LiveRecensies

Bryson Tiller @ Vorst Nationaal: cheesy R&B in een strak jasje

LiveRecensies

Bryson Tiller @ Vorst Nationaal: cheesy R&B in een strak jasje

Bryson Tiller is een relatief nieuwe naam in de muziekwereld. Hij raakte in 2015 bekend met het uitbrengen van zijn doorbraaksingle “Don’t”, die hem aandacht opleverde van verschillende grote labels en artiesten. Twee jaar en evenveel albums later heeft hij zijn potentieel zeker en vast bewezen. Niet enkel werden zowel debuutalbum TRAPSOUL als opvolger True to Self lovend onthaald, hij is ook vaak te horen naast klinkende namen zoals Rihanna, Travis Scott en Gucci Mane.

Toch bleek Vorst Nationaal net iets te groot voor deze 24-jarige R&B/hiphopper. Hoewel de zaal vol stond met jongens en meisjes die er duidelijk zin in hadden, was hij slechts voor de helft gevuld. Kwam dat misschien deels doordat tweede act SZA een week op voorhand vervangen werd door de veel minder bekende IAMDDB? Het zorgde alleszins voor een groot ongenoegen op de Facebookpagina van het event en voor enige teleurstelling bij deze beren.

Wanneer Tiller het podium betrad, is er geen teleurstelling in de zaal te bespeuren, wel het geluid van gillende dames. De benaming tieneridool is misschien wat overdreven, maar de voorste rijen doen toch hun best om de bijbehorende hysterische fans te belichamen. Tiller zelf ziet er strak en energiek uit in zijn zwarte sweater en kenmerkende baseballpetje. Het zijn meteen ook de twee kernwoorden die hij de rest van de show zal proberen uit te dragen. Met opener “Self-Made” is de toon meteen gezet en stilstaan blijkt moeilijk op de catchy beat.

Het podium wordt ingenomen door een groot, langwerpig lichtpaneel met daarbovenop een drummer aan de linkerkant en een DJ en keyboard aan de rechterkant. Vooral de live drums blijken tijdens meerdere nummers een goeie zet. Middenin de show worden we zelfs verrast door een indrukwekkende drumsolo, waarna de drummer rechtstaat en met zijn drumstokken iedereen denkbeeldig neerknalt. Het zijn zo’n momenten die we tijdens de rest van het optreden een beetje missen. We hebben overigens nog nooit iemand geweten die zijn eigen album zoveel oneer aandoet. Tiller bracht dit jaar zijn tweede album True to Self uit en hoewel dat al snel hoog scoorde in meerdere hitlijsten, nam hij ons toch liever mee naar 2015. ‘Fuck this new album! Tonight, it’s all about TRAPSOUL’, kondigde hij al snel aan. Toch een ietwat rare zet wanneer je op wereldtournee bent om je nieuwe album te promoten.

Met “Sorry Not Sorry” en “Been That Way” zet hij zijn woorden om in daden. We zullen inderdaad vooral oudere nummers voorgeschoteld krijgen, wat niet betekent dat die daarom minder gesmaakt werden. Het publiek vooraan laat zich volledig gaan, terwijl de achterste rijen rustig staan te wiegen op de muziek. Waar de lyrics aan creativiteit ontbreken, maken de beats dat weer goed. Tiller heeft een herkenbare stijl vol sensuele vibes en switcht gemakkelijk tussen up-tempo en tragere nummers.

Voor het populaire nummer “Exchange” neemt Tiller plaats op het lichtpaneel, tussen zijn drummer en DJ in. Badend in het rode licht en zwevend op de wondermooie melodie van het nummer lijkt hij even te heersen over Vorst Nationaal. Wanneer iedereen meezingt met ‘So give me all of you in exchange for me’ is een kippenvelmomentje niet veraf. ‘Let’s slow it down’, kondigt Tiller vervolgens aan. Hij neemt plaats op een kruk en met “Somethin Tells Me” krijgen we toch nog een nummer uit True To Self. Zijn stem klinkt best goed live, het is dan ook zonde dat dit overschaduwd wordt door het opgenomen bandje dat tegelijkertijd wordt afgespeeld. Jammer dat rappers zich hier zo vaak schuldig aan maken.

Daarna volgt het leukste gedeelte van de show. De aanstekelijke drums van “Run Me Dry” missen hun effect niet: Tiller krijgt iedereen aan het dansen. We beginnen te snappen waarom hij het meest trots is op zijn debuutalbum. Het nummer gaat op het eind over in “Wild Thoughts” en dat maakt het feestje compleet. We vroegen ons al af hoe hij de ultrahit in zijn set zou verwerken, maar het werkt uitstekend op deze manier. Afsluiten doet hij met een classic R&B song; “Set It Off” is tevens het nummer waarnaar de tour vernoemd is.

Een hoogvlieger is Bryson Tiller (nog) niet, maar we hebben ons een uur lang uitstekend vermaakt. De lijn tussen strakke set en het routineus afwerken van een show, was bij momenten echter dun. Aan bindteksten doet Tiller bijvoorbeeld niet echt, behalve om af en toe zijn liefde voor ons land en de fans te verkondigen. Een beetje cheesy, net zoals zijn muziek.

Related posts
InstagramLiveRecensies

The Blaze @ Vorst Nationaal: Grootstedelijke jungle

Bij The Blaze draait het niet enkel en alleen om het auditieve, maar het visuele aspect speelt een zo goed als even…
InstagramLiveRecensies

MIKA @ Vorst Nationaal: Ca-ching!

Een vrome katholiek vierde op Pasen de herrijzenis van Jezus en liet de gedachte aan een naderende apocalyps achter zich. Maar MIKA…
InstagramLiveRecensies

Underworld @ Vorst Nationaal: Zoekende, niet radeloos

Terwijl de dinosauriërs in de rockwereld nog niet zijn uitgestorven, zouden we bijna vergeten dat soortgelijke titanen ook rondlopen in de dancewereld….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.