Live, Recensies

Austra @ AB: Verrijzen op donkere indie electronica met de godin van het licht

Met haar derde langspeler Future Politics dwingt de groep zowel de wereld als haar inwoners tot introspectie (“I’m a monster”). Denk maar aan “Gaia” als liefdeslied voor de natuur en tegelijkertijd als aanklacht tegen alle natuurverstorende praktijken met niet mis te verstane strofen ‘If you kill the ground you walk on/Nobody will take you away’. Toch schijnt op deze plaat het licht iets feller dan op de twee vorige en is er weer plaats voor hoop.

Terwijl de podiumlichten hun meest vrolijke kleuren aannemen en de intro “Deep Thought” uit de speakers schalt, verschijnt de band op het podium. In lijn met de belichting zien we dat de bandleden hun meest carnaveleske outfit hebben uitgezocht. Samen vormen ze nog net niet het regenboog-logo als wil de groep gendergelijkheid onderstrepen. Onder het publiek menen we dan ook veel (gender)gelijkgestemden op te merken. Zangeres Katie Stelmanis lijkt vastberaden om deze kille en sombere Paaszondag op te fleuren met de voorstelling van hun nieuwste album Future Politics. Geheel getooid in een geel gewaad, lijkt de Letse zo zijn weggelopen uit één of andere Griekse tragedie. Al die kleuren hoeven niet te verwonderen als je weet dat Austra, de middelnaam van Stelmanis, ook godin van het licht betekent.

Meteen worden we meegezogen in de aparte sound die de groep weet te creëren tijdens opener “We Were Alive”. Terwijl de twee toetsenisten de beats voor hun rekening nemen, neemt Stelmanis met haar klassiek geschoolde stem, die soms doet denken aan die van Florence Welch, het publiek mee naar de hoogste regionen in de galaxy. Alleen de rol van de drumster verdwijnt af en toe achter het gordijn van opborrelende synths.

Al snel volgt het tweeluik “Future Politics” en hit “Utopia” dat het publiek voor een eerste keer aan het dansen krijgt. Die laatste is tevens een aanklacht tegen de transformatie van haar (eens levendige) thuisstad Toronto naar een stad die haar ziel verkoopt in ruil voor commerciële en financiële doeleinden. Iets waar menig grootstad wel op gepaste tijde lijkt mee te kampen. Onderstaande kon nog net een oproep voor een naamsverandering van Uplace naar Utopia onderdrukken. De groep gaat meteen door met het gevarieerde en housier “I’m a Monster”. Hier bouwen de beats traag op om naar het einde toe de bovenhand te nemen terwijl Stelmanis tragedische woordenstroom ‘I don’t feel nothing, anymore’ een gevaarlijke draaikolk vormt.

In het tweede deel van het optreden kiest de groep ervoor om ouder werk af te wisselen met songs van de nieuwste worp. Daar waar ouder werk zoals “Beat And The Pulse” iets meer met new wave vermengd is en de synths het voortouw nemen, klinkt de nieuwere plaat een beetje meer indie. Dankzij deze variatie slaagt de groep erin de aandacht van het publiek steeds vast te houden. Vooral naar het einde toe gaat iedereen in de (weliswaar verkleinde) AB Box tijdens de dansbare klassieker “Lose It” aan het bewegen . Net als menig toeschouwer zijn of haar dansbenen heeft teruggevonden duikt de groep na “The Villain” de coulissen in.

De groep lijkt de onuitgesproken wens van het publiek opgepikt te hebben en opent een blik klassiekers waarbij nog enkele extra calorieën worden weggedanst. Na “Painful Like” worden alle medewerkers bedankt. Ook het publiek krijg een dankbaar gevoel van de band. Met “Hurt Me Now” waarbij Stelmanis eens liggend dan weer rechtverend als een godin letterlijk uit haar as verrijst. Dan toch nog een verrijzenis op Pasen, al is het die van de godin van het licht en haar groep Austra.

Setlist:

We Were Alive

Future Politics

Utopia

Monster

Forgive Me

The Choke

Gaia

Home

I Love You More Than You Love Yourself

Angel In Your Eye

Beat And The Pulse

Lose It

The Villain

 

BIS:

Habitat

Painful Like

What We Done

Hurt Me Now

17 april 2017

About Author

Bert Coenaerts


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief