LiveRecensies

Niveau 4 @ Ancienne Belgique: Verbazingwekkend ensemble

Het langverwachte Niveau 4 trad gisteren eindelijk op in de AB Ballroom. Niveau 4 betreft een nieuwe generatie Belgische hiphop artiesten die op het punt staan door te breken. Nadat Couleur Café het in 2016 invoerde werden heel wat artiesten pas echt groot, zoals onder andere Woodie Smalls, Roméo Elvis, Dutch Norris, Coely en Stikstof. Voor Niveau 4 2017 stonden de verwachtingen opnieuw hoog gespannen. Een minder ervaren groep moest nog alles bewijzen, maar ze kunnen wel degelijk iets, zagen we al op CC 2017.

Echt!! mocht om 20u de zaal opwarmen. Ze deden dat op hun eigen manier, met hun geïmproviseerde elektronische jazz brachten ze het publiek meteen in een goeie stemming. Anders dan wat nog komen zou, maar de vibe was er wel al. Spijtig dat het nadien weer wat wegebde door een 20 minuten durende pauze. Maar wanneer Junior Goodfellaz & DJ Vega, het dj-duo van dienst, naar hun booth trokken kwam er weer leven in de brouwerij. Beide heren wisten de zaal meteen op zijn kop zetten met “Oh Putain”, waarop alle artiesten meteen het podium opsprong en de zaal in slechts twee minuten veranderde in een kolkende mensenmassa.

Het optreden werd verdeeld over alle artiesten, dit werd zo gedaan dat elke artiest aan beurt kwam en dit een tweede keer herhaald werd. Natuurlijk op een spectaculairdere manier dan aangehaald. De artiesten kregen hun plek aan de hand van hun rustigere of ruigere stijl, en joinden elkaar bij meerdere performances. Ook vele nummers waren alreeds samenwerkingen tussen 2 of meerdere artiesten, waardoor ze sowieso het podium deelden. De rappers kondigden elkaar altijd aan op hun eigen creatieve manier en de artiesten van het volgende nummer bevonden zich soms ook al op het podium. Dit zorgde keer op keer voor een verrassing, wanneer er weer een topnummer begon. Tussendoor waren er ook enkele (on)verwachte gastacts, die meehielpen aan de afwisseling doorheen de show. Een hele wirwar dus, maar het publiek raakte op geen enkel moment verveeld. Dit getuigt van een goede organisatie en veel voorbereiding.

Zo mocht Thecolorgrey er echt aan beginnen met “Silence Speaks”, ondersteund door een gitarist, pakt de Antwerpenaar uit met een van zijn grootste hits. En ja hoor, de neef van Woodie Smalls groeit ook zonder zijn grote neef en wordt alsmaar meer geapprecieerd door het publiek. Hij betrekt de menigte zeer goed bij zijn performance en riep helemaal uit het niets ‘Ik hoor ze roepen ja de Guy die is nie zo gewoon’. Het begin van Zwangere Guy’s nummer “Jij niet zien” en de perfecte aankondiging.

Met optredens op Dour en de Lokerse Feesten was 2017 zijn jaar, en voor die gelegenheid stelt de 29-jarige Brusselaar zich graag op als dé leider van deze jonge groep. Hij doet dat met een flow en uitstraling waarvan iedereen onder de indruk geraakt. In zijn verses zit er niet altijd veel diepgang, zoals in “Suave G” of “Bawlerrangers”, maar dit is absoluut geen must. Dit wordt namelijk volledig gecompenseerd door zijn attitude en imago bij de fans. Iedereen weet na dit optreden ook dat Zet Gee trots is op zijn verleden in de straten van Brussel, maar ook dat hij houdt van zijn stad, medeartiesten en zijn oorspronkelijke gang Stikstof. Hij nam dan ook uitgebreid de tijd om hen te bedanken voor waar hij nu staat, en stelde samen met Jazz van Stikstof hun nieuwe track voor. Zwangere Guy staat garant voor een show.

L’Or du Commun, stond met hun nummer “Léon” garant voor de eerste moshpit van de avond. Een begin van velen, zo bleek, want wanneer het populaire trio “1000” brengt gaan ze voort op hetzelfde elan. Als l’ODC dan plots bijgestaan wordt door Roméo Elvis bij “Apollo”, gaat de zaal al helemaal uit zijn dak. Roméo’s populariteit had hier zeker een hand in, maar dat doet niks af van Swing, Loxley en Primero’s prestaties. Een trio waarvan we met zekerheid nog van zullen horen.

Darell Cole brengt met “Take me away” een rustig Engelstalig nummer dat voor contrast zorgt met de andere nummers. Het doet de zaal duidelijk deugd nog eens te viben op deze smooth beats. Wanneer ‘Antwerp city’s where I got my game from’ weerklinkt door de speakers, zie je al eens een Antwerpenaar in het publiek met trots kijken naar de prestaties van zijn stadsgenoot. Niet alleen deze mensen vinden het zeer indrukwekkend hoe hiphop van Vlaamse oorsprong tegenwoordig toch met zo’n authentieke Amerikaanse sound kan uitpakken. Zo bevestigt de 28-jarige Antwerpenaar nog met Based on a true story” dat hij meer van dat in zijn mars heeft. Hij wijdt zijn kunnen aan zijn zeer diverse jeugd, waarin hij overal heeft gewoond. Van Londen tot Burkina Faso, Cole zag het allemaal. Maar zijn tienerjaren bracht hij vooral door op Linkeroever, waar hij ook aan zijn carrière begon. In ieder geval, Cole heeft potentieel om het tot ver buiten onze landsgrenzen te maken, maar daarover zal de toekomst meer uitwijzen.

De jongens van Le 77, een collab tussen Peet en Félé Flingue, kreeg alvast de eer tot meest actieve bekroond te worden. De flatgenoten uit Laken bleken een schitterend duo; FF is met zijn excentrieke bewegingen en hoge stem dé uitspringer op het podium, en Peet sluit hier perfect bij aan. Dr Peet zorgt voor evenwicht, door rustig te zijn en stevig uit de hoek te komen op gepaste momenten. Een uitstekende combinatie, bleek onder andere bij “Bawlerrangers” met Zwangere Guy en Blu Samu. Ze doen dit op zeer aangename beats die eerder neigen naar de jazz of elektronische muziek, in tegenstelling tot Isha, die het vooral met duistere beats doet. Met zijn zware stem brengt hij het nummer “Frigo Américain” wel zeer impressionant. De Brusselaar, die van nature enorm groot is, was gehuld in een gigantische trui met wolvenkop. Verbluffend hoe hij in alle soberheid de zaal verraste met dit donkere lied en indrukwekkende verschijning. Een alleskunner dus, want zijn hit “Oh Putain” is van een veel agressiever formaat. Deze track heeft een hoog moshpitgehalte, en dat was nu ook niet anders. Daardoor kreeg hij dan ook de eer kreeg om zowel te openen, als af te sluiten.

https://www.instagram.com/p/BcKC6yEBu8d/?taken-at=1179460

Na zo’n optreden kunnen we alleen maar concluderen dat Niveau 4 garant staat voor de toekomst van de Belgische hiphop. De naam is gebaseerd op het terreurdreigingsniveau 4, en die naam werd waargemaakt. Het optreden was voornamelijk heftig en indrukwekkend. Dit ensemble is één geheel, ondanks iedereen toch beschikt over zijn eigen aparte stijl. In combinatie met het respect dat ze hebben voor het publiek en voor elkaar is dit exact wat de hoofdgedachte van dit project was; doormiddel van muziek een sterk geheel vormen en samen sterk staan, als Belgen.

Related posts
LiveRecensies

Zwangere Guy @ de Vaartkapoen: Meten en zweten

Er laaide gisteren een zucht van opluchting en blijdschap door de Vaartkapoen in Molenbeek. De mythische zaal is na enkele jaren renovatiewerken…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2023 (Festivaldag 4): Overal vuurwerk

De allerlaatste dag van Pukkelpop 2023 was er opnieuw eentje die baadde in een loodzware hitte. Een stralende festivaldag met andere woorden,…
LiveRecensies

Rock Zottegem (Festivaldag 2): Als de technologie het laat afweten

De tweede festivaldag op de weide van Rock Zottegem is een feit. Gebukt onder de hitte trokken meer dan tienduizend festivalgangers naar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.