LiveRecensies

Dub Fx @ AB: Een trip door het muziekspectrum

LiveRecensies

Dub Fx @ AB: Een trip door het muziekspectrum

dubfx-headshot2-1024x686

Dub Fx, het Australische beatboxfenomeen Benjamin Stanford, ruilde gisterenavond de straten in voor een binnenhuisconcert in de AB. En daar moesten wij natuurlijk bij zijn.
Anders dan op zijn street performances werd hij hier vergezeld door twee medemuzikanten. Dub Fx was niet langer een persoon, maar een band. En dat was volgens eigen zeggen één van zijn grootste dromen.

with a little bit of dub we can make it through the night #dubfx #asem

Een foto die is geplaatst door Brecht Van Assche (@brechtvanassche) op

Als performer weet hij perfect dat het nodeloos opbouwen van een nummer weinig zin heeft. Hij looped een beat en de waterval aan woorden kan meteen beginnen. Het publiek knikt goedkeurend mee, de AB is helemaal klaar voor een knaller van een feest.
De nummers volgen zich vloeiend en in snel tempo op. Bijna onhoorbaar gaat het ene lied in het andere over. De beats gecombineerd met een zwoele, jazz pianolijn worden gesmaakt en het publiek gaat al snel heen-en- weer wiebelen. Ook mister Dub Fx zelf liet zijn dansschoenen niet thuis en neemt het voortouw.

Even op adem komen doen we met “Road To Babylon”. Duidelijk één van de favorieten van het publiek. Wel opvallend, de aanwezige mensen wagen zich niet aan de woordenstroom, maar blijven dansend verder genieten.

Het gebruik van auto-tune, een technologie die we tegenwoordig steeds vaker terug vinden in de muziekproductie, is voor Dub Fx zeker geen onbekend terrein. Met “Prove Me Wrong” brengt hij meerdere zanglijnen tot leven. Hiermee bewijst hij nog maar eens dat hij van alle markten thuis is. Een diepe zwoele stem, afgewisseld met een jongere klank, voert hij je mee naar het muzikale hoogtepunt. Het is bijna niet te geloven dat hij er alleen staat.

Als de muzikanten het podium even verlaten krijgen we Dub Fx te zien in zijn puurste vorm. Na lang wachten worden zijn sample kunsten pas echt duidelijk. Deze track werd volledige live in elkaar gestoken. Geen vooraf opgenomen beats, enkel een man met zijn sampler, indrukwekkend! Een langdurend applaus was dan ook op zijn plaats.

Om Stanford toch even naar adem te laten happen, voorzag hij ook een special guest. Niemand minder dan CAde, een frequente gast bij nummers van Dub Fx, wandelde het podium op en nam ons mee naar een nieuw genre. Hij liet wat hiphop-melodieën op ons los. Als kers op de taart, trakteerde hij ook nog eens op een stukje freestyle.

Na dit korte intermezzo bracht hij ons alweer naar een nieuw genre: Reggaeton. De lichten kleuren toepasselijk rood en groen en “Fake Paradise” wordt ingezet. Alsof een tornado passeerde, zwierden de lichamen van links naar rechts. Het lied werd onderbroken door een pianosolo, en ging daarna weer rustig verder.
Dub fx maakte van de sfeer gebruik om ons te bedanken en terug te blikken op zijn inmiddels tien jaar durende carrière. Het leek hem dan ook logisch om verder te gaan met een mix van zijn bekendste (oude) nummers. Denk maar aan “Never Made It” en “Flow”, die samensmolten tot een mooi geheel.

Dubfx ! #dubfx #ab #drumandbass #brussels

Een foto die is geplaatst door nickmasui (@nickmasui) op

Het laatste segment van zijn performance werd een waar feestje. Liedjes die eerder onder noemer “Drum and Bass” horen, vuurde hij nu op ons af. Als het publiek voorheen nog niet laaiend enthousiast heen-en-weer huppelde, waren ze het nu zeker.

Het einde brak aan, maar het publiek wilde meer. Als bisnummers koos Dub Fx voor “Love Me Or Not” en “Fly With Me”. De keelgaten werden nu wel opengezet. Het publiek genoot voor een laatste keer.

Hoewel de overgangen tussen verschillende nummers bijna onhoorbaar waren, kunnen we het concert moeilijk eentonig noemen. Twee uur lang werd er voortdurend tussen verschillende genres én autotunes gewisseld. Dub Fx is een man die weet wat performance is en een heel wijd publiek aantrekt. Een concert van deze man lijkt sterk op een trip door alle genres die muzikaal en dansbaar zijn. Leuk voor de liefhebbers en geniaal voor de echte fans.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…
InstagramLiveRecensies

The Gaslight Anthem @ Ancienne Belgique (AB): Van waakvlammetje naar warm vuurtje

Net geen tien jaar geleden was het dat The Gaslight Anthem nog eens in een Belgische concertzaal stond. Ook toen was de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.