Wie nog nooit van het Britse Sleep Token heeft gehoord, mist heel wat in zijn of haar leven. Na het uitbrengen van hun tweede EP, Two, die we overigens de perfecte score van vijf sterren gaven, is de populariteit van de band enorm toegenomen. Ze stonden op Reading en Leeds festival, zijn al meermaals in rock shows van BBC Radio 1 verschenen, stonden in talrijke magazines zoals Rock Sound en Kerrang!, en zijn er in geslaagd om op enkele dagen tijd hun eerste solo headline optreden in de St. Pancras Old Church uit te verkopen.
Naar de identiteit van de bandleden, is het nog steeds raden, het mysterieuze collectief wordt geleid door ene Vessel, bijgestaan door vijf muzikanten, die voorgesteld worden door de Romeinse cijfers I tot V. Ze zitten nog maar aan hun elfde optreden, of zoals zij het noemen ‘ritueel’ voor de godheid Sleep, die ze aanbidden. Begin deze zomer brachten ze de stevige, energieke single “Jaws” uit, waar we veel metal-invloeden in konden herkennen.
Het contrast met hun single “The Way That You Were” is dan ook erg opvallend. “Jaws” balanceerde op de rand van post-hardcore, terwijl hun nieuwe nummer een soort van dromerige art-pop is. Compleet gestript van gitaren en percussie, enkel begeleid door een orgel, beroert de fluwelen stem van Vessel onmiddellijk je hart. Twee strofes lang hoor je enkel de orgel en zijn stem, pas bij de derde strofe laten ze het volle resultaat van hun briljante geesten horen. Verschillende lagen subtiele achtergrondgeluiden, echo’s en achtergrondzang voegen zich langzaamaan bij het nummer dat naar het einde toe meer op poëzie begint te lijken, met teksten als ‘Come on, tear of the bandage, with pain as your language, will you show me the damage?’ waarbij elke zin afgewisseld wordt met de titel van het nummer. Het einde klinkt bewust iets ruwer en laat ons verdwaasd achter, met als enige optie de repeat knop. Het nummer is vergezeld van een bijpassende music video die misschien niet zo toevallig opgenomen is in een kerk.
Facebook / Twitter / Instagram / Website