Live, Recensies

Son Lux @ Ancienne Belgique (AB): een magistrale droomtoestand

Het zijn spannende weken voor Ryan, Ian en Rafiq oftewel Son Lux. De Amerikaanse band heeft nog maar net hun nieuwe plaat Brighter Wounds uit of ze vertrekken al op uitgebreide tournee. Dat hun favoriete concertzaal in hun tourschema niet mag ontbreken, spreekt dan ook voor zich. Het is ondertussen al de elfde keer dat het elektronische project naar ons land komt en ook deze keer staan ze weer in een uitverkochte zaal. Hun elektronische, experimentele muziek heeft in ons land heel wat fans en bracht ons anderhalf uur in een droomtoestand waaruit we niet meer wilden ontwaken.

Hanna Benn, dat is de naam die heel wat Son Lux fans moeten onthouden. Het Seattle-based multitalent mag heel de Europese tour de avond op gang trappen en haar ep Divide voorstellen. Ze mengt net zoals Son Lux stijlen die op het eerste zicht niet bij elkaar passen en dat lijkt verbluffend goed te werken. Toch missen we aanvankelijk de pit die Son Lux wel heeft, maar naar het einde toe komt ze wat meer in gang. Haar muziek bevat heel wat bassen die mede dankzij haar engelengezang nog sterker overkomen. Als ze het pit van het einde van haar set in heel haar set kan krijgen, zouden we geen reden kunnen zien waarom deze jonge dame niet even succesvol als Son Lux zou kunnen worden.

Zonder speciale visuals, muziek, etc. stapt het drietal het grote podium van de AB op. Meteen groots en bombastisch aan een set beginnen? Daar had Son Lux geen zin in en daarom brachten ze de eerste strofe van “Forty Screams” op een intieme en melodische manier, waarna ze meteen aan “The Fool You Need” begonnen. Het nummer bevat trompet-effectjes, die de song duidelijk onderscheiden van de rest van hun repertoire. Het publiek moest niet veel langer wachten op één van hun favorieten en zo werd “Easy” al vroeg in de set geplaatst. De single is één van hun grootste hits en kon op een groot enthousiasme rekenen.

Na publiekslieveling “Easy”, had het intense “Surrounded” de taak om het publiek even hard te overtuigen en dat deed het ook. We kwamen door het nummer nog dieper in een droomtoestand terecht en kregen door de scherpe opbouw kippenvel op plaatsen waar we nog niet eens van wisten dat we er kippenvel konden krijgen. Tijdens het nummer merkten we hoe hard ze gesleuteld hebben om de live-versie minstens even goed te maken als de studio-versie en in onze ogen is dat zeker en vast gelukt. Voor het oudere “You Don’t Know Me” komt voorprogramma en goede vriendin van de band Hanna Benn meezingen en brengen ze samen het nummer met volle overgave. Hanna zou in ieder geval met haar engelengezang zeker een top toevoeging zijn voor de band.

‘C’est chouette, hein!’ roept een fan in één van de (geplande) onderbrekingen van het meesterwerk “Slowly” en we kunnen hem enkel gelijk geven. Het topnummer wordt meteen gevolgd door een ander ‘piece of art’, namelijk “Dream State”, de eerste single van Brighter Wounds. De extra-lange bombastische uitvoering is misschien wel het hoogtepunt van zowel het album als van het concert. We komen nu echt in hogere sferen terecht en mogen dan in het splinternieuwe “All Directions” een ‘ooo-ooo’ meezingen. De bis is er één voor de fijnproevers onder ons, want met het emotionele “Forty Screams” en de hit “Lost It To Trying” eindigt het concert sterk! Vooral de XXL-versie van de afsluiter slaat de nagel op de kop. Wat een afsluiter!

Son Lux is geen gewone band en dat zullen hun liefhebbers weten. Het project rond Ryan Lott ontstond in 2008 en was jarenlang enkel een studioproject tot 2013 wanneer Ian en Rafiq erbij kwamen. Dat ze live daarom anders klinken dan op de plaat, kan je hierdoor verklaren en dat maakt ze zo speciaal. Een Son Lux album beluisteren en een Son Lux concert zijn twee verschillende ervaringen die alle twee even spectaculair zijn. Brighter Wounds kreeg in de nieuwe show heel wat aandacht en werd live intenser dan intens gebracht. De theatrale intimiteit van Son Lux bracht ons in een magistrale droomtoestand en we kijken al uit naar komende zomer wanneer we ze hopelijk op een Belgisch festival zien.

We hadden onlangs een interessante en emotionele babbel met de mannen van Son Lux en recenseerden hun nieuwe album Brighter Wounds  dat nog maar net in de rekken ligt..

18 februari 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn Certified pop-slet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief