Albums, Recensies

Albumrecensie Weyes Blood – “Front Row Seat To Earth”

Weyes Blood

De Californische Natalie Mering heeft al een behoorlijk aantal stappen gezet in haar muziekcarrière. Het pad dat ze volgde was een pad van dromerigheid, weemoed en abstractie. Dit liet ze horen in haar werk met de experimentele folkgroep Jackie O Motherfucker, maar ook op een aantal soloplaten onder haar artiestennaam Weyes Blood. Nu heeft ze een nieuwe stap gezet met Front Row Seat To Earth. Een stap die wel eens in de richting zou kunnen gaan van meer luisteraars.

Dit album is best wel zwaarwichtig, maar niets om tegen op te zien. Weyes Blood trekt je namelijk met gemak haar wereld binnen vanaf de eerste pianomelodieën op “Diary”. Je ontdekt traag maar zeker in welke muzikale ruimte dit album zich bevindt. Je zou de nummers kunnen ontleden in allerlei uiteenlopende invloeden. De melodieën en structuur van de liedjes doen denken aan de psychedelische folk van de jaren ’60, terwijl de loepzuivere synths het geheel een etherische kwaliteit schenken. Voeg daarbij toe dat alles een mooie vintage productie krijgt (van de vocals tot de drums) en je kan concluderen dat Weyes Blood haar geluid niet te klasseren valt. Ze maakt het helemaal persoonlijk, wat dit album bijzonder geloofwaardig maakt.

Eenmaal je in Front Row Seat To Earth verzonken raakt, droomt het heerlijk weg. Als luisteraar wordt je dankzij de slepende opbouw geleid van nummer tot nummer. De liedjes nemen daar verdiend hun tijd voor, ze zitten namelijk boordevol ideeën. Natalie Mering heeft ook veel te vertellen in haar introspectieve en bevrijdende teksten over genegenheid, liefde en berouw. Melancholie is bijgevolg niet enkel een gegeven dat in de instrumentatie tot uitdrukking wordt gebracht.

Front Row Seat To Earth is kwaliteitsvol van begin tot einde, maar de singles die we al voor de release konden beluisteren, blijven de grote pijlers van dit album. Zo is “Do You Need My Love” toch wel één van de hoogtepunten. Weyes Blood zingt op een bijzonder krachtige en heldere manier over verlangen. Na een tijdje evolueert het nummer naar een psychedelische trip om dan weer te vallen in het explosieve en uiterst aanstekelijke refrein. Alles wat goed is aan dit album lijkt een prominente plaats te krijgen in dit nummer. Ook de eerste single “Seven Words” klinkt mooi en toegankelijk in de oren dankzij haar weemoedige manier van zingen. “Generation Why” kent dan weer een bijzonder krachtige opbouw en climax waar de langgerekte galmende vocals voor de nodige spanningspunten zorgen.

Door de consistentie en verhalende structuur van dit album wordt dit medium ten volle benut. Opvulling valt niet te bespeuren en het gamma aan ideeën is divers, maar nooit ongestructureerd. Zo wordt er perfect afgesloten met “Front Row Seat”, een ongemakkelijk buitenbeentje opgebouwd uit bespookte orchestrale samples dat ontaard in het motiefje van “Do You Need My Love” gespeeld op blazers. Het zou zo maar eens kunnen doen denken op de wijze waar bijvoorbeeld Sgt. Peppers tot zijn finale komt.

Met Front Row Seat To Earth heeft Weyes Blood een uiterst interessant en uniek album erbij. Tegelijk zal ze er ook veel luisteraars mee gewonnen hebben. Het album klinkt moeilijk, maar in zijn kern bevat het aanstekelijke en oprechte songs die veel mensen zullen kunnen bekoren.

Je kan Weyes Blood live aan het werk zien op maandag 28 november in de Botanique.

Facebook / InstagramTwitter

28 oktober 2016

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter