LiveRecensies

Astrid S @ Botanique: Gracieuze girlpower

Naast zalm heeft Noorwegen nog een ander heel belangrijk exportproduct: muziek. Astrid S is na Anna of The North, Sigrid en Aurora, de zoveelste Noorse schone die het aan populariteit wint buiten Scandinavië. In de uitverkochte Botanique liet ze kort en krachtig haar frisse stem horen. De dansbare songs vanop haar twee EPs veranderden de Rotonde voor even in een club.

De avond werd geopend door Taya, een r&b-zangeres uit Liverpool die voor wat gegibber zorgde toen ze haar Northern accent liet horen tussen de songs door. Gehuld in een oversized sweater en mini jeansrok met botten tot op de knie had ze, net zoals haar muziek, veel weg van Ariana Grande. En net als die Amerikaanse had ze af en toe een driedubbele backingvocal nodig. Waar we haar stem van die op het bandje konden onderscheiden klonk ze gelukkig zuiver. En hier en daar deed ze zelfs een paar uithalen waar Grande van zou opkijken.

Aan Scandinavische popzangeressen geen gebrek dezer dagen. Maar hoe onderscheid je je dan als Noorse dame van je collega’s? Astrid Smeplass doet het met haar sferische sound die meer naar electro dan pop neigt. Daarvoor krijgt ze in de Rotonde de hulp van een drummer aan haar rechterkant en een indrukwekkende instrumentalist aan haar linkerkant. De jongeman zingt door stemvervormers, wisselt tussen drumpads en mengpanelen en speelt wanneer hij kon nog eens keyboard. Achter de drie staat een lichtbak die de clubvibe van de muziek extra kracht bijzet. En in de nok van de rotonde hangt voor de gelegenheid een discobal. Er moet en zal gedanst worden!

De blonde Astrid S begint haar set met “Bloodstream” en meteen zingt de hele zaal mee. De fans op de eerste rijen zijn toegewijd. Even later, tijdens “Jump” houden ze plots bordjes omhoog met “hopp” erop (Noorse vertaling van Jump). Het lied met zijn steengoeie drop zet de zaal aan het dansen. Het is iets waar Astrid S in uitblinkt. Ook “Party’s Over” en “Does She Know” beschikken over harde beats die de emotionele lyrics erin rammen zonder pardon. Met “Hyde” doet Astrid het wat rustiger aan. Haar stem klinkt zuiver en iedereen in de zaal weet perfect wat te doen wanneer het refrein een vraag en antwoord-stukje heeft. Astrid is bovendien niet bang van de eerste rij en reikt dankbaar haar hand uit. Dansen doet ze niet echt, meer gracieus heen en weer bewegen.

https://www.instagram.com/p/BaP5fRyn-0x/?taken-by=oceaneopigez

Het concert zou eerst doorgaan in de knusse Witloof Bar maar door de grote vraag werd het verplaatst naar de Rotonde, een zaal omringd door een tribune. ‘Ik kan iedereen hier zien dus wie niet meezingt, kom ik onder zijn voeten geven!’ Dat is absoluut niet nodig bij haar single “Think Before I Talk”. Astrid S komt uit Noorwegen, het vierde meest feministische land ter wereld en dat er dan wat feminisme in haar liedjes sluipt is logisch en leuk. Zo vertelt ze dat mannen en vrouwen gelijk moeten zijn, en dat ’Stop being such a girl’ over dramatische meisjes evengoed over jongens gezegd kan worden. “Such A Boy” heeft een catchy refrein met een heel leuke drop waarop Astrid eindelijk zelf even alles losgooit. Tijdens “Breath” kunnen drie meisjes op de eerste rij zich niet inhouden. Astrid nodigt hen uit op het podium en is meteen met verstomming geslagen. Tussen de lachbuien door weet ze zich te herpakken en zingt verder terwijl de drie fans een ingestudeerde choreografie neerzetten.

Dat Astrid ongelofelijk goed kan zingen, bewijst ze met “Mexico”. Het vrolijke maar simpel en sobere popdeuntje gaat over haar verhuis naar ‘de grote stad Oslo’ en heeft een aanstekelijk refrein. De gitaar die je normaal op de plaat hoort, wordt hier vervangen door een keyboard. De drums die er anders niet bij zijn, doen ook wat afbreuk aan het frêle lied. Bij een andere ballad “Paper Thin” draait Astrid het dan weer om: een echte knaller op de EP brengt ze in een heel intieme versie. En dit keer werkt dat wel. Net omdat alles gestript wordt tot enkel en alleen een piano. Afsluiten doet de Noorse met “Hurt So Good”, één van haar eerste singles. Een foute keuze volgens ons. Het nummer is matig dansbaar en zou beter hebben gewerkt in het begin van de set.

https://www.instagram.com/p/BaPaZtYFpnd/?taken-by=francoishh

Astrid S reserveerde de Witloof Bar en kreeg een uitverkochte Rotonde, maar kon met gemak de grootste zaal van de Botanique aan. De Noorse zong foutloos bovenop de electro-pop beats en zotte drops. Zonder écht hard te gaan, kreeg ze de hele zaal aan het dansen. Hoewel ze niet veel songs meer achter de hand had, zouden we de volgende keer een langere set willen.

Setlist:
Bloodstream
Jump
Hyde
Think Before I Talk
Does She Know
Such A Boy
Mexico
Party’s Over
Breathe
Atic
Paper Thin
Hurts So Good

Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.