Bestaat er een betere manier om je eigen label te lanceren dan met een kersvers muziekstuk van 22 minuten? In het geval van Kaitlyn Aurelia Smith, hedendaags sleutelfiguur in de wereld van analoge synths, waarschijnlijk niet. Middenin een stroom aan kwalitatieve albums richt de Amerikaanse artieste haar eigen label op. ‘Touchtheplants’ zal een crossmediaal label worden dat openstaat voor alle ideeën en geworteld is in de intentie om het verkennen van mogelijkheden ten volle aan te moedigen.
Het eerste project wordt belichaamt door haarzelf. De Electronic Series is een reeks muziekopnames op jaarbasis die bij de uitgave op cassette telkens vergezeld wordt met een stripverhaal over de relatie tussen mensen en planten. Op deel één; “Abstractions”, haalt ze inspiratie uit de abstracte animaties die kunstenaar Harry Everett Smith maakte in de jaren ’40 en ’50.
De trip die “Abstractions” met zich meebrengt, is in theorie van lange duur, maar de lengte is compleet veroorloofd. Het stuk gaat dankzij de talrijke veranderingen en onvoorspelbare elementen nooit vervelen. Het eerste volume van de Electronic Series is bijgevolg 22 minuten aan audiovisueel plezier. De compositie die Kaitlyn Aurelia Smith creëerde, sluit naadloos aan met de film en beide zaken verrijken elkaar. Hiervoor laat ze zelfs de futuristische kwaliteit van haar vorig werk achterwege en durft ze “vintage” geluiden te gebruiken die terug doen denken aan pioniers zoals Delia Derbyshire, Bruce Haack en Mort Garson. Wij kijken met veel nieuwsgierigheid uit naar wat er nog op til staat bij Touchtheplants!