LiveRecensies

WWWater, Audri en Tristan @ Het Depot: Femmes fatales om in de gaten te houden

Naar aanleiding van de Wereld Vrouwendag organiseerde Het Depot gisteren een avond vol met beloftevolle vrouwelijke artiesten van eigen bodem. De Nederlandse LUWTEN moest helaas afzeggen wegens ziekte, maar Audri, Tristan en WWWater konden ons feministisch hart evenzeer bekoren. Een avond vol talent, unieke sounds en zuivere zang zou ons dan ook gelukkig naar huis doen keren. Alle drie deze artiesten releasen binnenkort hun eerste of tweede EP, zeker de moeite om in de gaten te houden dus.

Tristan opende het mini-festival. De band bracht nog maar twee singles uit, waardoor heel het optreden een complete verrassing was. Het project van Isolde Van Den Bulcke kan allesbehalve saai genoemd worden. Met experimentele electro, gewaagde klanken en natuurgeluiden wordt een unieke sound gecreëerd. Om er dan toch een etiket op te plakken lijkt Tristan eerder de jazzy ambientkant op te gaan. Bijgevolg is de muziek eerder een uiting van een bepaalde sfeer of gevoel. Ondanks de zwaardere electropassages konden wij vooral tot rust komen, even alle zorgen vergeten. Zalig!

De uiterst experimentele muziek leek voor sommigen in het publiek wat moeilijk te slikken. Het is dan ook normaal dat bij dit soort songs meerdere luisterbeurten vereist zijn voor optimale appreciatie. De ene persoon kon deze nummers al wat meer omarmen dan de andere. Klanken botsen soms met elkaar en komen moeilijk overeen met de zang waardoor de concentratie en focus soms wel wat wegebden. Wij zijn vooral benieuwd hoe dit gaat klinken op de EP die volgende week verschijnt.

De opkomst voor Audri was veel groter. De ingetogen en ietwat introverte zangeres bleek een groot arsenaal aan fans te hebben, ondanks haar (nog) grote onbekendheid. Zonder een enkel uitgebracht nummer wist ze desondanks het publiek gedurende een uur stevig vast te houden. We konden de muziek geen seconde loslaten. Audri maakt prachtige muziek die vergeleken kan worden met een combinatie van The xx, Regina Spektor en Daughter. Heel aanneembare muziek voor een eerste maal te horen, dat was meteen duidelijk.

De artieste maakte regelmatig gebruik van geluidopnames van filmfragmenten uit de jaren 50-60. Audri deed ons dan ook soms denken aan die andere Audrey doordat we op bepaalde momenten werden gekatapulteerd naar de tijden van ‘Breakfast at Tiffany’s’. Alvorens het optreden vertelde de zangeres ons dat al haar nummers een herinnering vormen aan een bepaalde gebeurtenis, plaats of persoon. Eens deze toverfee zal doorbreken op de grotere muzikale scène, zal ze snel prinses van de melancholie genoemd worden. Dansbare nummers werden afgewisseld met breekbaarheid, allen bijgestaan door de krachtige en loepzuivere stem van de zangeres.

WWWater mocht de avond afsluiten. Het soloproject van Charlotte Adigery kan bestempeld worden als een progressieve, unieke mix van rauwe elektronische sounds en mystiek. De vlotte en speelse zangeres maakte een waar feest van de foyer. Kinetische energie ontsproot ten alle tijde van het podium. Hiervoor moest Charlotte wel eerst haar bh uitsmijten in het publiek, want het helse ding zat in de weg wist ze ons te melden. Vrouwen doen wat ze willen op vrouwendag, ja toch?

De band had in het begin wat moeite met de juiste overeenstemming van instrumenten en zang. Charlotte moest tot een tweetal keer toe vragen of haar stem luider doorheen de muziek kon klinken. Na een paar nummers was dit probleem opgelost. WWWater deed ons allen dansen. Geen kat – of euh mens – die stilstond, iedereen moest en zou bewegen. Op bepaalde momenten was een mate van sensualiteit merkbaar ondanks de zwaardere electro, een unieke combinatie dus. Wij zijn er alleszins zeker van dat we nog veel van deze groep gaan horen. Steek dat in de Castello op pukkelpop en dat komt allemaal in orde. We kijken dan ook uit om haar tweede EP binnenkort in ontvangst te mogen nemen.

 

Related posts
LiveRecensies

Het Zesde Metaal @ Het Depot: Knuffel van gitaren

Begin dit jaar bracht Het Zesde Metaal een zesde album uit; een album dat ze liever niet hoefden te maken. Het Langste…
LiveRecensies

Béla Fleck's Bluegrass Heart @ Het Depot: Epische bluegrass gebracht door rasmuzikanten

Wie afgelopen zondag naar de Grammy’s keek, zag daar As We Speak van Béla Fleck samen met Zakir Hussain, Edgar Meyer en Rakesh…
InstagramLiveRecensies

Sound Track 2023: Finale Vlaams-Brabant @ Het Depot (Leuven)

Het is nu al het derde keer dat VI.BE en de livesector in Vlaanderen Sound Track organiseren, een kansenparcours waarbij in alle…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.