Features

Belgium’s Baddest Bitch: Coely

Koly? Ko-ély? Cool-y? Hoe we die naam in godsnaam moeten uitspreken, we weten het zelf niet. Waar we intussen wel zeker van zijn, is dat de Antwerpse zangeres en rapster Coely Mbueno zichzelf tot Belgium’s finest mag rekenen op het vlak van rap.

Coely Mbueno (Coely) is een Antwerpse met Congolese roots die al vanaf haar zeventiende raps begon te spitten voor een groot publiek. Haar stem imponeerde – dat is een understatement – zodanig dat ze al in de kinderschoenen van haar zangcarrière een contract tekende bij het platenlabel Beatville. Als dat nog niet genoeg was, bracht ze in datzelfde jaar een razend populaire single uit waardoor ze door Studio Brussel uitgeroepen werd tot “hotshot”. En wat deed jij zoal toen je 17 was?

Kwetsbaar en zelfzeker

Als je je afvraagt wat Coely nu zo speciaal maakt, moet je er Different Waters, haar debuutalbum, eens bij nemen. Opvallend: de Antwerpse zingt niet in het Nederlands of Frans, maar in het Engels. Vergelijkingen met de Amerikaanse soulzangeres Lauryn Hill – Coely’s grootste muzikale inspiratiebron – zijn dus zeker gerechtvaardigd door haar Engelse zangtalenten.

Coely’s eigenzinnige mix van soul en rap komt het beste tot zijn recht op nummers als “Different Waters”, “Danger Danger 2.0” en “Blu Mood”. Het album begint meteen met gloeiende, bombastische gospelharmonieën met partner in crime Yann Gaudeuille, en die leggen de lat hoog voor de rest van het album. Van ophitsende beats tot de virtuoze samenwerkingen met andere artiesten (DVTCH NORRIS, Polar Youth), elk nummer weet je mee te slepen in Coely’s reis naar de top.

Misschien zijn het wel de zelfzekere en tegelijkertijd kwetsbare teksten die de Antwerpse rapster zo pakkend en herkenbaar maken. ‘Iedereen maakt dingen mee in z’n leven,’ zei Coely in een interview. ‘Soms gaan mensen gewoon door met hun leven, maar nog vaker geven mensen gewoon op. Met mijn muziek wil ik ze tonen om altijd door te gaan. No matter what.’ Different Waters is het moment waarop Coely zichzelf in de spiegel kijkt en de luisteraar een oprechte blik biedt in haar talloze onzekerheden. ‘See you can give it all but you can never give up/She equalled love and advice/Doesn’t matter if a cats black or white it just gotta catch mice,’ rapt ze op “Celebrate”. Haar kwetsbaar- en onzekerheid als jonge zwarte zangeres maakt haar niet alleen menselijk, ze weet er bovenal haar sterkte van te maken. Combineer die straffe lyrics met heerlijke refreinen en je begrijpt volkomen waarom Coely zo’n inspiratie is voor heel wat jongeren.

Live talent

‘Als ik on stage ben, heb ik altijd een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: zorg dat je dit niet verkeerd doet, zorg dat je dat niet vergeet te zeggen. Er was ook zoveel publiek die dag toen ik de mainstage van Rock Werchter [in 2017, nvdr.] opende, dat ik om de vijf minuten riep: “my people in the back!” om ze ook een vette show te kunnen geven.’ In interviews klinkt de Antwerpse niet meteen als de straffe hiphopmadam die ze op het podium is. Toch wist ze de meeste critici niet alleen op de planken te overtuigen van haar kunnen – ze stond al op Werchter, Glastonbury in Engeland en zelfs al op SXSW in Amerika – maar zeker en vast ook ons met haar splinternieuwe debuut. En ook eerder dit jaar wist ze maar liefst twee MIA’s weg te kapen in de categorieën Urban en Solo Vrouw. “Dit is niet alleen voor mij, maar voor alle vrouwen die hun best doen,” zei ze nadat ze haar prijzen ontving.

Zal ze het in de toekomst nog verder brengen dan de Amerikaanse festivalweiden? Dat staat vast. Maar voor Coely effectief internationaal doorbreekt, staat ze vanavond en morgen op de planken in De Roma.

Facebook / SpotifyWebsite

11 april 2018

About Author

Glen Van Muylem Muzikale beer met een voorliefde voor rock, indie, hiphop en elektronica.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter