LiveRecensies

Mammút + Broen @ Botanique: collectief verdronken in de aarde

LiveRecensies

Mammút + Broen @ Botanique: collectief verdronken in de aarde

In 2006 bracht Mammút hun gelijknamige IJslands debuut Mammút uit. Dit jaar sloegen ze een nieuwe weg in, en brachten ze hun vierde LP Kinder Versions uit, deze keer in het Engels. Dat opende deuren voor een Europese tournee, die ze gisterenavond startten in de Botanique. We zaten tussen de IJslanders in de Rotonde, meegezogen in de postrock van Mammút die ons met de voeten op de grond zette.

Eerst kregen we Broen (spreek uit als Bruwén) als voorgerecht, een Noorse band die vandaag hun nieuwe album I <3 ART uitbrengt. Kunstige muziek was het op een of andere manier wel, en als het niet aan hun muziek lag die alle kanten uitging, was hun lichtshow een representatieve weerspiegeling van het gemiddelde schilderspalet. Hen in een categorie plaatsen, is duidelijk niet hun grootste ambitie. De drums klonken jazz, de synths zorgden voor een sterk electronicagevoel en Marianna zong alsof het r&b was. Invloeden van overal, en ook hun kostuums hadden ze samengesteld uit alles en niets. Een duidelijke liefde voor tule en bloemenkransen zorgden voor een kleurrijke bende en een ‘Kenji van den Aldi’-gevoel. Het mocht wat gekker. Het mocht wat wilder. En de zaal mocht wat voller.

Dat was overigens minder het probleem bij Mammút, het IJslandse vijftal dat alle trapjes van de zaal gevuld kreeg en meteen een zindering door ieders diepste hartvaten stuurde met “Breathe Into Me”. Zangeres Katrina Mogensen deed schuchter aan als ze het podium opkwam, en haar verschijning had weg van een hobbit die in Game Of Thrones was beland. Algauw maakte de teruggehouden en ineengekrompen houding plaats voor theatrale gewenning, waarbij Mogensen het hele podium verkende. Na de eerste nummers had ze met haar doordringende blik haast elk paar ogen uit het publiek persoonlijk aangekeken.

“Kinder Version” vormde een sferig hoogtepunt, waarbij de band in topvorm speelde en ‘This might already be one of your favourits’ leidde een cover van Cher’s “Believe” in, die golvend op de oppervlakte bleef en soms eens snorkelend de diepte verkende. “Pray For Air” duwde ons wel helemaal kopje onder tot de woelige zandbodem helemaal zichtbaar werd en het zoute zeewater in onze neusgaten prikte. Er was een goed evenwicht te vinden tussen de muzikanten, met Mogensen die ermee een dialoog aanging en ze uit de grond trok en optilde. Er kwamen ook nummers uit hun IJslands gezongen oeuvre voorbij, waarvoor Mogensen zich vooraf al excuseerde, alsof we daar minder van zouden genieten. Niets minder waar. De oh’s in “Salt” waren van een bijzondere zuiverheid en toverden imaginaire lavavelden op ons netvlies.

Een bericht gedeeld door Muriel D (@mure73) op

Mammút verdient vast en zeker grotere zalen, waar de krijsen van Katarina’s wonderbaarlijk Björkaanse stem helemaal kunnen losbreken en we de hele zaal voelen trillen tot in de kleinste houtvezel. Tot dan kunnen zij en haar zwartgeklede kompanen live alleen nog maar groeien en broeden op hun zelfgelegd ei.

Setlist:

Breathe Into Me
Walls
What’s Your Secret?
Salt
Glæður
Þau svæfa
Believe (cover Cher)
Pray For Air
Sorrow
The Moon Will Never Turn On Me
Kinder Version
We Tried Love

Bis:

Endir?

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.