Interviews

Interview Rumours: “Het is heel persoonlijk, maar het is wat het is”

Rumours, oftewel de uitvinders van sjamaanhop, hebben een plaat klaar. Hun eerste kind heet Megamix, en kent een moeilijke maar uiterst geslaagde bevalling. De tropische weg die ze lijken in te slaan op singles als “Ibiza” of “Somebody” glippen in no time je hoofd binnen als piña colada, zowel het drankje als de tijdloze klassieker. We gaven Hannah Vandenbussche en Jonas Boermans het woord.

Rumours gaat al enige tijd mee. Waarom dan nu kiezen voor een debuutalbum?

Hannah: “Vooral omdat we veel willen spelen, en een eerste album je wel op de kaart zet.”
Jonas: “Op zich is het ook allemaal vrij geleidelijk tot stand gekomen. Er is ons nooit gezegd geweest dat het nu moest gebeuren, maar er werd al lang over gepraat. De intentie kwam via de demo’s die Hannah toen maakte. Twee van die concepten, die uiteindelijk wel niet op de plaat zijn geëindigd, gaven toen al duidelijk aan dat er een andere wending in het verschiet zat. We voelden live ook aan dat het anders voelde. Hannah en Stefanie zaten toen beiden in een goeie vibe om nieuwe nummers te schrijven. Dat leidde uiteindelijk tot de suggestie om met die ideeën iets uit te bouwen. Ik kan me niet herinneren dat de zin ‘nu moet er een album komen’ ooit letterlijk is uitgesproken.”

Hannah: “We hebben ons wel een deadline voorgeschreven. We wilden in de zomer kunnen spelen dus moest die daarvoor zeker af zijn. In totaal hadden we dus zes maand tijd om alles op te nemen.”

Hoe verliep het opnameproces?

Hannah: “We hebben besloten om heel veel zelf te doen, zo veel mogelijk op onze eigen zolder. Enerzijds kwam dit qua budget van pas, en anderzijds vonden we dat we daar het meest konden uit leren. Het bleek ook moeilijk om uit te vissen met wie we zoiets wilden delen. Dan liever een heel persoonlijke aanpak.”

Jonas: “De manier waarop is ook niet op een typische manier gebeurt, met pre-producties bijvoorbeeld. Hannah en Stefanie hadden die demo’s gemaakt en dan zijn we eigenlijk gewoon met deadlines onze studio ingekropen om eraan te beginnen werken. Achteraf gezien was dat misschien niet het betere plan, maar zo hebben we wel zelf enorm veel bijgeleerd en klinkt de plaat op een manier die we niet anders hadden kunnen krijgen.

“Vroeger schreven we nummers in de repetitieruimte, niet per se al jammend, maar wel met een vooropgesteld idee. Dan werd er met alle instrumenten die we live gebruiken geëxperimenteerd. Voor het album begonnen we echter met een aantal voorbereide demo’s, een ruwe basisstructuur, en bepaalden we van daaruit de richting waar we naartoe wilden.”

Hannah: “Al de nummers hebben we bovendien nog nooit live gespeeld. Dat zal in de toekomst wel een uitdaging vormen.”

Alle nummers zijn dus geschreven in functie van het album?

Jonas: “Initieel wel. Vóór de Gentse Feesten waren we al een tijdje bezig met schrijven, en hebben we één nummer dat op de plaat staat live getest. Daarna hebben we last minute nog een ouder nummer op de plaat gezet, omdat het binnen het geheel toch coherent bleek: “Surface”. Dit heeft dan ook de plaat gehaald, zij het in een nieuwe versie.”

Hannah: “Ik ben ook voor zes maand werkloos geweest om die plaat te kunnen maken. Bijna elke dag zat ik op zolder te schrijven. Ik geloof dat ik nog nooit zoiets zwaars heb gedaan.”

Jonas: “De plaat heeft inderdaad zijn ups en downs gekend. Soms schommelde het tussen een nummer echt zo slecht vinden, en een week later het weer goed vinden omdat je er iets nieuws aan geschreven hebt. ”

Hannah: “Het proces was ook heel confronterend. je bent heel de tijd in je eigen cocon bezig met je innerste zelve.”

Op zo’n momenten kan een producer misschien wel geruststelling bieden?

Hannah: “Ja, maar wij hebben het heel moeilijk met iets uit handen te geven. Niet omdat we iemand niet vertrouwen maar omdat ik het belangrijk vind dat die persoon wel écht in ons verhaal zit. Ik merk dat, als het niet zo is, dat we meestal tegen een muur stoten, dat het net niet is wat we hadden gehoopt. Jonas heeft bijvoorbeeld de plaat ook gemixt.”

Jonas: “We hadden wel degelijk eerst gedacht om de mixing uit handen te geven, maar het bleek moeilijker dan gedacht om los te laten. De voornaamste reden is omdat we alle vier echt karakters zijn, zeker wat onze muziek betreft, en we eigenlijk al hard genoeg botsen met elkaar. Om daar nog iemand bij te halen, en dus voor ons beslissingen te maken, voelde voor ons aan als iets waar we nog niet klaar voor waren. De nummers waren bovendien nog niet geschreven; het schrijfproces en het opnameproces vielen zowat samen.”

Hoe belangrijk is jullie label/managementbureau Live Fast Die Young geweest in de hele aanloop naar de plaat?

Hannah: “Joppe is de eerste persoon die geloofde in ons. Ik merkte meteen dat het oprecht om de muziek draaide. Hij was toen ook net begonnen, en uit die context besloten we om samen te groeien. Het bleek niet evident, want we moesten beiden vechten voor ons vel in de muziekwereld. Ondanks dat kijk ik heel positief terug op die beginfase. Muziek primeerde boven al de rest, en die gedachte dragen we beide nog steeds hoog in het vaandel.

Jonas: “Voor de plaat zelf is het altijd mooi geweest dat Joppe alles qua distributie regelde. Naast de deadline is er ons nooit iets opgelegd geweest tijdens het opnemen. De plaat moest op tijd klaar zijn aangezien we in de aanloop van de zomer al wat wilden spelen en daartussen de vinyls nog moesten geperst worden. Daarnaast heeft Joppe zich vooral niet te veel proberen te moeien.”

Hannah: “Alles hebben we uiteindelijk op ons eigen tempo kunnen doen. Daardoor staan we nu sterker in onze schoenen.”

Jonas: “De kans om van begins af aan bij een label te kunnen gaan, en later een platendeal te fixen, bleek bijzonder gunstig. Joppe regelde de financiële shit, terwijl wij ons enkel en alleen met het schrijven en opnemen moesten bezighouden. Veel bands moeten na het opnameproces nog eens gaan shoppen om labels, en die moeilijkheid hadden wij dankzij LFDY niet. Het geeft je als band een gevoel van vrijheid.”

Hannah: “Financieel hebben we sowieso alles moeten beperken. Een studio kost geld, daarom kozen we ervoor om het op onze zolder te doen, en geld uit te geven aan de dingen die voor ons echt van belang zijn. We zijn een elektronische band, dus hebben we geen specifieke ruimtes nodig om drums en gitaren op de best mogelijke manier op te nemen. Dat is wel een groot voordeel.”

De videoclips stralen een tropisch, zomers sfeertje uit, wat behoorlijk verschilt met jullie eerder videomateriaal. Vanwaar kwam dat idee?

Hannah: “We schreven de plaat tijdens de zomer, en door een bepaald mopje kwamen we uit op het feit dat onze muziek ons doet denken aan Ibiza. We waren er allemaal nog nooit geweest, maar de hele fantasie die rond het eiland hangt, paste precies wel bij ons. Het bracht ons bij het idee dat, als we het toch zo belangrijk vinden, dat we er misschien gewoon eens naartoe moesten gaan.

Jonas: “Vroeger maakten we donkerdere muziek, maar tijdens het schrijven van Megamix groeide de gedachte dat er eigenlijk iets vrolijks in zit.  Dan volgde de Ibiza-mop, en het gedacht dat we eigenlijk toch wel wat marginaal bezig waren. Misschien niet het juiste woord, maar het klopt wel. Uiteindelijk hebben we de big room synths en dergelijke wat getemperd op de plaat, maar de marginaliteit is er wel in blijven hangen. Hannah kwam dan volgens mij met het idee om een clip op te nemen in Ibiza. Daaruit groeide meteen ook de vraag ‘Waarom dan niet voor alle nummers in Ibiza een videoclip maken?’. Financieel was het wel niet mogelijk om lang in Ibiza te blijven: in drie dagen namen we genoeg materiaal op om voor alle nummers een clip te maken. Toen was de plaat zelf nog maar voor 60% af.”

Hannah: “Om tijdens het opnemen eventjes te ontsnappen aan de drukte was ook wel leuk.”

“We wilden voor elk nummer een clip zodat het album in zijn geheel beluisterbaar zou zijn, i.p.v. bepaalde singles uit te lichten. We merken dat alle nummers zodanig aan elkaar hangen dat het geheel alleen in zijn geheel duidelijk is. Het zou te verwarrend zijn om enkele nummers uit het geheel te halen. Alles past binnen het concept. Het concept Megamix.” [Lacht]

Vanwaar die titel?

Jonas: “De titel zelf komt van het Eurovisiesongfestival, waar we tijdens het opnameproces verzot op waren. Helemaal op het einde, als alle landen zijn geweest, vindt er een tijdvullende act plaats. Die act hadden ze aangekondigd met één of andere zangeres die we niet kenden met een megamix van al haar nummers. Uit dat grappige moment beseften we tegelijkertijd hoe goed dat wel niet klonk. De beslissing was dan ook snel gemaakt, en het past ook perfect. We hebben hardere nummers, die soms bijna r&b klinken, of zelfs naar een ballad toe neigen: het is zo’n samenraapsel van ideeën, en met de titel Megamix als rode draad klopt het plaatje helemaal. Het was een echt eureka-momentje.” [Lacht]

Hannah: “Het relativeert ook wat we gedaan hebben. Ik vind het mooi dat je jezelf relativeert in wat je doet.”

Zit er ook een rode draad in de teksten?

Hannah: “Het is heel persoonlijk, maar het is wat het is. Het gaat over liefdesverdriet, de hele aanloop naar een breakup, de breakup zelf, en de periode erna. Heel het opnameproces is samengevallen met de relatiebreuk. Ergens is hetgeen wat is geschreven heb wel eerlijk. Het is misschien wat naïef, maar ik kon toen over niks anders schrijven.”

Ergens was het dus een geluk bij een ongeluk?

Hannah: “Eigenlijk wel ja [lacht]. Ik heb dat ook nodig om diep te gaan.”

Jonas: “Er was één nummer op de plaat dat we altijd wel goed vonden maar de plaat niet heeft gehaald, vooral omdat het niet meer binnen de thematiek van de plaat paste.”

Hannah: “Dat was een tekst waarbij ik me moest forceren, en je voelde dat het niet eerlijk was. De laatste week voor de deadline besefte ik dat het fake was, en dat ik niet oprecht had geschreven wat ik voelde. In zijn geheel merkte je hoe het uit de boot viel.”

Jonas: “Zo zie je maar hoe belangrijk tekst kan zijn!” [lacht]

Hannah: “Nuja, liefde is wel de essentie, maar niet enkel op die manier. De plaat zelf heeft ons ook dichter bij elkaar gebracht. Daarom staat er op de gedrukte plaat ook ‘Love each other’ gedrukt. Mega cheesy, maar ja.”

Wat brengt de toekomst voor Rumours? Kunnen jullie misschien enige verrassing kwijt?

Jonas: “Voor ons zal het in de eerste plaats ook een verrassing zijn: we hopen dat de plaat doet wat ze denkt dat ze gaat doen. Vanaf het begin van de band hebben we al veel moeten zoeken en vechten. Het is moeilijk wat we brengen, de veranderingen in stijl gaan misschien ook tegen de schenen schoppen van de fans die we nu al hebben. We stellen ons nu de vraag ‘Hoe gaan we het verhaal overbrengen en daar zelf sterker uit komen?’ Daarnaast denken we ook na om in de toekomst eerst terug een EP te maken, wat meer te experimenteren, vooraleer een plaat te maken. Dat is nu het plan, maar misschien beslissen we binnen een jaar om toch voor een album te gaan.”

Hannah: “Nu komt het erop aan om zoveel mogelijk te spelen. We hebben niet te veel verwachtingen: voor ons voelt het alsof dit het eerste is wat we gedaan hebben.”

Jonas: “We merkten ook wel dat veel shows, die we voor het maken van de plaat deden, goed zijn opgevangen. Onlangs speelden we last minute een show die voor ons wat vreemd aanvoelde maar die het publiek wel kon smaken. Ik denk dat we wel klaar zijn om terug live te spelen. We kijken ook uit om de plaat live te brengen, binnen de mate van het mogelijke, en misschien hier en daar wat aanpassingen te doen. ”

Rumours presenteert Megamix op 14 maart in de prachtige Sint Jacobskerk te Gent (evenement: klik hier).

Related posts
LiveRecensies

Max Cooper en Rival Consoles @ Trix: Woordeloze euforie

Vrijdagavond was de crème de la crème van de elektronische muziek te gast in Trix. Max Cooper en Rival Consoles hadden niet…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe singles Rumours - "Stop crying" & "I'm not your hope"

Nu de muziekindustrie en vooral het livegebeuren stilletjes aan de draad weer begint op te pikken, wordt het hoog tijd dat we…
LiveRecensies

Sylvie Kreusch, Tsar B & Rumours @ Wilde Westen: Terugslag van de toekomstige leading ladies

Drie optredens op een avond en dat in twee verschillende zalen. Door het veranderen van de coronamaatregelen kregen we in aanloop naar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.