Recensie Jett Rebel @ Het Depot: The proud owner of a truckers towel

Jett Rebel

Op woensdag 20 april stond Nederlands grootste multi-instrumentalist, poprockfunksoulkoning, rasmuzikant en waar podiumbeest Jelte Tuinstra onder zijn alias ‘Jett Rebel’ op het podium van Het Depot in Leuven. Na zijn debuut-EP’s ‘Venus’ en ‘Mars’ (inclusief bescheiden radiohit ‘Louise’) en debuutplaat ‘Hits for kids’ heeft Jett een nieuwe plaat uit, ‘Truck’. Best indrukwekkend als je weet dat Jett Rebel pas in september 2012 het levenslicht zag. Reden temeer om op Belgische clubtour te gaan! Met deze tour laat Jett zien dat hij ook zijn bierdrinkende, friet-etende zuiderburen niet vergeten is en deelt hij zijn passie voor muziek met ons. Een voorprogramma was er niet, Jett had bij dit drie uur durende muzikale orgasme helemaal zelf de touwtjes in handen.

Jett Rebel werd in 2014 nog bekroond door de Nederlandse radiozender 3FM met de titels ‘Serious Talent Award’ en ‘Beste nieuwkomer’. In 2015 werd hij dan weer verkozen als ‘Beste Live Act’. Als je hem eenmaal live gezien hebt, is er geen twijfel meer aan dat deze prijzen meer dan verdiend zijn. Zijn livealbum ‘Tight Like A Baby Tiger (Live at Paradiso)’ doet deze erkenningen alle eer aan! Menig festivalweide waaronder die van Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz Festival en menig concertzaal in binnen- en buitenland heeft hij al in vuur en vlam gezet. In de documentaire ‘Who the fuck is Jett Rebel’ kom je meer te weten over de jonge Jelte die worstelt met zijn identiteit maar absoluut een beroemde muzikant wil worden. Een echte aanrader!

Openen doet Jett Rebel met zijn laatste nieuwe single ‘It’s Cruel’. Als een ware diva komt hij, gehuld in een lange zwarte jas het podium opgestormd. Zijn wilde wit-roze manen golven op de wind van de ventilator, vervolledigd met een strakke zonnebril. De oldschool vibe van de plaat komt meteen naar voor door de ruige gitaar en doffe stemming van de drums. Vervolgens gaat de band in stroomversnelling met de hit ‘Pineapple Morning’. Verschillende gitaarsolo’s vliegen ons rond de oren en er komt duidelijk schwung in de zaak. “Are you feeling alright?”, “Do you wanna play?!” “Welcome to the Jett Rebel show!” Meer is niet nodig om het publiek volledig in vuur en vlam te zetten. Jett heeft er duidelijk zin in.

Tijdens ‘Private Beach Party’ is de boodschap zeer duidelijk: “Listen to what I have to say on my guitar”. Jetts vaste guitarist Mr. Lexxus haalt op zijn beurt enkele scheurende gitaarrifs boven. Jett heeft absoluut de touwtjes in handen tijdens deze show. Hij is niet alleen de zanger, frontman, leadgitarist en pianist, maar ook een heuse concertleider. Het samenspel tussen de muzikanten en de manier waarop ze op elkaar ingespeeld zijn, is fenomenaal! Jett stuurt aan, de rest is bijzaak. De intense energie die de band uitstraalt, is uiterst aanstekelijk voor het publiek, dat alvast hun dansbenen aantrekken.

jetttt

“We gonna communicate in the same language tonight, it’s called Music” waarna ‘Around You’ loeihard door de speakers knalt. ‘Dreamgirl’, track 15 van Truck, een vrolijk popnummer zorgt ervoor dat de hele zaal zo mogelijks nóg meer aan het dansen gaat. De sfeer is opperbest! Met ‘Now I know’ komt het echte energieke podiumbeest in Jett nog maar eens naar boven. Met de mondharmonica in de hand gaat hij lekker freestylen samen met saxofonist Marc Alberto. Net als Jett is Alberto een muzikant van wereldniveau!

Met ‘How To Take Care Of You’ en ‘Can’t Start Crying Now’ bewijst Jett weer maar eens wat voor een geniale geest hij is. “Do you guys want more?” is dan ook een retorische vraag. Zowel de band als het publiek gooien alle remmen los. Er is geen houden meer aan, de keet staat in brand! ‘Get Well Soon Allyson’, ‘Sunshine’ en ‘Dance Underneath The Sheets’ zijn de volgende stops op deze muzikale rollercoaster, gevolgd door de geweldige ‘Mary Anne’, ‘Sundown’ en ‘Truckers Towel’, inclusief de commercial. Na deze hit werpt Jett de handdoek niet in de ring, maar in het publiek. Het publiek waarin een horde fans als een bezetene de handdoek tracht vast te krijgen.

Twee uur na de start van deze show, die Het Depot op zijn grondvesten zou doen daveren, komen volgende woorden uit onze Nederlandse held “Het voelt echt goed jongens, we zijn nog maar net begonnen!”. Hij zet ‘Do You Feel Alright’ in en de hele menigte gaat weer aan het dansen! Iedereen heeft er duidelijk plezier in. Zo gaat het nog een hele tijd door.

Jett Rebel bewijst meer dan eens dat hij een waar podiumbeest, een echte virtuoos en een entertainer is! Zoals ze in Leuven zouden zeggen ‘Het is ne razende zot!’
De slogan op zijn t-shirt ‘Look Pretty, Play Dirty’ versterkte het gevoel dat iedereen kreeg bij het bijwonen van deze nu al legendarische show. Hij en de band stralen plezier en enthousiasme uit, wat ze makkelijk overzetten op het uitbundige, maar ook diverse publiek. Deze show zal nog even nazinderen. Onvergetelijk, energiek, belachelijk goed, strak, pure rock ‘n roll gemengd met een vleugje pop-jazz-funk-soul, zijn maar enkele van de vele trefwoorden die bij deze show thuishoren. Dit was niet zomaar een concert, Jett Rebel zien performen is een totaalbeleving!