Live, Recensies

Warhaus @ Het Depot: Sensualiteit op een bedje van sla

Net zoals Jinte Deprez en Simon casier heeft ook Balthazar lid Maarten Devoldere de afgelopen jaren zijn eigen muzikale uitlaatklep ontwikkeld genaamd Warhaus. Op twee jaar tijd kregen we van hem twee albums te horen waarin Devoldere zich liet inspireren door onder andere Cohen en Gainsbourg. Maar zijn allergrootste inspiratie voor dit project was niemand minder dan zijn vriendin, Sylvie Kreusch. Zij verzorgde tevens het voorprogramma van de avond.

Sylvie debuteerde als frontvrouw van Soldier’s Heart en werd nadien de muze van Maarten bij Warhaus. Voor haar solowerk werd Kreusch geïnspireerd door Afrikaanse ritmes en dat was meteen te merken aan haar performance. Ze bracht een zwoele en opzwepende set met Seedy Tricks, haar debuut single, als hoogtepunt. Hierbij vielen alle puzzelstukjes in elkaar en kregen we een zwoele mix van afrikaanse beats en sensuele moves. Desondanks zouden die moves nog beter tot hun recht zijn gekomen in een zwetende club dan in deze Leuvense zaal.

Alle sterren komen te laat dus ook Warhaus laat op zich wachten. Als ze dan toch aan de set wouden beginnen, kampten ze nog even met enkele technische problemen maar die werden al snel vergeten  tijdens “Well Well”. Devoldere brengt het nummer met een natuurlijke arrogantie die hem helemaal siert. Hij bespeelt het publiek als een dirigent en draait hen tijdens “The Good Lie” helemaal rond zijn vinger. Eens het publiek opgezweept is, krijgt ook de band het gevoel te pakken. Ze nemen de Afrikaanse beats van Kreusch over en brengen een zwoele versie van “Control”. Dit is vooral te danken aan de percussie van Pascal Deweze. Deze multi-instrumentalist nam samen met Thijs Delbeke de plaats in van gitarist Jasper Maekelberg nadat die verder ging met zijn eigen project Faces On TV.

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en al snel verdwijnt Kreusch weer van het podium. Hierdoor krijgen Maarten en zijn band vrij spel en laten ze tijdens “Beaches” en “Against the rich” merken dat zij ook zonder muze van alles in hun mars hebben. Maarten eist alle aandacht op en tijdens “Beaches” krijgt Delbeke de nodige aandacht van het publiek met zijn xylofoon solo. Zelf noemen ze de instrumentale nummers ‘jazz zonder diploma’ maar we weten allemaal dat deze muzikanten geen getuigschrift nodig hebben om te bewijzen hoe talentvol ze zijn

View this post on Instagram

Life is music

A post shared by tine torfs (@tinetorfs) on

Tijdens “Dangerous” krijgen we opnieuw de extraverte moves van Kreusch te zien en toen we al dachten dat die al ‘dangerous’ genoeg waren, voelden we ons pas echt geviseerd tijdens “Kreusch”. Devoldere brengt deze ode helemaal solo. Hierbij hangt niet alleen zijn vriendin aan zijn lippen maar ook het publiek heeft hij helemaal mee. Waarbij Kreusch in extravertie uitblinkt toont Devoldere hier dat je ook met intimiteit sensualiteit kan uitstralen. Ook tijdens “Love’s A Stranger” brengt hij opnieuw een ode aan haar. Het wordt nu pas echt duidelijk hoe een grote invloed zij heeft gehad op het repertoire van Warhaus.

Na al die intimiteit volgt opnieuw een moment van grootsheid tijdens “Here I Stand”. Dit onuitgebrachte nummer vormt een instrumentaal hoogtepunt waarbij Devoldere van het podium verdwijnt en hiermee de focus legt op zijn bandleden. Wanneer hij terug het podium op komt gewandeld wordt hij door het publiek onthaald als een ridder die net een veldslag heeft gewonnen. Die extase wordt doorgetrokken naar “Mad World” waarbij hij het publiek induikt en zijn fans enthousiast laat meezingen op de welgekende lalala van het nummer. Tegen het einde van de set waren zowel de aanwezige mannen als vrouwen verliefd geworden op deze band. Een toepasselijkere afsluiter als “Fall In Love With Me” was niet te bedenken.

View this post on Instagram

W a r h a u s ❤️ // (c) @lottetorsin

A post shared by Het Depot (@hetdepot) on

Gisterenavond begonnen we in Het Depot met de allereerste live show van Sylvie Kreusch. Daarmee bewees ze dat ze ook alleen haar mannetje kan staan. Maar ook samen met haar mannetje bracht ze het tot een goed eind. Warhaus zorgde voor mooie afwisselingen tussen extravertie en intimiteit, die telkens voorzien waren van een mooie dosis sensualiteit. Dit was mede te danken aan de aanwezigheid van Kreusch. Er zijn weinig vrouwen die op zo een manier het publiek kunnen bespelen. Maar ook Devoldere moest niet onderdoen voor haar. Er zijn weinig mannen die zo snel het publiek met hun ogen kunnen uitkleden.

Facebook / Instagram

Setlist

Well Well

The Good Lie

Control

Beaches

Against The Rich

Dangerous

Kreusch

Love’s A Stranger

I’m Not Him

Here I Stand

Machinery

Mad World

Fall In Love With Me

 

 

25 april 2018

About Author

Katrijn Vermoesen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter