LiveRecensies

Aminé @ Botanique: een muzikaal en visueel kleurrijk schouwspel

In 2016 kwam Aminé de hiphopwereld onherroepelijk binnenvallen met zijn single “Caroline”, tot op vandaag nog altijd één van zijn grootste hits. Het debuutalbum dat daarop volgde, Good For You, bleek een uitstekende plaat die bol stond van de speelse en uptempo nummers. Zijn nieuwste creatie OnePointFive klinkt opvallend eerlijker en minder energiek dan zijn voorganger, met vooral op het eerste deel van de plaat enkele parels zoals “REEL IT IN” en “SHINE”. In een uitverkochte Botanique bracht Aminé het beste uit zijn twee albums samen.

Hij opent toepasselijk met “DR. WHOEVER”, een soort therapeutische sessie waarin de rapper zijn hart lucht aan de luisteraar, whoever that might be. Aminé, voluit Adam Aminé Daniel, heeft de gave om tegelijk te flirten met low-tempo R&B en het hardere hiphop werk, alsook met teksten waarin hij zonder gêne flext en teksten waarin hij een grotere boodschap probeert te verspreiden. Na de bescheiden opener krijgen we een boost van zelfvertrouwen te zien met de bangers “Yellow” en “CHINGY”. Hoewel de sound van zijn eerste en tweede plaat erg verschillend is, lopen de nummers opvallend vlot in elkaar over.


Er valt veel te zien op het podium en dat hebben we vooral te danken aan het brede scherm achter Aminé. Fragmenten uit YouTube filmpjes, videoclips, zelfgeschoten beelden of idyllische landschappen… Het komt in een kleurrijke sneltrein op ons af, maar alles heeft een duidelijke link met de nummers die hij brengt. Tijdens het nummer “BLACKJACK” zien we fragmenten uit de film
School of Rock met Jack Black, tijdens het nummer “Wedding Crashers” zien we fragmenten uit de film Wedding Crashers met Vince Vaughn en Owen Wilson en tijdens “Spice Girls” is het natuurlijk de beurt aan Posh Spice en co. 90s babies halen hier hun hart op, zoveel is duidelijk.

Wanneer er geen flikkerende beelden op ons afgevuurd worden, verschijnt er een monogekleurde achtergrond met inspirerende quotes. Enkele voorbeelden: ‘Fortnite don’t create dances, we do’; ‘Dreams are easy to achieve, believing is the hard part’; ‘Anyone can be who they want’… Het levert Instagramwaardige kiekjes op, dat alvast wel. Van Instagram gesproken, ook de social media held Rickey Thompson wordt niet vergeten. Rickey, die regelmatig in de videoclips van Aminé opduikt, krijgt ook tijdens de show zijn 15 minutes of fame wanneer hij ons toespreekt vanop het scherm. Eveneens geïnspireerd door hem: de talloze keren dat Aminé en zijn DJ ons toeroepen: ‘You’re beautiful!’, waarop iedereen in koor terugschreeuwt: ‘I know!’. Na een tijdje beginnen we het zelfs bijna te geloven.

We zouden het bijna vergeten, maar er wordt hier nog muziek gespeeld ook. De overgangen tussen de nummers zijn soms iets te abrupt, maar dat kan het publiek niet deren. De uitverkochte zaal bestaat duidelijk uit die hard fans. Zowel de oudere als de nieuwe nummers worden enthousiast onthaald en aan stilstaan wordt er nauwelijks gedaan. Van “RATCHET” over “CANTU” naar “SUGARPARENTS”, Aminé kopt ze een voor een binnen en houdt zelfs nog meer dan genoeg knallers over voor het slotstuk van zijn optreden. De pianoversie van “Caroline” is misschien wel één van de meest sublieme momenten van de avond. Een monsterhit uitkleden tot alleen de essentie overblijft, het is van een soort breekbare eenvoud die we zelden zien bij rappers.

Na een uurtje sluiten we af met Aminé’s recentste hit en de eerste en enige moshpit van de avond. Op “REEL IT IN” gaan alle remmen nog eens los – op het scherm zien we beelden uit een natuurdocumentaire waarin vissen letterlijk worden binnengehaald – en daarna dooft de zaal uit. Wat we onthouden: Aminé is een vat vol creativiteit dat nog lang niet is uitgeput, de rustigere momenten in de show waren compleet overbodig en zijn albums staan garant voor een keihard feestje. Graag tot een volgende keer.

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.