InterviewsUitgelicht

Interview SX: Wet, Sensual, Techno, Patterns, Metaphysics

Het is 19 november en de straten van Kortrijk liggen er net zo verstijfd bij als de rimpels op ons voorhoofd. De eerste vrieskou is overweldigend en de gedachte aan een warme chocomelk blijft maar cirkels malen in ons hoofd. Die gedachte blijft een illusie, die na enkele kilometers stappen uiteen spat. We hebben iets meer nodig, iets echt en dat vinden we in de gezelligste hoek van café Den Bras. Daar zijn Benjamin Desmet en Stefanie Callebaut te vinden met hun nieuwe plaat Eros onder de armen. Het duurt niet lang vooraleer we ons kunnen opwarmen aan de liefde in al zijn vormen.

Tijdens jullie albumvoorstelling in Kortrijk was de blijdschap op jullie gezichten duidelijk af te lezen. Hoe voelt het om jullie derde plaat Eros op de wereld te kunnen loslaten? 

Benjamin: “We zijn heel tevreden met het eindresultaat. Ik moet ook wel toegeven dat het me deugd doet om terug onder de mensen te komen na al dat studiowerk. Tijdens de albumvoorstellingen voelde het ook enorm goed om samen te zijn met de mensen die onze plaat als eerste kochten. We kregen vele positieve reacties en dat gaf ons een zekere bevestiging dat we iets moois hebben gemaakt. Het gaf mij ook veel voldoening dat we Eros in de relatief korte periode van één jaar hebben gemaakt. Die korte periode geeft ons een mooi perspectief richting de toekomst.”

Stefanie: “Een album schrijven is een hele uitdaging en ik ben dan ook erg trots dat het ons gelukt is. Het voelt voor mij als een enorme prestatie om de plaat na een jaar hard werk effectief in de winkels te zien liggen. Ik denk dat het vooral de ervaring voor onze ambacht is die ervoor heeft gezorgd dat we de plaat af konden krijgen in die tijdspanne. Met een plaat af krijgen, bedoel ik de voorbereidingen, het schrijven, producen, video’s maken en alles daarrond. De release voelt voor mij ook aan als een opluchting. We hebben een jaar lang onze ziel aan dit werk geschonken en het voelt gewoon heel goed om dat te kunnen delen. Na de release van kreeg ik meermaals het gevoel dat mensen ons werk en zijn ziel ervan weten te appreciëren.”

Het feit dat de plaat in een jaar werd gemaakt, lijkt voor jullie beiden wel belangrijk te zijn. In welke zin is een jaar een goede richttijd om een album te schrijven?

Benjamin: “Een jaar als tijdspanne lijkt me achteraf gezien perfect. Je hebt niet de tijd om teveel te gaan twijfelen over iets. Je moet er gewoon voor gaan en dat hebben we gedaan. Het voelde ook vrij natuurlijk aan om het werk enkele seizoenen tijd te geven, zeker bij de veelzijdigheid van een thema als liefde.”

Stefanie: “Het idee van een plaat komt er niet zomaar. Bij Eros is het algemene thema misschien wel duidelijk, maar je broedt wel een tijdlang op dat idee. Hoe zullen we het aanpakken, hoe zal het vorm krijgen, enz. Ik wou de tijd nemen om me te verdiepen in dat thema en het bijgevolg ook goed doen.”

Elk nummer op de plaat laat zijn licht schijnen op een facet van de liefde. Vertellen jullie op de plaat een persoonlijk verhaal of moeten we het ruimer zien?

Stefanie: “Sowieso is elk nummer geschreven vanuit ons eigen perspectief. Maar het was zeker niet de bedoeling dat alle nummers per se betrekking moesten hebben op onze eigen emoties. Eros gaat verder dan dat. Het gaat over liefde tussen koppels, familie, vrienden en vreemden. Zoveel meer dus dan enkel wij twee. Ik moet wel zeggen dat Eros de eerste plaat is, waarin we zo persoonlijk en open zijn. We durven, meer dan onze vorige platen, zeggen wat er in ons speelt.”

Benjamin: “De plaat gaat ook over zoveel meer dan alleen liefde voor mensen. Het gaat ook over de liefde voor planten, dieren en het gehele universum.”

Met Eros geeft SX het gevoel een moderne predikant te zijn van de liefde. Hebben jullie het gevoel dat de wereld een tekort heeft aan liefde?

Benjamin: “Er is niet zozeer het gevoel dat er een tekort is aan liefde in de wereld, maar we ervaren wel een gemis aan zorg voor elkaar en voor de natuur. Met Eros probeerden we bewust een warme plaat te maken, zodanig dat onze muziek wat warmte kon injecteren bij de mensen.”

“Designed/Desire” was de eerste single van de plaat. Op welk facet van de liefde tracht dit nummer zijn licht te schijnen?

Benjamin: “Op deze plaat hebben we vaak gewerkt met contrasten. Bij “Designed/Desire” was dat niet anders. We proberen een beeld te schetsen van de mens die is ontworpen om lief te hebben in een wereld die kunstmatig en voorgemaakt aanvoelt. Wat me erg aantrekt in het concept “desire” is de vrijheid in het lief hebben, het natuurlijke daarvan.”

Stefanie: “Het was voor ons ook belangrijk om het verschil aan te tonen tussen wat de maatschappij verlangt en wat er effectief leeft bij de mensen. Voor mij gaat “Designed/Desire” vooral daarover. Daarnaast kunnen we inderdaad niet ontkennen dat we gemaakt zijn om lief te hebben en dat slaat dan weer op het concept van “designed”.”

Op de hoes van de plaat zijn jullie tot op een zekere hoogte naakt te zien, terwijl jullie elkaar liefdevol omhelzen. Is er meer dan alleen liefde voor muziek tussen jullie twee?

Stefanie: “Het feit dat we ons zo op de hoes hebben geplaatst, betekent niet dat we een koppel zijn. Het is ook geen sensuele foto, maar het schetst een beeld van zorgzaamheid. Die zorgzaamheid voelen we ook sterk voor elkaar. Op de hoes plaatsten we onszelf in een lege ruimte, die als metafoor diende voor een ontvankelijkheid en open houding. Door je open te stellen, komen er veel ideeën en nieuwe indrukken binnen. Zo’n houding geeft je ook inspiratie. De video van “Designed/Desire” vertrok trouwens van datzelfde concept.”

Op de hoes zijn jullie beiden afgebeeld. Toch hebben we soms het gevoel dat Stefanie meer in de spotlights staat dan Benjamin. Hoe voelen jullie je daarbij?

Stefanie: “Je kan niet ontkennen dat de focus voor het grootste deel op de verteller of de zanger(es) van het verhaal ligt. Op het podium ben ik ook actief in mijn bewegingen. Het is ergens normaal dat de mensen vooral die bewegingen volgen. Ik wil ook echt op dat podium staan om te performen. Dat is hetgeen wat ik het liefste doe, terwijl Benjamin zijn focus meer ligt op het creëren, het producen en het schrijven van muziek. Wat je ziet op het podium is een mooie weerspiegeling van hoe we te werk gaan.”

Benjamin: “Ik kan me wel vinden in de rol die ik binnen SX speel en die rollen lagen eigenlijk al vast van toen we begonnen met muziek maken. Ik bekijk mezelf meer als het kader en de man die in de studio werkt. Mensen zijn ook altijd al talige wezens geweest. Van zodra er iemand iets zegt, gaat de aandacht onmiddellijk naar die persoon. Dat is zo geprogrammeerd.”

SX geeft de indruk steeds doordacht en afgemeten te werk gaan. Uit wie zijn brein komen al deze ideeën? 

Benjamin: “Eigenlijk doen we het grootste deel zelf. Er kruipt enorm veel werk in, maar zoiets kan enkel tot stand komen door er heel veel mee bezig te zijn. Voor het muzikale gedeelte van SX zijn wij twee vooral verantwoordelijk. We werken daarvoor ook samen met mijn broer Dimitri Desmet die de rol van mixing ingeneer op zich neemt. Hij is zelf ook DJ onder de naam Dimitri Andreas. De plaat is opgenomen in zijn studio in Marke. We hebben ook altijd in kleine teams gewerkt. Het visuele doen we samen, maar we hebben nog gewerkt met mijn andere broer Jeroen Desmet, die ondermeer de video’s van “The Future” en “Falling” onder handen nam. Harvey Bouterse doet dan weer de styling en art direction.”

Stefanie: “Het schrijven van de teksten doen we samen. Eros hebben we trouwens grotendeels op zolder geschreven. De productie van de nummers is dan weer iets voor Benjamin. Hij is de “studioman”. Ik ben dan de persoon die naast Benjamin zit tijdens het producen. Bij sommige nummers neemt Benjamin trouwens het grootste deel van de verantwoordelijkheid op.”

Benjamin: “Tijdens het producen merk ik dat Stefanie een duidelijke bron is van feedback. Op die manier ontstaat er een interessante wisselwerking, die het geheel vooruit doet gaan. Onze manier van werken zit eigenlijk wel goed in elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat onze muziek heel anders zou gaan klinken mochten we elk apart muziek maken, maar net die mix van verschillende invloeden en interesses trekt mij wel aan.”

Zoals jullie waarschijnlijk weten is Aphrodite de Godin van de liefde. Na wat opzoekingswerk blijkt zij ook de Godin van het evenwicht te zijn. Laat het nu net dat evenwicht zijn die ik op jullie eerste plaats Arche miste, in welke mate hebben jullie voor Eros de focus gelegd op het evenwicht? 

Stefanie: “Vooraf gezien denk ik dat evenwicht een erg belangrijk thema moest zijn op de plaat. De plaat moest namelijk harmonie en balans uitstralen. We hebben die zaken dan ook bewust proberen te vertalen op de plaat. Beide thema’s zijn voor ons trouwens ook belangrijk over hoe we als mens in het leven staan.”

Benjamin: “Ik denk dat we vooraf een duidelijk beeld hadden van waar we naartoe wilden. Terwijl dat op onze eerste plaat bijvoorbeeld minder het geval was. Daardoor is dat evenwicht op Arche bijvoorbeeld beperkter.”

Stefanie: “De eerste plaat was trouwens een succes die we niet hadden verwacht. Het was vooraf niet de bedoeling dat het ons beroep zou worden. Zes jaar geleden stonden we trouwens ook nog niet zo ver op gebied van muziek schrijven. Door onze drive staan we nu stukken verder.”

De nieuwe plaat telt tien nummers. Zijn tien nummers voldoende om een thema als liefde in zijn totaliteit te beschrijven?

Stefanie: “Het is niet zo dat de nummers op de plaat de enige nummers zijn die we hebben geschreven. Ik herinner me nog dat we vorig jaar in april een optreden hadden in Istanboel. Op het vliegtuig hadden we een lijst gemaakt van alle nieuwe jams en nummers en dat waren er rond de honderd. Tijdens die vier uur durende vlucht hebben we elke jam en nummer onder de loep genomen, waarna we samen beslisten wat we gingen gebruiken en wat zeker niet. Uiteindelijk bleven er achttien nummers over. Daarna lieten we alles een paar maanden rusten, want soms heb je het gevoel van “ja dat is het” en enige tijd later kan dat enthousiasme een stuk minder groot zijn.”

Benjamin: “Bij het maken van de nummers gebruikten we een aantal parameters waaraan ze moesten voldoen. De parameters die wij gebruikten, waren de woorden; wet, sensual, techno, patterns en metaphysics. Die woorden hadden we afgeprint en op de zolder uitgehangen met de bedoeling ze niet uit het oog te verliezen.”

Stefanie: “Het is niet eenvoudig om een definitie aan je werk te geven. Voor ons waren die parameters een grote hulp om die definiëring te vergemakkelijken. Je zou kunnen stellen dat het DNA van SX de som is van die vijf delen. Maar ook termen als popmuziek en het aftasten van grenzen zijn onlosmakelijk met ons verbonden. Zoals reeds gezegd was het creëren van harmonie op de plaat heel belangrijk en door onze werkwijze ging dat gewoon vlotter. Je kan tegenwoordig ook alles maken wat je wil, maar soms moet je keuzes maken die het proces van een plaat maken makkelijker maken. Eens die keuze was gemaakt, gingen we er vol voor.”

Zorgde het succes van jullie eerste single “Black Video” ervoor dat jullie je genoodzaakt voelden om dergelijke muziek te blijven maken? 

Benjamin: “Vanaf het begin was het wel duidelijk in wat voor format SX te werk zou gaan. We werken met vocals, strofen en refreinen. Geen minutenlange nummers, maar popsongs van om en bij de drie minuten.”

Stefanie: “SX is altijd al geweest zoals het is. Vanaf de eerste keer in ons repetitiekot was dat al duidelijk. “Black Video” heeft Benjamin trouwens geschreven na een nacht uitgaan. De zondagochtend schreef hij het nummer in twee uur tijd, zonder er echt veel over na te denken. Ik weet nog goed dat ik die zondag nog lag te slapen en dat Benjamin erop aan drong om te komen luisteren.”

Volgend jaar spelen jullie ondermeer shows in De Kreun en in de Handelsbeurs. Wat kunnen de mensen verwachten als ze SX gaan bekijken volgend jaar?

Benjamin: “Muzikaal is het nu heel interessant, omdat we kunnen putten uit drie albums. We zullen natuurlijk onze nieuwe nummers voorstellen en daar hebben we enorm veel zin in. We zijn nu volop bezig aan de voorbereidingen van onze liveshow.”

Stefanie: “We zijn heel bewust bezig met het visuele van onze liveset. We werken vooraf uit hoe het er allemaal moet gaan uitzien. Eigenlijk maken we altijd onze platenhoes na op het podium. Bij Arche was dat de gouden bal achter ons, bij de tweede plaat was het ons logo die achter ons draaide. Bij onze vorige plaat had Benjamin alles in 3D uitgetekend en dat hebben we dat naar onze liveshows kunnen omzetten.”

Benjamin: “Deze keer zijn we wel van plan om het iets zotter te doen. We kunnen jammer genoeg nog niet zeggen wat, maar het zal echt wel de moeite waard zijn.”

Vorig jaar hadden jullie problemen om Amerika binnen te raken, waardoor jullie show op SXSW niet kon doorgaan. Zijn er plannen om opnieuw in het buitenland te spelen?

Stefanie: “Het feit dat die optredens niet konden doorgaan, was een bummer, maar veel konden we er niet aan doen. Ik bekijk alles positief. Die periode was een erg drukke periode voor ons en doordat we niet konden toeren in Amerika hadden we terug extra tijd om onze energie ergens anders in te steken.”

Benjamin: “Dat voorval was natuurlijk erg jammer, want we hadden heel veel geïnvesteerd in de States. Er was een hele promotour gepland, die niet is kunnen doorgaan. We hadden daar ook wel wat airplay van de universiteiten. Volgend jaar zullen we opnieuw in het buitenland spelen, maar daar kan ik voorlopig ook nog niet veel over zeggen. Binnenkort laten we dat wel weten.”

Kortrijk is jullie homebase, wat kunnen de lokale fans verwachten van jullie show in De Kreun?

Benjamin: “Voor ons is het sowieso heel speciaal om in De Kreun te mogen spelen. Het is de show waar het meest nerveus voor zijn. We spelen misschien wel een thuismatch, maar optreden voor familie en vrienden is toch altijd wel iets complexer.”

Stefanie: “In Kortrijk spelen is natuurlijk heel speciaal, want iedereen die ons nauw aan het hart ligt zal daar zijn. In dat opzicht is het eigenlijk wel een heel persoonlijk optreden. Mijn ouders zullen bijvoorbeeld ook aanwezig zijn in Kortrijk. Het feit dat mijn ouders mij zullen zien als die volwassen frontvrouw, voelt voor mij altijd wel apart aan. Het geeft mij soms het gevoel dat er een zekere rolvervaging is, maar daar moet je u gewoon over zetten. Ik ben persoonlijk veel nerveuzer voor een show in De Kreun, dan pakweg een optreden op Werchter waar iedereen wildvreemd is voor mij. Daarnaast is Kortrijk de plek waar het allemaal begon. Hadden we onze local support niet gehad, dan stonden we niet waar we nu staan.”

Benjamin: “Eigenlijk kan je stellen dat Gent en Leuven ook voor een deel onze hometowns zijn. Kortrijk is de plek waar we wonen en waar het allemaal begon, Gent is door zijn vele West-Vlamingen praktisch een deel van West-Vlaanderen en we zijn er heel graag en in Leuven heb ik vroeger gestudeerd. Ik moet nu trouwens ook nog regelmatig naar Leuven, omdat ik nog studeer voor mijn master in de literatuurwetenschappen.”

Wie SX aan het werk wil zien, zal volgende data in zijn agenda moeten aanstippen:

23/3 Handelsbeurs Concertzaal, Gent

28/3 Het Depot, Leuven

29/3 De Kreun, Kortrijk

20/4 Muziekgieterij, Maastricht

Related posts
LiveRecensies

Sonic City 2023 (Dag 3): Koning gitaar eist zijn troon op

Na een uitstekende maar fysiek uitputtende derde festival dag, opende Sonic City nog wat vroeger de deuren. Hoewel curatoren Charlotte Adigéry &…
LiveRecensies

Sonic City 2023 (Dag 1): Cultavond voor omnivoren

Als een ware accordeon nam het alternatieve festival Sonic City de voorbij jaren allerlei vormen en groottes aan: we hadden een afgelaste…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Mickael Karkousse: 'Ik zie mezelf eerder als scenarist, dan songschrijver'

Kortrijk is een onvermijdelijke broeihaard van talent, waarbij Goose tot de absolute muzikale heersers horen van de stad en ver daarbuiten. Naast…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.