Ergens in Gent ligt een grote woestijn. Daarin liggen desolate snelwegen tussen piepkleine dorpjes. Uit het deurgat van een verlaten bar klinkt muziek. Eénmaal binnen waan je je in de diepste krochten van het Canadese oerwoud. In die bossen huist Douglas Firs.
Eagles en Wilco. De perfecte combinatie van Eagles en Wilco. Dat moet zowat het allereerste geweest zijn dat in onze gedachten sprong toen we de nieuwe single “Shine ‘em Up Sadie” voor het eerst hoorden. Een song met een gouden riff die zich vanaf de eerste noot in je brein nestelt, en aan een verschroeiend tempo blijft evolueren tot de bliepjes en gitaarcrunch uit je oren spatten.
Het is niet het enige Amerikaanse aan “Shine ‘em Up Sadie”. Het onderwerp van de song vond Gertjan Van Hellemont in een New Yorks museum. Daar werd het verhaal verteld van de Italiaanse immigrante Sadie, die maniakaal haar potten en pannen opblonk om een beetje te ontsnappen aan de armoede waar ze in leefde.
Hoewel we Dougie nog steeds het mooist vinden als hij het tempo naar beneden haalt, racet de band met razende vaart door het nummer. Kan ook moeilijk anders, met het Zimmermantrio dat achter frontman Van Hellemont gas staat te geven. Die samengebalde brok energie drijft hem tot het uiterste in die moddervette gitaarsolo. Gooi daarboven die typerende gouden samenzang en wij smelten helemaal.
Het resultaat is catchy as hell en een verdomd staaltje van waar de Douglas Firs van de toekomst toe in staat is. Binnenkort trekt Van Hellemont naar de VS om er de rest van het derde Douglas Firs-album af te werken. Hopelijk levert dat nog meer pareltjes op.
Tot die tijd houden wij ons wel bezig met het psychoanalyseren van de Tik Tak-videoclip van “Shine ‘em Up Sadie”, die evengoed van Ok Go had kunnen zijn. Man achter de schermen is opnieuw Victor Van Rossem, die eerder al tekende voor maffe videoclips van Zimmerman en Faces On TV.