Live, Recensies

Denzel Curry @ Trix: Furie en chaos als draaiende motor

Denzel Curry kwam gisteren in de Trix nog eens ravage aanrichten. Zijn laatste passages in België, in de Botanique en op Dour, waren memorabel en ook zijn optreden bij onze noorderburen op Woo Hah! was legendarisch. Sinds die optredens heeft hij wel Ta13oo uitgebracht, een album dat toch als een van de beste rapalbums van het jaar geldt. Van de status “ondergewaardeerd”, oftewel “slept on” zoals ze in de hiphopwereld zeggen, is de Floridiaan moeiteloos afgeraakt. Aan hem om in de Antwerpse Trix te bewijzen dat zijn nieuwe status dikverdiend is.

Denzel bracht zijn kompaan IDK mee, een opkomende rapper die in 2018 naam begon te maken door enkele nummers uit te brengen met Joey Bada$$ en Mr. Curry himself. Gemaskerd weet hij de al goedgevulde Trix van de grond te krijgen. Bij “Moral” ontmaskert IDK zichzelf en laat hij zijn ware gelaat zien. IDK heeft misschien nog niet zo’n groot publiek in Europa, maar hij toont een waardige hoofdact te zijn. We zijn alvast benieuwd naar meer werk van IDK in 2019.

De dj weet tijdens de rust met nummers van Sheck Wes en Travis Scott voor moshpits te zorgen, nog voor Denzel het podium betreedt. Wanneer Denzel dan toch het podium opgaat, begint hij juist met het rustige en introspectieve “Taboo” dat juist geen moshpit vereist. De opener van zijn nieuwste album is dus ook de opener in de Trix, een volgorde die ook gerespecteerd wordt wanneer “Black Balloons” erna komt. Hoewel dit een funkyer nummer is met OutKast-vibes, is er nog steeds geen sprake van geduw en getrek in het publiek. Pas bij het luchtalarm van “Sumo” doet de pletwals haar intrede. Wie zich vooraan bevindt, weet dat bewegen geen optie is. Hoewel dat juist de bedoeling van moshpits is, is het hier vooral zorgen dat je niet geplet wordt in de massa. De energie van moshpits op hiphopconcerten is meestal ongenaakbaar, maar hier was het soms echt wel moeilijk om te kunnen genieten van de hardere nummers. Trappen op voeten, ellebogen in ribbenkasten, … Niemand in de zaal die ongedeerd buitenkwam.

Ach, die chaos is nu eenmaal waar mr. Curry bekend om staat. Hij weet de energie in het publiek hoog te houden en rapt de longen uit zijn lijf. Dat hij niet terugvalt op vocals op zijn beat, hoeft geen compliment te zijn, maar met de vele rappers die dit tegenwoordig wel doen, is Denzel een uitzondering. Denzel schudt ook heel wat verrassingen uit zijn mouw, en brengt het onuitgebrachte “Black Balloons 2”, het vervolg dus op het nummer met GoldLink. De productie hier werd volgens Denzel door niemand minder dan Flying Lotus verzorgd en het nummer klinkt nog strak ook. Waarom dit Ta13oo niet gehaald heeft, blijft een vraagteken.

De rustigere nummers zijn niet alleen aangenaam, maar soms ook noodzakelijk. Toch ligt de kracht van Denzel in de harde nummers. “Percs” is daar een voorbeeld van, waar Denzel zowaar het publiek splijt om een wall of death te starten. Als dirigent van een complete chaos raast hij door intelligente teksten als: “Get it straight, I innovate, you ad-libs on a 808 / Don’t need a tattoo on my face ‘cause Denzel is a different race” Denzel is inderdaad van een ander ras, buitenaards weliswaar. Dat bewijst hij toch met de energie die hij brengt. De eerbetonen aan de overleden rapper XXXTentacion zijn ondertussen traditie geworden op elk hiphopoptreden en beginnen ons nu wel de keel uit te hangen. Denzel en X waren wel heel close, dus valt het nog te begrijpen dat hij zijn vriend wilt eren met enkele rauwe nummers als “#ImSippinTeaInYoHood” en natuurlijk ook “Look At Me!”.

Na de bisronde moet zijn magnum opus “Ultimate” natuurlijk nog gespeeld worden. De alomgekende hook “I am the one / Don’t weigh a ton / Don’t need a gun to get respect upon the streets.” weergalmt door de Trix. Wat een schijf blijft dit nummer toch, hoewel het onterecht eerder bekend staat als meme-materiaal. Hierna wisselen Denzel en zijn dj nog even elkaar van plek en staat de rapper achter de knoppen, om daarna voldaan van het podium te gaan.

View this post on Instagram

ULTIMATE @denzelcurryph

A post shared by Lambert Jorissen (@kirari_futari) on

Wie Denzel al een beetje kende, wist dat de aangerichte chaos geen verrassing hoefde te zijn. Het is zowaar een trademark geworden van de rapper. Hij wist ook voor een mooie balans te zorgen met enkele kalmere nummers waardoor de Trix even op adem kon komen. De bombastische momenten waren toch nog de hoogtepunten en zorgden ervoor dat Antwerpen druipend in het zweet naar huis ging. Kan Denzel anders de waterfactuur voor de douches betalen?

30 november 2018

About Author

Matan Grouper


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter