Live, Recensies

Flying Horseman, Mooneye & Condor Gruppe @ Handelsbeurs: “Drie keer raak”

© Willem Devriendt

Het is zaterdag, gent heeft er acht feestnachten opzitten en in de Handelsbeurs bereidt Flying Horseman zich voor om de reeds vermoeide Gentenaren met verstomming te slaan. We nestelen ons rechts achter in de zaal tegen een steunpilaar voor een volledig overzicht over de mistige zaal.

Het meest recente album, Rooms/Ruins, van de band werd algemeen zeer goed onthaald en wij penden het dan ook neer als een meesterwerk. Live staan Bert Dockx en zijn kompanen gekend om hun strakke muzikale prestaties en ook nu kregen we daar opnieuw bevestiging van. De gebrachte songs waren vaak integer, soms snoeihard maar altijd even mysterieus. De unieke sfeer die op een Flying Horseman plaat te vinden is, werd live perfect overgebracht; Bert Dockx stond het grootste deel van de tijd met grote glimlach naar het publiek gekeerd terwijl hij met studio precisie zijn gitaar bespeeld. Soms dook hij zeer abrupt naar zijn pedaalbord om de meest feeërieke schreeuwen uit zijn gitaar te persen.


De weinige woorden die Bert tussen de nummers door uitbracht waren wel gemeend en oprecht: “Merci om hier allemaal te zijn, ’t is leuk”

Dé hit was natuurlijk “Deep Earth” vanop de nieuwe plaat, de muzikanten lieten het publiek echt uit hun hand eten. Het basgeluid was heel de show door moddervet en de twee achtergrondzangeressen met gelijk geknipte pony’s, klonken apocalyptisch. Een zeer strak uitgevoerd optreden van een band die soms schizofreen uit de hoek kwam; de overgangen van zweverig naar laaiend luid waren met momenten gewoonweg beangstigend. Een dikke pluim voor de man achter het licht overigens, goede show.

Vlak voor Condor Gruppe van start ging, mocht Michiel Libberecht even het beste van hemzelf geven. De rammelende popliedjes op de ep van Mooneye bevielen ons zeer goed, maar deze keer stond Michiel solo op het podium. Een akoestische gitaar en een klein draagbaar versterkertje waren zijn gereedschap om het publiek los te krijgen en hij sloeg er verdorie goed in. “Black River” en “Only Because of Your Eyes” werden in een eenvoudige versie gebracht, maar de beklijvende stem van de blonde frontman had meer dan genoeg draagvlak om ze recht te houden in de ruime zaal. Jammer genoeg moest het bij die twee nummers blijven wegens vertragingen en tijdsgebrek in het schema.


De soundcheck van Condor Gruppe is op zich al interessant om bij te wonen, de negen muzikanten met niet zo alledaagse instrumenten in hun handen vormen een kleurrijk en bont geheel op het podium. Naast de drie gitaristen en een bassist, zijn er ook nog twee saxofoons, een trompet, conga’s en een sitar aanwezig. De gemiddelde leeftijd van het publiek klom mogelijks nog enkele jaren hoger dan bij Flying Horseman. De langgerekte composities van de groepen lieten echter ieders beentjes vlotjes schuifelen terwijl de getoonde projecties op de achtergrond stof tot wegdromen voorzagen. Oosterse taferelen met cobra’s en schaars geklede dames kwamen het meest in beeld maar ook oude cartoons met trippy effect passeerden de revue.

Hoewel de nadruk van de jams van de band vooral op Oosterse en (spaghetti-)western muziek lag, kwam er toch maar mooi een soort panfluit op de proppen. De muziek van Condor Gruppe bevat geen hapklare liedjes, maar is live een belevenis op zich. Omdat de band uit zo veel en getalenteerde muzikanten bestaat, werd elk nummer keer op keer steeds naar een hoger niveau getild. Net wanneer je denkt dat het hoogtepunt wordt bereikt in een nummer, wordt er weer een tandje bijgestoken. Climax na climax kon de band rekenen op een enthousiast publiek en een bisnummer mocht dan ook niet ontbreken. Een waardige afsluiter van Boomtown in de Handelsbeurs.

22 juli 2018

About Author

Laurens Collier


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter