Albums, Recensies

Nils Frahm – All Melody (★★★★): Tussen brein en plaat

All Melody is de 7de studioplaat van de Duitse neo-klassieke wonderboy Nils Frahm. Het verschil met zijn vorige studioplaten is dat Nils Frahm deze keer een eigen studio heeft gebouwd om zijn muzikale brein de vrije loop te laten gaan. Elke muzikant is natuurlijk beperkt door een aantal factoren. Dat kunnen technische, praktische of incidentele beperkingen zijn. Op Felt (2011) moest hij bijvoorbeeld door late nachtelijke sessies vellen onder de hamers van zijn piano zetten om zijn buren niet te veel te storen. Bij Screws (2012) brak hij zijn duim en werd hij beperkt tot spelen met negen vingers. Doordat All Melody gemaakt is in een volledig door Nils Frahm ontworpen studio, kent het geen van dat soort beperkingen. Toch is het album, net zoals elk muzikaal stuk, begrensd door de kloof die bestaat tussen het brein van de muzikant en de uitvoering van die gedachtekronkels. Nils Frahm voelt die kloof zelf ook. ‘De muziek die ik in mezelf hoor zal nooit op een plaat terecht kunnen komen.’   

All Melody voelt aan als het grootste en meest avontuurlijke album van Nils Frahm. De kern is nog steeds gebeiteld in prachtige melodieën en minimalistische veranderingen. Het canvas is dus hetzelfde gebleven maar het resultaat is meer dan de som van zijn vorige werken. All Melody is ook het meest ritmische album dat de Duitser al uit zijn vingers heeft geperst. Het doet een beetje denken aan zijn grotere optredens waar hij een drumtrack of twee onder zijn muziek niet schuwde waardoor je soms zelfs een kleine danspas kon wagen. Op All Melody wordt die denkpiste verder uitgediept en versmolten met magistrale zangstemmen.

Op het eerste nummer, “The Whole Universe Wants To Be Touched” word je in die wonderlijke droomwereld geleid door duizelingwekkend schone stemmen. Ook op “A Place”, “Human Range” en “Kaleidoscope” worden de prachtige klavierwerken van Nils Frahm ondersteund door hemels klinkende vocals. Titeltrack “All Melody” vormt zowel letterlijk als figuurlijk het centrum van de plaat. Het nummer is al enkele jaren terug te vinden op Youtube in opnames van live-optredens. Sinds 2014 duikt het met regelmaat op in zijn sets. Het hypnotiserende en alsmaar voortkabbelende motiefje vormt duidelijk de oversteekplaats van zijn vorige werk naar de rest van wat je hoort op All Melody.

Nils Frahm bekleedt een unieke positie in het hedendaagse muzieklandschap. De Duitse artiest kan zowel het gehoor van menig techno-fan bekoren als ambient- en klassieke-enthousiastelingen hun hart sneller doen slaan. Hij slaat de brug tussen klassieke pianowerken naar experimentele elektronische jachtvelden. Juist door deze brug op All Melody nog verder te verkennen is het één van de sterkste platen die Nils Frahm al uitgebracht heeft.

Ook live is de man een sensatie. Ondertussen vertrekt hij weer op wereldtournee (zijn eerste sinds 2015). In ons land zijn de concerttickets al hopeloos uitverkocht. Op 8 en 9 februari brengt hij bezoek aan de Ancienne Belgique en op 18 februari vertoeft Nils Frahm in de Handelsbeurs in Gent. Als je hem écht nog aan het werk wil zien kan je terecht op Dour Festival (14 juli) of Cactus Festival (15 juli).

 

Facebook / Website / Twitter

26 januari 2018

About Author

Florian Strik


ONE COMMENT ON THIS POST To “Nils Frahm – All Melody (★★★★): Tussen brein en plaat”

  1. veerle schreef:

    Mooie recensie ! alleen : er staan 2 dt-fouten in.. ik kan het maar laten weten 🙂
    (begrensd en word je)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief