De tijden dat het Londens trio Kero Kero Bonito enkel mierzoete en schattige electropop maakte, lijken sinds vandaag dood en begraven. Daar waar ze vroeger (hyper-)gepolijste popproducties maakten, verkennen ze op hun nieuwe single “Only Acting” experimentele gronden, kleuren ze volledig buiten de lijntjes en laten ze ons van de ene verrassing in de andere wentelen.
“Only Acting” mag op het eerste gehoor toegankelijk klinken dankzij de zachte melodieën van zangeres Sarah Bonito, maar schijn bedriegt. Al snel laat KKB een enorm refrein op ons los met een catchy hook en – verrassend genoeg voor de band – elektrische gitaar! Op zich nog niets zo wereldschokkends (we krijgen zelfs jaren 2000 poprock vibes), maar dan wordt pas duidelijk hoe het trio zich in een nieuwe toekomst stort. Het nummer begint te glitchen, ontwricht zich volledig en er duiken zelfs helse schreeuwen op die zowel een beangstigende als verrassend komische twist aan het lied geven. Het lied trekt zich nog recht met een groteske gitaarsolo om dan weer volledig in het duistere te duiken. De muziek begint te haperen alsof het toestel waarop je dit bizar staaltje popmuziek zit te luisteren zijn laatste adem blaast. Het doet hierdoor denken aan bands als Sweet Trip en Deerhoof die op een gelijkaardige manier popmuziek, duisternis, glitch en noise verenigen.
Kero Kero Bonito neemt een groot risico met “Only Acting”. Toch denken we dat deze stap meer dan geslaagd en vooral spannend is. Hoe absurd en waanzinnig het contrast met de oude muziek van de groep ook is, toch past deze verandering bij KKB. Het trio had altijd dat bizar kantje in zich en we zijn verheugd dat het eindelijk volledig losgebroken is.