‘Why are expectations so high? Is it the bar I set?’ rapte Eminem vorig jaar op Revival. Het zou zijn grote terugkeer zijn, zijn laatste album dateerde al van in 2013. Revival werd echter neergesabeld door critici en in het algemeen heel slecht ontvangen. Op dat moment was Slim Shady al 18 jaar één van de grootste rappers ter wereld en je zou denken dat hij zichzelf al lang niet meer zou moeten bewijzen. De slechte ontvangst moet toch even pijn gedaan hebben, want vorige week dropte hij dan ineens uit het niets een nieuwe langspeler. Revival klokte af op 1 uur en 17 minuten, Kamikaze is (gelukkig) een heel stuk korter: 45 minuten.
Lang zal het echter niet op Marshall Mathers zijn maag gelegen hebben. Op Kamikaze bespot hij regelmatig zijn vorig album. ‘Revival didn’t go viral’ zingt hij, met een dikke knipoog naar “HUMBLE.”. Dat Eminem zichzelf de beste vindt, is een understatement. Hij is natuurlijk niet de enige rapper die zichzelf de beste vindt, en dat levert nogal eens ruzie op in hiphopland. In het verleden diste de man uit Detroit onder andere Ja Rule en Iggy Azalea.
Niet alleen hiphopgrootheden hebben zijn toorn al gevoeld, ook zijn ex-vrouw, zijn moeder, Donald Trump (uiteraard), Christina Aguilera, Limp Bizkit en Mariah Carey passeerden al langs de slachtbank. Op “The Ringer” gaat Eminem op dat elan verder, zo worden Vince Staples, Lil Yachty, Xan en Pump en wederom Trump door het slijk gehaald. Op “Greatest” zegt hij dan (nog maar eens) dat hij de beste is. Die track is opgebouwd rond een aanstekelijke hook die heel old-school Slim Shady aanvoelt. Em bewijst dat hij nog steeds met woorden kan goochelen.
Zelfspot, Eminem is er fan van. Zijn eerste albums zijn ervan doorspekt en ook Kamikaze heeft er wat van weg. Op zijn debuutalbum The Slim Shady LP hoorden we voor het eerst Paul Rosenberg. Wie? Paul Rosenberg is samen met Eminem de mede-oprichter van het label Shady Records en duikt in bijna alle Eminem albums op. Op Kamikaze vraagt hij aan Eminem of het wel een goed idee is of hij iedereen tegenspreekt die een mening heeft op het werk van Eminem. Het past wel, soms voelt het een beetje zielig aan dat een 45-jarige rapper iedereen dist. Wat is het nut? Eminem voelt soms wat aan als een koppig kind. Op “Greatest” haalde hij nogmaals zijn ruzie met Ja Rule naar boven, die op Twitter nogal lacherig antwoordde.
“Stepping Stone” is een frisse wind door de moderne rapscene. Eminem doet niks nieuw, dit nummer had evengoed op Recovery uit 2010 kunnen staan. Dat is geen verwijt, het is een bevestiging van Eminem zijn talent. Hij slaagt erin goeie nummers te blijven maken. Hij blijft echter niet in het verleden hangen, op “Not Alike” haalt hij “Bad and Boujee” van Migos door de gehaktmolen. Door de bekende hook te veranderen en nutteloze woorden toe te voegen die totaal geen verband hebben, lacht hij hier met mumblerap. Leg sommige lyrics van bekende rappers naast die van Em en je ziet direct waarom Eminem nog steeds relevant is. “Fall” met Justin Vernon (!) is overduidelijk de gooi naar de hitlijsten. Een energieke beat, de zeemzoete stem van Vernon en de agressie van Eminem, een dodelijke cocktail.
Afsluiten doet het album met het duo “Nice Guy” en “Good Guy”, allebei met Jessie Reyez. De eerste is een donkere track, die heel fris aanvoelt. Jessie Reyez schijnt en we zien direct waarom ze op twee nummers mee mag zingen/rappen. “Good Guy” voelt direct vrolijker, maar ook leeg aan. Direct de minste song op het album, gelukkig krijgen we met “Venom” een waardige afsluiter. Eminem grijpt terug naar zijn horrorelementen die we eerder al op Relapse hoorden. Heel passend, dit nummer past bij de aankomende film “Venom”. Google dat maar eens. Het refrein is vreemd, maar heel erg aanstekelijk.
Kamikaze is een paradox, het is het album dat eigenlijk Revival had moeten zijn, maar nooit had kunnen bestaan zonder Revival. Dat Revival een gedrocht was, kunnen we niet genoeg zeggen. Het was een blaam op het rijkgevulde palmares van Em, en net daarom zijn we blij dat de man uit Detroit het voorbije jaar niet heeft stilgezeten. Kamikaze is een creatieve frisse wind waarop hij teruggrijpt naar het verleden maar ook innovatief is.
Wij hadden hem graag 4 sterren gegeven, maar we worden ondertussen toch wat moe van het dissen. Soms lijkt het een beetje alsof Eminem als een echte kamikazepiloot iedereen door het slijk haalt, inclusief zichzelf. Dat laatste is geslaagd, maar als je “Gucci Gang” vernoemt in je album, haalt dat toch wat het niveau naar beneden. Hij doet het goed, zijn verwijten komen aan, maar het is allemaal wat teveel. Als Eminem op zijn volgende wat minder naar de rest kijkt en eens iets anders probeert, is hij voor ons sowieso ‘The Greatest’.
Kun je zien dat jouw mening meer op de hoogte zit van een Frans bouwer fan. Met kwijl op ze bek. Hij staat maar In 70 country’s op 1
Dag Geit
bedankt voor je bijdrage!
Groetjes
Het is een van Eminems beste albums, met geweldige flow en woordspeling. Het is een geweldige comeback na Revival. En dat hij zoveel mensen disst, komt doordat zij hem eerst disste hij antwoord gewoon op hen, maar geeft naar mijn mening precies de goede hoeveelheid aandacht aan de rappers om het niet te achterhaald te maken. Album moet minimaal een 4 krijgen en kan prima een 4.5 ook krijgen
Eminem heeft van nog nooit Snoop Dogg of 50 Cent gedist. Nog nooit.
Wat een kankerartikel
Dag Karel
bedankt voor je feedback! Wat vond je precies kanker aan het artikel?
Feedback is altijd welkom!
Vriendelijke groetjes
Quinten
Na al die jaren blijft hij een lyrical genius.
Krijgt te weinig waarderingen op de radio. Breekt alles youtube records maar tog weigeren om hem te draaien.
Bedankt Quinten,
Het is door critici zoals jij dat we onze ouwe held weer terug hebben.