Albums, Recensies

A$AP Rocky – Testing (★★★½): Rocky zit op rozen

Of je nu luistert naar Hiphop, een echte fashion head bent of gewoon graag de celebrities op de voet volgt, de kans dat je de naam A$AP Rocky al eens horen vallen hebt, is groot. Rocky, afkomstig uit Harlem NY, is de afgelopen vijf jaar nooit echt uit het zicht verdwenen. Toch dateerde zijn laatste plaat al van 2015. De man met het gezicht van een rapper, acteur en model bracht vorige week vrijdag eindelijk zijn nieuwe studioalbum Testing uit. Een analyse.

Dat A$AP Rocky één van de bekendste rappers van zijn generatie is, hoeft geen betoog. Dankzij het succes van zijn eerste mixtape kwam platenmaatschappij Sony aankloppen en sindsdien zit Rocky op rozen. De gedreven CEO van de A$AP Mob crew zit echter nooit stil en probeert in zijn muzikale proces altijd vernieuwend te werk te gaan. Het openingsnummer “Distorted Records“ zet ook meteen de toon : vreemde, knisperende geluidsgolven leiden Rocky’s eerste en enige verse in. Hij schept wat op over zijn positie in de rapgame en laat duidelijk verstaan dat hij uit is op verandering: “Everything I do groundbreak, big body make the floor break / Big bass make the world shake, Flacko out here causin’ earthquakes.” Track twee is een remix van de al eerder uitgebrachte single “A$AP Forever“. Het nummer trekt de aandacht door de samenwerking met elektrogod Moby, die Rocky een sample van zijn nummer “Porcelain“ laat gebruiken. Hoewel de oorspronkelijke single eigenlijk mooier is, vertoeft Rocky op deze versie in goed gezelschap: T.I. en Kid Cudi dragen eveneens hun steentje bij. Die laatste zat nog niet eens zo heel lang geleden in rehab en begint zijn verse met krachtige woorden: “I’m free as a bird, I wanted this shit my whole life / But had all this stress on my mind / Until I realized, things pan out when it’s right, In the meantime, I’ma grind.” Cudi verwees in het verleden wel meer naar vogels om over zijn mentale problemen te praten en is duidelijk terug op de goeie weg.

Met “Tony Tone“ krijgen we een eerste echte banger voorgeschoteld. Huisproducer Hector Delgado voorziet een rauwe, elektronisch getinte beat waarop Rocky zijn ongenoegen uit over zijn criticasters en de commentaar die ze op zijn expliciete teksten hebben. “People really think I’m an asshole, I say anything (c’mon), Truthfully, I just say what I really think. / Like I’m too fresh, man, to me you’re under-class-man (too fresh) / Would say, “Suck my dick” – but that’s sexual harassment.” Rocky refereert hier naar het hiphopmagazine XXL, dat elk jaar een lijst van opkomende rappers opstelt. In 2012 bedankte hij vriendelijk voor een plaatsje op die lijst en daar heeft hij duidelijk nog geen spijt van. “I could give a fuck about a list” schreeuwt hij ook in het refrein. Even later nog meer interessante beats, het snedige “Praise Da Lord (Da Shine)“ is niet alleen geproducet door grime legend Skepta, hij neemt ook de hook én een extra verse voor zijn rekening. Een elegante panfluit laat Rocky en Skepta lustig dartelen op hun derde collab in minder dan een jaar tijd.

Nog meer Brits geweld tussendoor met FKA Twigs, een jongedame die zich gespecialiseerd heeft in triphop. De zangeres begeleidt met uitgesponnen vocals op een heerlijke manier het nummer “Fukk Sleep“. Opvallend hier is opnieuw de beat, die ondanks de rustige sfeer toch weer verstorende elementen bevat, helemaal in lijn met het testing concept. Het droevige “CALLDROPS“ is op dezelfde manier opgebouwd. Gitaargetokkel en druggy deuntjes monden uit in een emotioneel telefoongesprek tussen A$AP Rocky en Kodak Black. Kodak werd vorig jaar veroordeeld tot een jaar cel en belt dus fictief vanuit de gevangenis met Rocky. Het is meteen ook de eerste echte collab tussen beide heren.

De sfeer verändert abrupt met “Buckshots“ (ft. Playboy Carti) en “Gunz N Butter“ (ft. Juicy J). Beide heren zijn op hun best op klassieke trapbeats en dat verklaart dan ook de overgang, al moeten we toegeven dat de ondersteunende fluit op dat tweede nummer wel nog catchy klinkt. Ook het korte “OG Beeper“ valt volledig te catalogeren onder trap, maar door de flitsende stijl die Rocky op dit nummer hanteert, voelt het eigenlijk aan als een soort freestyle. “Black Tux, White Collar“ klinkt dan weer alsof het rechtstreeks uit de studio van Travis Scott komt. Naast deze twee tracks is het tweede deel van de plaat overigens meer mellow. Een voorbeeld daarvan is de intro van “Brotha Man“, die klinkt als het begin van een door Ice-Cube geregisseerde 90’s film. Grote namen Frank Ocean, Snoop Dogg en French Montana maken van dit nummer dan ook meteen een instant classic.

Dé classic van dit album is volgens A$AP Rocky echter “Kids Turned Out Fine“. Het nummer is een prachtige boodschap gericht naar de ouders van Rocky zijn fans: hij beseft dat mama en papa zich soms zorgen maken over waar hun kroost terecht zal komen in deze moeilijke wereld en probeert hen op hun gemak te stellen. Ook “Changes“ is een absoluut pareltje. Ondersteund door akoestische gitaren start A$AP met “Love comes with a price tag and a barcode, Still love you when we part though”. Het nummer bestaat uit drie verschillende beats en vertelt hoe de exen van Rocky stuk voor stuk denken dat hij zo hard veranderd is. Op het introspectieve slotnummer “Purity“ haalt A$AP er opnieuw Frank Ocean bij om dit album in schoonheid af te sluiten. “Read my mind, freed my mind, feed my mind, makes sense” rapt Ocean in zijn typisch gevoelige stijl. Daarnaast bevat het refrein een sample van Lauryn Hill’s “I gotta find Peace Of Mind“, alle ingrediënten voor een kwetsbaar maar krachtig slotakkoord dus.

Hoewel A$AP Rocky op Testing iets minder spectaculaire vernieuwing dan voorheen brengt, is dit nog steeds een erg veelzijdig album. Rocky combineert zijn rauw trapverleden met experimentele invloeden uit verschillende hiphopstijlen en slaagt erin om zijn concept een volwaardige vorm te geven. Bovendien zal de persoonlijkheid A$AP Rocky altijd een streepje voor hebben, ook omwille van de veelzijdigheid die hij bezit als mens.

28 mei 2018

About Author

Jonas Malfait


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief