Bij Yann Tiersen denken de meeste mensen meteen aan het Parijs van Amélie Poulain. Niet alleen het sprookjesachtige verhaal van de film blijft hangen, ook de soundtrack is ondertussen in het collectief geheugen gegrift. Dat de Franse pianist-componist van mooie verhaaltjes houdt, bewijst hij vandaag opnieuw met de pas verschenen EP The Lost Notebook – EUSA.
Tiersen houdt zich al jaren bezig met het schrijven en opnemen van muziek. Toch liet een eerste solo-piano album op zich wachten tot 2016. Die plaat doopte hij EUSA, de Bretoense naam van het eiland waar hij opgroeide. Ieder nummer verwees naar een plaats op het eiland, zodat het album een zeer persoonlijk project werd. Tiersen kon het project echter niet volledig afwerken, aangezien hij een notitieboek met twee nummers verloor tijdens een tournee in Noorwegen, vermoedde hij. De componist plaatste een oproep online en kreeg al snel persaandacht. Fans gingen op zoek naar het verloren notitieboekje, maar dat bleek tevergeefs. De Fransman releasete zijn album met twee nummers minder op de tracklist.
Bij het verhuizen naar een nieuwe studio kwam het verloren gewaande notitieboekje boven water. “Kleier Lambaol” en “Stang al Laedroun” werden vandaag uitgebracht als EP en klinken net als hun herkomstverhaal bijzonder sferisch en idyllisch. De nostalgie waarmee Tiersen naar zijn geboorteplaats kijkt, wordt bijzonder mooi gevat in “Kleier Lambaol”. Het nummer begint opgewekt en kent na een minuutje een kleine vertraging. Yann Tiersen slaagt erin vrolijkheid en zwaarmoedigheid in één nummer te combineren, zonder het contrasterend te doen klinken. De tweede helft van de EP; “Stang al Laedroun” begint iets trager en zwaarder, maar ook daar is nostalgisch de allesomvattende emotie. Een korte EP, die eerder een dubbelsingle is, maar zeker de moeite.
Met deze EP schreef Yann Tiersen een soundtrack bij zijn eigen, prachtige verhaal.