Nieuwe singles

Eenheidsworst: ten minste houdbaar tot…?

Rock Werchter is ondertussen al even achter de rug. De pintjes zijn verteerd, de modder afgeveegd en de opinies verdeeld. Ook wij hielden er bij deze editie een dubbel gevoel op na. De diversiteit in de line-up is niet meer wat het geweest is. Het muzikale aanbod is tegenwoordig zo breed als het kan zijn en toch worden line-ups van grote festivals steeds voorspelbaarder. Je krijgt steevast dezelfde muziek op je bord en experimenteren is een woord dat op grote festivals met argwaan wordt bekeken. Om dit concreet vorm te geven, nemen we Rock Werchter als voorbeeld.

Op The Hive kregen we van Studio Brussel een dagelijkse afterparty cadeau. Hoewel de Studio Brussel dj’s elkaar afwisselden, hoorden we voortdurend dezelfde platen. Op één avond drie keer “Kind van de Duivel” is toch net van het goede teveel. Nu, de dj’s van StuBru pretenderen ook niet meer te zijn dan wat ze bieden. Ze maakten al menig Chirofuif onveilig en weten er steeds de sfeer en energie in te houden. Een fuif is ook de habitat waar ze perfect in thuis horen en is ook wat de feestjes op The Hive wilden zijn. Nog eventjes de benen losgooien om daarna (in al dan niet beschonken toestand) je bed/matras/slaapzak op te zoeken. Daar slaagden ze op dag 1 wonderwel in. We kunnen zo’n feestjes wel appreciëren, maar wanneer we dagelijks dezelfde nummers als “Chop Suey”, “Blitzkrieg Bop”, “Song 2” en “Casanova” horen terugkeren, is er toch wel iets mis.

We benadrukken hierbij dagelijks, want sommige van deze songs werden inderdaad niet minder dan één keer op een dag gedraaid. Op zich wel catchy nummertjes, maar trop is te veel. Na enkele avonden werd het pijnlijk duidelijk hoe gelimiteerd die dj-sets waren. Dat resulteerde bijgevolg ook in een dalende interesse van het publiek. Als er de eerste dag nog een bomvolle tent stond, nam niemand de laatste dag nog de moeite om naar die tent te gaan. Dat is jammer. Er bestaan namelijk duizenden hits op deze planeet en als je dan iedere dag dezelfde 50 moet draaien, is dat ofwel om makkelijk te scoren of te wijten aan de luiheid van de dj om iets beters te verzinnen.

We kunnen nu gaan zaniken over hoe eenzijdig de feestjes op The Hive waren, maar het is eerder een aanklacht tegen alle muziek, niet enkel op The Hive. Als je op Rock Werchter dit jaar Radiohead zag headlinen voor een halfvolle weide terwijl Oscar & The Wolf voor een uitpuilende Barn stond (nota bene een band die wordt grijsgedraaid op alle radiozenders) kijken wij raar op. Ook vorig jaar op Pukkelpop zagen we dit gebeuren bij LCD Soundsystem waar ook nagenoeg niemand kwam kijken wegens te weinig airplay. De songs op The Hive afterparty of op alle andere feestjes rond het festival, liggen dus perfect in lijn met de voorspelbare line-up op een groot festival. Niemand durft nog te experimenteren als er zo’n breed publiek op afkomt.

Dat bands met amper één album een tent of festival kunnen en mogen afsluiten, is een heel laakbare trend. Zo bombardeer je acts tot een headliner die ze eigenlijk nog niet kunnen zijn. Het stelt ook het festival voor een vervelend precedent, want als Oscar & The Wolf vorig jaar Pukkelpop (en dit jaar The Barn van Werchter) mag afsluiten, dan kan je ze moeilijk het jaar erop vroeger programmeren. De druk om te presteren is niet alleen moordend voor de bands, het komt ook de kwaliteit niet ten goede. Festivals zoeken naar een line-up die een zo groot mogelijk publiek aanspreekt, en komt hierbij al snel bij bands die het goed doen op de radio. Het werkt elkaar dus in de hand.

Veel mensen zijn tevreden met wat er op de radio wordt gedraaid en gaan niet noodzakelijk op zoek naar nieuwe bands. Dat is ook helemaal niet erg, je kan gerust van muziek genieten zonder dieper te graven naar verborgen parels. Maar het is vooral jammer dat festivals nu ook al met die trend meedoen. Er is steeds minder plek voor innovatie op de festivals en steeds meer oog voor commercialisatie en dat is heel spijtig. Want het zijn net die festivals die de grote menigte wat nieuws kunnen aanleren. Helaas eindigen bijna alle festivals ook met dezelfde line-up en dat is al helemaal jammer. Dit ligt misschien aan ons, maar naar onze mening is het zoveel leuker om eens op ontdekking te gaan doorheen het brede spectrum van de muzikale maatschappij.

Toch heeft niet iedereen tijd of zin om verder te gaan kijken dan wat de radio hen biedt. Een mogelijke oorzaak van die vervlakking in wat er als populaire alternatieve muziek doorgaat, ligt dan ook bij radiozenders als Studio Brussel, gezien ze beweren de alternatieve zender bij uitstek zijn, maar op dat vlak absoluut tekort schieten. Ze blijven nog steeds steken bij dat handvol grote namen, hoe middelmatig hun nieuw werk ook is (Bastille, Muse, Foo Fighters en dergelijke). Veel interessante muziektendensen en artiesten glippen jammer genoeg volledig door de grote mazen van het net, ook al zouden ze perfect in hun straatje passen.

Veel grote festivals maken een zoveelste evolutie door en kiezen enkel voor de grootste acts die het meeste volk trekken. De trektocht naar festivals als Werchter is meer een traditie geworden dan dat het echt nog nieuwe mensen aantrekt. De line-up bevat dan ook kleppers die iedereen wel kan smaken. Maar het is al van het begin van de tijden dat succesformules gekopieerd worden, zie alles wat The Beatles, disco, synthpop, eurodance en dergelijke teweeg brachten. Muziek is tegenwoordig vooral marketing en het inspelen op trends. Zodra mensen uit de platenwereld merken dat iets aanslaat, pikken ze in. Daarom dat meer dan de helft van de playlists van MNM en StuBru zo op elkaar lijken (trage beats, ijle synthjes). Een overlevingsmove die de muziekindustrie veel geld oplevert, uiteraard.

Er kunnen hiervoor genoeg alternatieven geboden worden die nooit de grote media halen. In België is dit op grote schaal minder makkelijk te vinden, maar in Nederland hebben ze het helemaal door. Denk maar aan Best Kept Secret of Down The Rabbit Hole, waar er DJ’s in alle uithoekjes van het festival zitten die obscure maar dansbare plaatjes draaien en waar alle gecommercialiseerde rommel tot een minimum werd beperkt. De enige hitjes die we op Best Kept Secret hoorden, werden ofwel live (door de band zelf), in een creatieve mix (op de Four) of bij de Japanse karaokebar gespeeld. Toch weten deze festivals ook een breed publiek te trekken. Die zijn nu nog niet zo beïnvloed door de grote commerciële soep, zijn ook veel eclectischer/onafhankelijker, waardoor hun line-up alternatiever is (en het trekt duidelijk volk, dus er is een publiek voor).

Daarnaast kan dit ook van bij de bron, de radio, gebracht worden door een divers aanbod van verschillende bands in plaats van iedere dag twintig keer dezelfde artiesten af te spelen, want zo is het huidige Belgische radioaanbod. Dus wat minder Rag’n’Bone Man, Bazart of Oscar & The Wolf en waarom niet eens iets draaien van fijne Belgische artiesten als SeizoensKlanken, Schaduwland, Shht, Raman,…

Omdat dit een opiniestuk is, gaan we graag in interactie met jullie. Wij hebben niet de perfecte mening, het is een mening van enkele personen. Daarom brengen we graag alle kanten van het verhaal. Lusten jullie de eenheidsworst die je geserveerd wordt? Of jullie akkoord gaan of niet, we willen hiermee een debat aan de gang krijgen omdat er naar ons weten veel mensen zijn die zich hieraan frustreren. We willen zo veel mogelijk in interactie treden en constructief debatteren. Als iemand een reactie wenst te schrijven kan dit allemaal, we proberen zo veel mogelijk stemmen aan bod te laten komen!

3672 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Rock Werchter maakt affiche compleet met 22 nieuwe namen!

Al bekomen van de dertien nieuwe namen die Pukkelpop vanochtend op je los liet? Goed, want er volgt nóg meer festivalnieuws! Dat…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Declan McKenna, Tom Odell, Brihang en nog 15 nieuwe namen voor Rock Werchter!

Vorige week verklapte IDLES zelf al dat ze op Rock Werchter gaan spelen aanstaande editie en nu heeft de festivalorganisatie dat ook…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

IDLES staat op Rock Werchter 2024!

Nog niet genoeg festivalnieuws gehad deze week? Geen probleem! In de aanloop naar de release van TANGK en een bijbehorende uitverkochte Lotto…

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.