Live

George FitzGerald @ AB Club: tussen ingetogen techno en luide beats

De Britse producer George FitzGerald stond gisteren in een uitverkochte AB Club, hij stelde er zijn tweede album All That Must Be voor. Hoewel die plaat redelijk ingetogen is, bouwde hij in Brussel een waar feestje. Ditmaal niet als dj, maar als oppertechneut die een liveband begeleidde.

Na een korte maar aanstekelijke set van HARING, niet de vis, wel de dj uit Brussel, mocht George FitzGerald aan zijn eerste live optreden in België beginnen. De man trad voordien enkel op met z’n draaitafels, als dj. Vanavond nam hij niet enkel een resem aan drumpads en keyboards mee, maar ook een drummer en extra toetsenist. Zo kon hij de nummers extra bassen en body geven.

George begint zijn optreden met de opener van de plaat. “Two Moons Under” zorgt ervoor dat we rustig in de sound van FitzGerald ondergedompeld worden. De bassen zijn nog niet te zwaar en de synths dreunen nog niet overdreven luid. Dat de producer dit keer ‘live’ speelt is te merken tijdens “Outgrown”, de song die hij samen schreef met Bonobo. De jazzy piano tussendoor speelt George wel degelijk zelf. Jammer dat de steeldrums in “Knife To The Heart” dan weer verstopt zitten achter een sample.

George FitzGerald maakt electro die aanleunt bij de Duitse techno, waar hij tijdens zijn verblijf in Berlijn mee in aanraking kwam. Maar op All That Must Be, schrijft hij niet langer dansbare hits. Er is plaats voor emotionele songs in een echte singer-songwriterstijl. George zingt zelf niet op zijn muziek, maar er zijn enkele topzangers te horen op het album. De zeer specifieke stem van Lil Silva op “Roll Back” wordt live wat te niet gedaan door zangeres Obenewa Aboah. Toch pakt ze stevig uit om zichzelf te bewijzen in “Miyajima”.

Bij “Passing Trains” zakt de set in een dipje. Ook “Nobody But You” weet niet meteen te overtuigen. Het zijn beiden nummers uit de nieuwe plaat die zich niet eenvoudig naar een live-omgeving vertalen. Oud nummer “Crystallise” daarentegen krijgt wel meteen iedereen mee. Na “Half-Light – Night Version” horen we de bekende oh oh oh’s al van ver aankomen. George FitzGerald neemt zijn tijd om het publiek te teasen tot de oh’s perfect in het ritme van zijn single “Burns” zitten. Hiervoor is de zaal gekomen. Met het up-tempo “Frieda” en de verbluffende remix van Jon Hopkins’ “Open Eye Signal”, zet hij de finale in. Stilletjes in stijl afronden, doet FitzGerald in de bisronde met het funky “Full Circle”.

George laveerde in een uitverkochte AB Club democratisch tussen oud en nieuw werk. Zijn live-setting kwam het beste tot z’n recht bij de stevigere beats, mede dankzij de diepe bassen. De ingetogen, melancholische songs van op zijn nieuwste plaat pasten daarom minder in het rijtje. Gelukkig kwam het publiek ook niet voor die ingetogen songs.

Setlis:

Two Moons Under
Knife To The Heart
Outgrown
Roll back
Miyajima
Passing Trains
Nobody But You
Crystallise
Half-light – Night Version
Burns
Frieda
Open Eye Signal (Jon Hopkins)

Full Circle

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Kaytranada, Rae Sremmurd, IAMDDB en Curtis Harding onder 26 nieuwe namen van DOUR 2019!

Twaalf namen maakte de organisatie van DOUR al bekend, maar vandaag komen er een dikke zesentwintig namen bij. Zo maakt de organisatie…
Muzieknieuwtjes

George Fitzgerald, Young M.A. en 6 andere nieuwe namen + timetable voor Pukkelpop

In iets meer dan een maand tijd verandert de weide van Kiewit terug naar de place to be voor de muziekliefhebbers in…
AlbumsRecensies

George FitzGerald - All That Must Be (★★★½): Beats voor de blote ziel

George FitzGerald mag misschien Duits klinken, de Britse producer is geboren in Londen. Toch heeft hij een Duits kantje want hij leefde…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.