LiveRecensies

Snail Mail @ Botanique (Witloof Bar): Een bescheiden gitaarfestijn

LiveRecensies

Snail Mail @ Botanique (Witloof Bar): Een bescheiden gitaarfestijn

Lindsey Jordan en haar band Snail Mail worden al een tijdje opgeworpen als één van de meest beloftevolle indierock acts van het moment. Twee jaar geleden, als 16-jarige, schreef Jordan op haar eentje een EP bij elkaar die vol bleek te staan met bruisende rocknummers en voor ze het wist sloegen de aanbiedingen haar al om de oren. Het werd uiteindelijk Matador Records, waarbij over twee weken haar debuutplaat zal verschijnen. Lush komt er op 8 juni, gisteren was het al tijd voor haar eerste show op Belgische bodem, in een goed volgelopen en snikhete Witloof Bar in de Botanique.

Lindsey Jordan had zich gisteravond omringd met een vierkoppige band. Naast haar stonden nog een tweede gitarist, een bassist en een drummer op het podium. Die eerste twee konden hun stempel niet drukken. De drummer hield er een aardig strak tempo in, maar we moeten toch concluderen dat Snail Mail maar rond een enkele persoon draait, en dat is Jordan. Met haar gitaar zorgde ze voor de meeste instrumentale energie en haar voornaamste troef is haar stem. Het was wat afwachten of die ook live overeind zou blijven, maar dat bleek geen probleem. We zouden die stem als zeurderig kunnen omschrijven, zonder dat direct negatief te bedoelen. Ze klinkt doordringend en scherp en wanneer Jordan zingt, is haar gezicht vaak in een gesloten grimas verwrongen. Live kwam het zeer goed over.

Wel zat er een zekere afstandelijkheid in haar set. Afgezien van wat summiere dankbetuigingen was er een totaal gebrek aan interactie met het publiek. Ze keek vooral naar haar bandleden of een punt boven het publiek en de lange stiltes waarbij ze haar gitaar stemde, versterkten het effect nog eens. Dat publiek liet het allemaal niet echt aan het hart komen en bleek er best zin in te hebben. Echt uitbundig dansen was er niet bij, maar elk nummer dat bekend klonk, kon wel al van bij de eerste noten op het nodige enthousiasme rekenen. Hier en daar probeerde iemand zelf wat mee te zingen. Het luidste gejuich klonk er bij “Thinning”, een actievere versie van “Incinerate” van Sonic Youth en de single uit haar ep en bij “Pristine”, de eerste single van haar nieuwe plaat. In het geval van die laatste is dat meer dan terecht, want het is haar meest meeslepende en krachtige song. Gisteren vormde het ook het hoogtepunt van de set.

Haar nieuwe nummers klonken op het eerste gehoor hetzelfde als de nummers die we al kennen. Ze zijn iets ambitieuzer dan het doorsnee strofe-refrein-strofe indierock deuntje. Er zitten wat schuchtere tempowijzigingen in en Jordan fantaseert ondertussen wat met haar gitaar. Of het even krachtige songs gaan zijn als “Pristine” valt nog af te wachten, want op het eerste gehoor klonken ze toch wat inwisselbaar. Eindigen deed ze solo. Toen ze daar alleen stond, was het overduidelijk dat ze bulkt van het talent, ook al sleepte het langzame “Anytime” toch een beetje aan na al die kwieke liedjes van eerder. Ze speelde er nog een cover achteraan waarbij zelfs Google ons niet kon helpen om de originele uitvoerder te vinden. Maar het klonk lang niet verkeerd.

Het bisnummer, “Static Buzz”, was opnieuw met volledige band en toen was het weer alle hens aan dek. Alhoewel ze hun best deden om er een apotheose van te maken (de uithalen op het einde!) bleven ze ook tijdens dit bisnummer toch nog te veel binnen de lijntjes kleuren. Alle elementen om er een scheurend gitaarfestijn van te maken, zijn aanwezig. Haar melodieën zijn aanstekelijk, ze heeft een doortastend stemgeluid en met haar band kan ze een massief geluid overbrengen. Enigszins jammer dan dat ze gisteren toch wat bescheiden en gereserveerd bleef spelen. Maar dat het een artiest is om in de gaten te houden, zoveel is wel zeker.

Snail Mail speelt op 20 augustus op OLT Rivierenhof in Deurne, samen met Blonde Redhead en Imarhan. Info & Tickets

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.