Peggy Gou - Once (★★★★): Eigenzinnig en uitnodigend
Albums, Recensies

Peggy Gou – Once (★★★★): Eigenzinnig en uitnodigend

Het Londens platenlabel Ninja Tune heeft sinds zijn bestaan een aardige reputatie opgebouwd. Ze verwelkomen sinds jaar en dag eigenzinnige artiesten die vernieuwende en spannende muziek maken. Daarom is het ook geen wonder dat ze oor hebben voor het talent van Peggy Gou. De Zuid-Koreaanse/Berlijnse houseproducer heeft al een aantal releases op haar naam en werd al warm onthaald op het vooraanstaand Dekmantel festival. Met haar nieuwe ep, Once krijgt ze alle aandacht die ze verdient.

Er is een reden waarom de producties van Peggy Gou zo treffend zijn. Ondanks dat deep house niet meteen een genre is waar iedereen voor staat te springen, weet deze artieste een breder en nieuw publiek aan te spreken die niet heel vertrouwd is met deze wereld. Dit doet ze niet door in te boeten aan kwaliteit, maar wel door volledig haar zelf te zijn en hiermee het pad van vernieuwing op te gaan. Ze toont aan dat eigenzinnigheid niet altijd gelijk staat aan vervreemding. In de plaats hiervan klinkt haar werk bijzonder uitnodigend en prikkelend.

Zo zijn Peggy Gou’s ideeën altijd talrijk aanwezig, maar verliest de artieste nooit de focus. Haar visie komt meteen tot leven op “It Makes You Forget (Itgehane)”. De aaneenschakeling van wankelende baslijnen, strakke percussie – let op de bongos op het einde! – en loungy keyboards klinkt uitmuntend. Vooral de groove is bijzonder. Er zit een zekere schwung in de verschillende ritmes waardoor deze al gauw exotisch en opzwepend aanvoelt. Dankzij de vocals op de dynamische instrumentals krijgt de track nog een subtiele dimensie mee. Het Zuid-Koreaans van Peggy Gou klinkt enorm dromerig en voert ons volledig mee.

Waarmee de producer ook weet uit te blinken, is haar geluid waar de rijkdom aan kleur van afdruipt. De akkoorden, bas en drummachines liggen op de grens tussen retro en futuristisch. Enerzijds horen we invloeden zoals funk en disco die Once enorm speels en organisch maken. Anderzijds weet Peggy Gou haar composities complex en vrij te maken. Zo komt “Hundres Times” misschien eerst over als een vlakke doorstamper, maar in werkelijkheid zou het zich nooit schikken naar een stramien. Het zit namelijk boordevol variatie, plotwendingen en acid house invloeden zoals borrelende bassen en langgerekte synths die diep uit de ruimte lijken te komen.

Het funkgehalte swingt pas echt de pan uit op afsluiter “Han Jan”. Peggy Gou benut de ruimte in het nummer ten volle en creëert een groove waar eender wie voor in zwijm zou vallen in een club. Hier verlaat ze ook het housegeluid voor de electropop en maakt ze een tandem tussen haar punchy drummachine en springerige baslijn. Het hypnotiserende is dankzij Gou’s stem echter nooit weg. Haar zelfzekere raps in het Koreaans wisselt ze moeiteloos af met het repetitieve lijntje ‘You gotta do it right / Enjoy your night / You gotta do it right’. Een boodschap die we zeker ten harte nemen bij het horen van dit nummer.

Met Once heeft Peggy Gou haar muziek duidelijk op de kaart gezet en hopelijk ook naar tal van nieuwe liefhebbers gebracht. Wat ons betreft heeft ze alvast alles om hierin uit te blinken: de nodige creativiteit, eigenzinnigheid en vernieuwing waardoor het genre ook anno 2018 fris en aantrekkelijk blijft.

10 maart 2018

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter