Live, Recensies

SOHN @ Ancienne Belgique (AB): “Zweven op een psychedelische electrowolk”

© Larissa Zenner

Gisteren stond de Brits-Oostenrijkse SOHN eindelijk in de Ancienne Belgique van onze Brusselse hoofdstad. Nadat hij zijn optreden van afgelopen herfst cancelde wegens persoonlijke redenen, kondigde hij meteen een nieuwe datum aan. In 2014 bracht hij zijn debuutalbum Tremors uit dat vol lof door de internationale muziekgemeenschap werd ontvangen. Vorig jaar was het tijd voor voorlopige kers op de taart Rennen. Eerder dit jaar trakteerde hij zijn fans bovendien op twee nieuwe singles: “Hue” en “Nil”. De artiest is niet alleen een gevestigde waarde in de elektronische popwereld door zijn solocarrière, maar hij werkt tevens aan producties van onder andere Lana Del Rey, Banks en The Weeknd. Ondanks zijn grote bekendheid was het concert niet uitverkocht, een zonde.

Het voorprogramma werd verzorgd door GOSS. De muziek van deze Deen ligt zeer in lijn met wat later de avond de zaal zou overvallen. Vorig jaar bracht hij zijn eerste EP Healthcare uit. Op sommige momenten leek het de Deense versie van Warhola te zijn met zijn sterke synths, bassen en hoge vocals. Vol overtuiging en genoegen warmde hij het publiek op dat hij zeer gedwee leek mee te nemen in zijn elektronische muziek. We kunnen concluderen dat we gewoonweg zeer benieuwd zijn naar het eerste album van deze sterke artiest.

© Larissa Zenner

Ondanks de aankondiging van zijn Europese Rennentour, leek de setlist doorheen de maanden toch wat te zijn aangepast. SOHN lijkt zelf meer te houden van zijn eerste nummers, terwijl zijn laatste werk met nog meer lof werd ontvangen. Openen deed hij met het zeer mooie nieuwe “Hue”: een rustig opbouwend nummer om te ontspruiten in stevige electro. SOHN’s uitstekende livereputatie werd meteen kracht bijgezet. Niet alleen zingt hij loepzuiver zonder één enkele valse noot, ook de electro werkt hij op het podium zeer extravagant uit. Eigenlijk kan van deze muziek gezegd worden dat het onder het hardcore genre van de indie-electro geplaats kan worden. De bassen vulden de zaal van kop tot teen en wie geen oordoppen bij had, zou het zich snel beklagen. Dit was ongetwijfeld het luidste concert dat we voorlopig in de AB hebben bijgewoond dit jaar.

© Larissa Zenner

Het zeer verscheiden publiek toonde meteen dat SOHN geliefd is door jong en oud. Vaak resulteren optredens met een ouder publiek in meer ingetogenheid in de zaal, wat zeker ook gisteren het geval was. Dit kwam ook grotendeels doordat de artiest zelf koos om met minder bekende, doch zeer straffe songs te beginnen. De zaal vulde zich snel in een zeer psychedelische, zweverige sfeer. Iedereen vertoefde individueel op zijn eigen manier in de elektronische popwolk van SOHN. Naarmate “Signal”, “The Wheel”  en “Red Lines” naderden begon het publiek meer losjes te bewegen. Vanop de stoeltjesplaatsen was het voornamelijk gewoon stilzittend genieten door middel van hoofdgeknik op de downtempo-bassen van de muziek.

© Larissa Zenner

Toen was het tijd voor een van de meest geliefde nummers: “Bloodflows”. Om de woorden ‘de zaal werd wild’ te gebruiken, zouden we overdrijven, maar we zijn er zeker van dat diep vanbinnen iedereen vreugdedansjes maakte. Zorgen werden vergeten, we konden enkel nog maar genieten en focussen op de harde bassen van de muziek. Ongeveer in het midden van de set bracht SOHN een ingetogen wonderlijke versie van zijn “Rennen”. De bijzonder grote mate van melancholie raakte menig hart. Vanaf dit moment deden zich ook enkele technische problemen voor die zich manifesteerden in lichte haperingen. SOHN excuseerde hier zich meermaals voor en trachtte regelmatig tussen volgende nummers die problemen op te lossen.

Gelukkig vielen die haperingen enkel op bij zijn rustigere nummers en zouden we later op de avond hier geen last meer van ondervinden. Een nieuw lied waarvan hij de naam niet vermelde, sloeg meteen aan. Opvallend was dat dit helemaal niet in de typische elektronische wereld paste waarin hij vorig werk plaatste. SOHN kan ook een singer-songwriter zijn en nog een verdomd goede ook. Al laten we hopen dat hij zijn bijzonder talent niet vergooit om die richting op te gaan in de verdere toekomst. We hebben namelijk al veel artiesten in dat genre, maar geen enkele tweede SOHN.

Na de bis, of beter gezegd nog een laatste poging om de storingen op te lossen, volgden de bekendste nummers. “Hard Liquor” werd ook bij de bis gegooid, wat ons vermoeden doet bevestigen dat de kleine pauze sneller werd ingelast dan voorzien. Afsluiten deed hij dus met het zeer radiovriendelijke “Artifice” en “Conrad”. Protestzanger SOHN koos bijgevolg om de avond af te sluiten met een nummer waarin hij ons waarschuwt voor de opkomende klimaatveranderingen. Toen moesten we afscheid nemen, helaas. Ondanks de kleine technische storingen konden we tevreden en goedgeluimd naar huis vertrekken. SOHN vulde de hoge verwachtingen vlotjes in en kroonde zich bijgevolg tot electropopprins bij het publiek naarmate de avond eindigde. Hopelijk zien we hem snel terug!

Setlist:

Hue
Fool
Oscillate
Signal
The Wheel
Red Lines
Bloodflows
Tremors
Rennen
Nieuw
Nil
Lights
Lessons

Bis:

Hard Liquor
Artifice
Conrad

Alle foto’s van het optreden vind je hier.

15 mei 2018

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter