Live, Recensies

Lenny Kravitz @ Sportpaleis: Een frisse en funky rockshow

Hij is inmiddels een vijftiger, maar aan sexappeal heeft de Amerikaanse held Lenny Kravitz nog niet moeten in boeten. De wereldbekende rocker stond gisteren voor de 24ste keer op een Belgisch podium en ging er oorspronkelijk zijn nieuwe album Raise Vibration voorstellen. De release werd echter uitgesteld tot 7 september, wat ervoor zorgde dat zijn show eerder een ‘Greatest Hits’-show werd, waarin al zijn wereldbekende nummers de revue passeerden en het publiek bijgevolg helemaal uit zijn dak ging. Na al die jaren heeft Lenny nog steeds de kracht om duizenden fans in vuur & vlam te zetten.

Vier minuutjes vroeger dan gepland doofden de lichten van de volgelopen concerttempel. Een jazzy sound galmde door de boxen terwijl de band opkwam en zijn plaats innam. Uit het niets kwamen plotseling de eerste akkoorden van de wereldhit “Fly Away”, kleurde het podium paars en stond Kravitz tussen twee gigantische horens achter zijn micro met zijn gitaar in handen. Een echte ‘blitz-start’ met tonnen energie, waarop “Dig In” met gemak wist te volgen. Het overwegend ouder publiek genoot met volle tuigen van de eerste Belgische passage van Kravitz sinds 2015 en zong ook elk refrein met veel plezier mee.

Kravitz en zijn zevenkoppige band speelden enorm strak en in “Bring It On” trakteerde Lenny ons op zijn eerste indrukwekkende gitaarsolo van de avond. Hij was duidelijk in bloedsvorm en liet dat in o.a. publiekslieveling “American Woman” blijken, dat overigens in een leuke reggae-vibe eindigde en zo samensmolt met de Bob Marley cover “Get Up, Stand Up”. Een verdiende staande ovatie volgde. Zijn zevenkoppige band en hij zelf speelden geroutineerd, maar wel met enorm veel zin wat zich in enthousiasme bij het publiek vertaalde. Van zodra Kravitz naar een kant liep, stonden duizende mensen op en zwaaiden ze hysterisch en opgewonden naar hun held.

Lenny Kravitz schrikt, net zoals heel veel andere collega’s, niet terug om duidelijke protestsongs op de wereld los te laten. Zo kreeg het splinternieuwe “It’s Enough” (dat bol staat van de hedendaagse maatschappijkritiek) deze prominente plek toegedeeld en toonde hij zonder veel gêne een middelvinger. Het nummer wist niet alleen qua boodschap te overtuigen, maar ook muzikaal hoort het nummer bij de toppers van de avond. Ook “Low”, het andere nieuwe nummer, wist met zijn funky sound te overtuigen en kan verrassend tot de hoogtepunten van de avond gerekend worden. Met slechts twee nieuwe nummers in de setlist kregen we weinig nieuw materiaal, maar dat klonk alvast veelbelovend.

Na een geslaagde, maar iets te lang uitgeroken versie van “It Ain’t Over ‘Til It’s Over”, verloor de set lichtjes aan vaart. Hits zoals “Can’t Get You Off My Mind” en “Believe In Me” haalden het niveau van ervoor niet helemaal, maar niet veel later wist het groovy “Always On The Run” dit goed te maken net zoals “Where Are We Runnin’?”, waarin zijn saxofonist helemaal wist uit te blinken. Een ander, ietwat verrassend, hoogtepunt kwam met het in 2014 verschenen “The Chamber” dat iedereen aan het dansen kreeg en voorgoed het ijs brak.

View this post on Instagram

#lennykravitz

A post shared by Jean-François Cimino (@djslashef) on

Lenny Kravitz is ondertussen al een vijftiger, maar toch weet hij nog even dynamisch als twintig jaar geleden over het podium te huppelen en ondertussen magistraal zijn snaren te bespelen. Nieuw werk kwam slechts beperkt aan bod in de set, maar hierdoor waren des te meer hits in de show vertegenwoordigd. Ons en de rest van het publiek hoor je alvast niet klagen want hierdoor waanden we ons op een groot meezingfeest. We kregen een visueel sobere, maar efficiënte rockshow waarin ook zijn zeven muzikanten wisten te schitteren. Het was helemaal duidelijk: He Still Got It!

16 juni 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn Certified pop-slet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief