetsen met een wandeling door een natuurreservaat. Het nummer “Lost In My Mind” incorporeert zelfs een sample met koorzang uit de Navajo-stam. De ruwe house-achtige klank uit hun debuutalbum Atlas is compleet vervangen met een aanslepende psychedelische synthklank waar bovenop steeds gevariëerd, gesampled en gezongen wordt. Hun tweede album Bloom ontving lovende recensies, maar er werd getwijfeld in hoeverre de band nog verder kon ontwikkelen. In Solace vindt de band haar roots terug en wordt de focus net iets meer op de vocals gelegd dan op de andere albums.

Het moet gezegd worden, diepgaande lyrics met poëtische inhoud moet je niet verwachten. De songteksten vallen haast af te leiden aan de titels van de nummers. “Underwater” vat het gevoel samen van verdrinken in je eigen gedachten. “Treat You Better” is een poppy liefdesnummer over, u raadt het, zich meer inspannen voor een relatie. RÜFÜS DU SOL had beroep kunnen doen op schrijftalent of zich kunnen bijbenen, maar heeft dit niet gedaan. En het hoeft eigenlijk ook niet. De zangstukken doen meer dienst als extra instrument dan als spreekbuis voor een statement. De tekst mag dan wel de complexiteit hebben van een kinderboek, ze sluit perfect aan op het instrumentale gebeuren. Zelfs de grootste filoloog zou het moeilijk kunnen laten om mee te zingen.

Solace is een aanrader voor iedereen die zoekt naar feestmuziek met een extra laag psychedelische sfeer erboven op. Het album heeft de potentie om bij meerdere doelgroepen in de smaak te vallen, zijnde als achtergrondmuziek voor tijdens het afwassen, een tocht door het bos, of als playlist voor een kotfeest.

Ook op het podium brengt RÜFÜS DU SOL het beste van haarzelf mits een goed arsenaal aan akoestiek. De band speelt namelijk alles live, al had het in haar genre even goed een dj-set kunnen zijn. Mocht je de kans krijgen, laat je betoveren door de zwoele stem van Tyrone Lundqvist, de keyboardskills van Jon George en de indrukwekkende drum riffs van James Hunt. Jammer genoeg wordt België gepasseerd in hun komende tour. Op 5 december krijg je wel de kans om ze te zien in De Melkweg in Amsterdam. Het is zeker de tijd en moeite waard.

Website / Spotify / Facebook

25 oktober 2018

About Author

Louis Van Keymeulen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter