LiveRecensies

Lokerse Feesten 2018: Dag 8 met o.a. Kasabian en dEUS

LiveRecensies

Lokerse Feesten 2018: Dag 8 met o.a. Kasabian en dEUS

© CPU – Olivier Bourgi

De Lokerse Feesten naderen hun ontknoping, maar ze doen dat niet zonder ook de Britpop-liefhebber te verwennen. Met Kasabian op de Grote Kaai haalden ze een kraker van formaat in huis. De band uit Leicester bleek echter niet in staat de overweldigende show van dEUS te overtreffen.

Warhaus, de zwoele podiumpersona van Maarten Devoldere, had het niet onder de markt. Pas bij “Beaches” begon het beter te lopen bij hem en zijn band. Het Lokerse publiek bleef er daarentegen koel bij, wat voor een kille sfeer op de Kaai zorgde. Dit had natuurlijk heel wat te maken met het grauwe weertje van gisteren. Het beste nummer in Devoldere z’n tienledige set was wat ons betreft “Memory”, waarin hij toch alle aandacht naar zijn stem kon toetrekken. Toch kunnen we besluiten dat Warhaus ons een beetje teleurstelde, we hebben hen al beter gezien.

Pingpongen over het Kanaal gisteravond, want de band die daaropvolgend mocht aantreden was Manic Street Preachers. Dik dertig jaar muziekgeschiedenis met een fameuse trackrecord van maar liefst dertien studioalbums. In Lokeren stelden ze de meest recente daarvan, Resistance Is Futile, van eerder dit jaar, voor aan het Belgische publiek.

© CPU – Olivier Bourgi

De ervaren band stelde geen moment teleur, maar toch waren er wat tekenen van sleet te bespeuren. Het klonk allemaal wat statisch, doch degelijk, laten we het dus houden op ouderdomskwaaltjes in plaats van aftakeling. Al moeten we toegeven dat Manics hoe verder in de set, hoe pittiger begonnen te klinken. In dalende lijn al-dan-niet, op hun hits kunnen de Welshmen steeds terugvallen. Openen met “Motorcycle Emptiness”, een sterke uitvoering van “People Give In” en afsluitend, uiteraard, “If You Tolerate This Your Children Will Be Next”. Manic Street Preachers groeiden tijdens hun set en zo-ook de publieksparticipatie. Deze band is zeker nog niet ten dode opgeschreven, al mag het in de toekomst misschien opnieuw wat gevaarlijker.

Moeten we dEUS eigenlijk nog voorstellen? Lang, heel erg lang, werden ze beschouwd als het beste Belgische exportproduct naast bier en chocolade, met fans tot in pakweg Israël tot gevolg. De kaarten zijn al enige tijd herschud, maar in Lokeren pleegden Barman en zijn collectief een ware blitzkrieg op de troon. Hun retestrakke set was dan ook tot de nok gevuld met smaakmakers.

© CPU – Olivier Bourgi

Een vurige versie van “The Architect”, de wondermooie tracks “Fell off the Floor, Man”, “Little Arithmetics”, “Hotellounge”, … elke track kwam optimaal tot z’n recht in het sluimerende regenweertje. En ja, Bruno De Groote IS (!) perfect gecast als vervanger voor Mauro Pawlowksi, geen haar op ons hoofd dat daar nog aan twijfelt. Niet enkel als gitarist, maar ook als aanvullende vocal. Er waaide naast een regenbui over het domein, ook een heerlijk frisse wind door de band.

© CPU – Olivier Bourgi

“Instant Street” heeft met voorsprong de mooiste outro allertijden, en is altijd al een bom geweest tijdens de shows van dEUS. Gisteren klonk het nummer als het ware nog harder, nog explosiever, welke Belgische band doet hen dit na? Dat we aan het einde van de set, in tegenstelling tot de show op TW Classic, wél Suds and Soda gingen krijgen, was te verwachten. Dat we daarenboven ook Roses te horen kregen, was een heel erg welgekomen geschenk, dat we maar al te graag in dank aanvaardden. Het enthousiasme van Barman ten spijt, moesten ze de extra toegift “Nothing Really Ends”, ironisch genoeg, door een wolkbreuk eerder stopzetten. dEUS begint in oktober aan hun nieuwe plaat, en jongens, wat kijken we ernaar uit. Een veld vol tevreden, uitgeregende ponchodragers is wat ze achterlieten.

© CPU – Olivier Bourgi

Voor velen onder ons was het welletjes en lieten – de op papier – headliner, Kasabian voor wat het was. Even was er vertwijfeling bij het publiek of de show, door de aanhoudende stortvlagen, zou doorgaan. Gelukkig besloten de weergoden de kraan dicht te draaien, waarna niet veel later de Britse festivalbeesten het podium betraden. De Britrockers zijn gigantisch in eigen land, maar zoals zo vaak vertolkt Brits succes zich niet altijd naar succes op het vaste land. Vorig jaar brachten ze weliswaar een geweldige show in Vorst Nationaal, we waren benieuwd of ze dit ook op een medium-sized festivalsetting konden klaarspelen.

Het niveau van vorig jaar, wist de band rond Sergio Pizzorno en Tom Meighan niet te halen. Toch amuseerde het publiek zich kostelijk, en amuseerden Sergio en Tom zich vooral met elkaar. Dit zorgde wat voor een ongemakkelijk sfeertje. Het duo gedroeg zich wat nonchalant en een tikkeltje ongeïnteresseerd. Zoals steeds openden ze met “III Ray (The King)” en betekende dit het startschot voor een onaflatende stroom aan hits, hits en nog meer hits. “Days Are Forgotten” en “Re-Wired” werden het luidst meegebruld.

© CPU – Olivier Bourgi

Daarentegen waren, bijzonder genoeg, de recentere festivalsmaakmakers “Eez-Eh” en “You’re In Love With a Psycho” nog niet al te goed ingebed bij Lokerse publiek. Verder volgde Kasabian een beetje een routineus verwachtingspatroon. Maar te verwachten of niet, “Fire” was andermaal de ideale knaller om een festivaldag mee af te sluiten. Kasabian was een feestje, een goed feestje zelfs, maar dat feestje moest het publiek vooral zelf maken.

145 posts

About author
Gediplomeerd cultureel ondernemer en manager als OENGER, functioneel analist als inkomstenbron.
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Warhaus, De Jeugd van Tegenwoordig en Anna Calvi naar Cactusfestival 2024!

Cactusfestival 2024 is bijna zo goed als uitverkocht. Om die laatste tickets ook over de toonbank te laten gaan, vuurt de organisatie…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Kasabian - "Call"

Fans van Kasabian hebben doorheen de jaren hun favoriete band op heel wat manieren zien veranderen. Na de tijd van weleer kwam…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

De 30 beste Belgische singles van 2023

Nadat we enkele weken terug al de twintig beste Belgische albums aan je voorstelden, wordt het tijd om ook de dertig beste…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.