Live, Recensies

Het Zesde Metaal @ De Vooruit: Thuismatch op verplaatsing

Gisterenavond trotseerden we de koude voor onze zoveelste les West-Vlaams. In de Vooruit kwam Het Zesde Metaal een anderhalf uur het beste van zichzelf geven. Na een drukke festivalzomer staan deze maand enkele zaalshows in het verschiet. Om het West-Vlaamse feestje compleet te maken, werd Brihang als voorprogramma geprogrammeerd.

Voor Boudy Verleye een opwarmertje op zijn eigen shows in Kortrijk en Gent eind december. West-Vlaamse hiphop die het veeleer van zijn peinzende teksten moet hebben dan van zijn opzwepende beats. Maar hoe hard Brihang zich ook smijt, het publiek blijkt toch enkel gekomen voor Het Zesde Metaal. Hiphop en monologen gaan verloren in een zee van konkelfoezen. Terwijl Brihang het dansbare afwisselt met enige zelfspot in “Morsen”, doen onze buren hun uitgebreide complottheorieën over Tabula Rasa uit de doeken. Zonde, want Brihang brengt een ijzersterk voorprogramma en zal later op de avond nog bewijzen dat hij een pak meer aandacht verdiende.

De talloze gesprekken doven uit als Het Zesde Metaal na een korte pauze op het podium verschijnt. Beginnen doen ze nog gestaag met “Ier Bie Oes” en “Nie Gezond”. Gevolgd door een uitstekende versie van “Calais”, waar Wannes Cappelle even de achtergrond opzoekt en zijn band een heerlijk samenspel brengt. Het maakt duidelijk dat Het Zesde Metaal veel meer is dan Wannes Cappelle alleen. Naast de zanger staat een band waar het beste uit elk lid naar boven komt. “Genezen” wordt opgedragen aan de zieke mensen die niet konden komen opdagen gisterenavond. Alhoewel, die mensen zullen eerder zeldzaam geweest zijn, of gewoonweg de keuze gemaakt hebben om hun ziektekiemen mee te brengen. Een gezellige drukte heerste namelijk over een uitverkochte Vooruit. Indien het vorige nummer geen geneesmiddel was, kregen de zieken nog de tip om eens een “Dag Zonder Schoenen” door te brengen. Ook wel gekend als het typische moment dat een zeldzame schoen het publiek overstijgt en over Cappelle’s stem heen danst.

Het eerste hoogtepunt van de avond kwam er toen “Ploegsteert” werd ingezet. Het nummer over Frank Vandenbroucke, verkozen tot beste Nederlandstalig nummer op Radio 1, is de voorbije jaren uitgegroeid tot een ware meezinger. Een versie die, in tegenstelling tot de albumversie, hier door keyboard begeleid wordt, ondersteunt door een geprojecteerde sterrenhemel en een volledig Gents achtergrondkoor. Het Zesde Metaal bracht een combinatie van hun gekende hits met verborgen pareltjes op eerdere albums. Een heerlijke mix van nummers leren kennen en hits herkennen typeert de avond. “Zet mie af” zorgt voor een ijzige sfeer, Wannes Cappelle op akoestische gitaar galmt door de boxen, Tom Pintens knarst er een kreunende gitaar over heen. Het publiek oogt naar een band die keihard kan uithalen door net zo rustig te blijven. Na het bedaarde intermezzo volgt een ziedende intro, het sneden van drummer Tim Van Oosten, ritmisch klapwerk van het publiek en het solide gitaarwerk van Pintens en Filip Wauters. Het resultaat is een snelle, strakkere versie van “Niets doen is geen optie”.

Wannes Cappelle is niet de man van de vele woorden, bindteksten zijn nauwelijks te bespeuren in de show. Af en toe een bedankje, soms eens een kleine interactie, vooral de muziek staat centraal. Toch volgt het meest pakkende moment van de avond bij een verhaal van de zanger. Cappelle’s opa is vorige week overleden en werd vandaag begraven. Een anekdote over de batterij van zijn auto die al te vaak plat was omdat hij zijn auto te lang liet draaien, mondde uit op een oprecht wondermooi applaus van het publiek. Een ode aan grootvader Cappelle op de begintonen van “Toe nu maar” met een tekst die volledig voor dit moment geschreven leek te zijn.

Veel tijd om te bekomen was er niet. Het moment van de avond volgde in sneltempo. “Naar de Wuppe” werd ingezet en ten tonele verscheen Brihang terug. Dit met een fantastische monoloog die het publiek enthousiast onthaalde. Het Zesde Metaal gecombineerd met een rapper blijkt een formidabel huwelijk te zijn. Een trio van publiek, Brihang en Wannes Cappelle papten samen tot een gecoördineerd samenspel, elk verantwoordelijk voor zijn deel van de tekst. West-Vlaanderen liet zich van zijn mooiste kant zien in de Vooruit en het publiek ging er lustig in mee. En zo lang dit soort magische momenten zich op optredens voordoen, is het inderdaad nog al niet naar de wuppe.

View this post on Instagram

#brihang #hetzesdemetaal #vooruit 👏👌

A post shared by Fien Foubert (@fienfoubert) on

Einde van het optreden en de enthousiaste Vooruit maakt zich klaar voor een bisronde. “Onderbemand” en “Peis je nog aan mie” klinken als een ideaal vaarwel. Maar echt afscheid nam de band met hun Gorki cover “Boze Wolven”. Vandaag exact drie jaar geleden ons verlaten, maar Gent is Luc De Vos nog lang niet vergeten. Meelippend over de speelse tekst van Vos, half vals meejanken op Pixies’ “Where Is My Mind”, het publiek genoot tot de allerlaatste noot van een wervelend Zesde Metaal.

Het Zesde Metaal maakte samen met Brihang van een koude dinsdagavond een warme avond. Na een jaar optredens kijken wij vooral uit naar nieuw opkomend werk van beide. Het Zesde Metaal is deze avond nog te zien in de AB en vrijdagavond in De Roma. Brihang kan in december gevonden worden in De Kreun in Kortrijk en Nest in Gent.

setlist:

Ier bie oes
Nie gezond
Calais
Genezen
Dag zonder schoenen
Achter zoveel jaar
Ploegsteert
Zet mie af
De vrede (weet je nog?)
Niets doen is geen optie
Nie voe kinders
Gie, den otto en ik
Toe nu maar
Na de wuppe
Liefde

Bis:

Onderbemand
Peis je nog aan mie
Boze wolven
Ip min knieën

29 november 2017

About Author

Kevin Claerhout


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter