In de muziekwereld wekken er weinig artiesten meer interesse en nieuwsgierigheid op bij het releasen van een nieuwe single dan James Blake. Na zijn laatste podcast bij BBC Radio 1 bracht hij deze nacht “Don’t Miss It” uit via zijn platenlabel 1-800-Dinosaur. Eerder dit jaar overdonderde de artiest ons met de single “If The Car Beside You Moves Ahead”. Verder liet hij zijn muzikaal talent enkele weken geleden versmelten met Outkast-rapper André 3000 in een jazzy instrumentale samenwerking genaamd “Look Ma No Hands”. “Don’t Miss It” is deze keer een kind waarvan ook Mount Kimbie’s Dominic Maker vader is. Dat Blake graag samenwerkt met de electrogroep, weten we door het laatste album Love What Survives waarop hij aan twee nummers meeschreef. Of deze single een voorbode is van een nieuw album, is geheel onbekend. We weten enkel dat hij tijdens zijn optreden in het Sportpaleis in gezelschap van Kendrick Lamar een tweetal nieuwe songs bracht. Dat de muzikale duizendpoot niet stilzit, staat alleen maar vast.
Een nieuw nummer van James Blake beluisteren, zorgt altijd meteen voor een eerste ‘wat-is-ditgevoel’. “Don’t Miss It” begint als een rustige pianobalad, om subtiel over te vloeien naar een typische James Blakesong. Na een minuut komt namelijk de kenmerkende downtempobeat in het nummer geslopen die de Brit wereldfaam bezorgde. Net zoals “If The Car Beside You Moves Ahead” is deze single opnieuw zeer experimenteel van aard. Het ligt bijgevolg wat meer in de trend van zijn eerste titelloze album, maar niet bij zijn eerste stevige electro EP’s. Blake is zeer mondig in de song en gebruikt een ruim arsenaal aan woordenschat, terwijl hij zich normaal nogal graag vasthoudt aan repetitieve teksten. We kunnen niet genoeg benadrukken dat je het nummer meerdere malen moet beluisteren vooraleer je het experimentele kunt overstijgen. Zo slaagt James Blake er maar weer in om een origineel, doch zeer typisch en wondermooi nummer te brengen.