LiveRecensies

STUFF. plays Howard Shore @ Vooruit: Symbiose van muziek en film

Gisteren werd de theaterzaal in de Vooruit vlotjes volgegoten met een wel heel nieuwsgierig publiek. Er stond geen toneel op het programma dan wel een unicum van een optreden: STUFF. presenteerde namelijk een eigen interpretatie van de filmmuziek van de grote Howard Shore. Wat er tijdens dat concert, dat in samenwerking met Film Fest Gent op poten werd gezet, zoal gebeurde was toch wel boven alle verwachtingen.

Al bij de opening van de deuren werd duidelijk dat we geen doordeweeks concertje gingen meepikken. Het volk had zich al in een keurige rij gevormd en leidde zichzelf over het rode tapijt van de Vooruit naar de kern van het gebouw. Jassen werden bij de vestiaire achtergelaten en hier en daar werden kaartjes nog eens bovengehaald om na te checken welke plaats er nu ook weer gereserveerd was. Eens iedereen zijn of haar rode stoeltje had gevonden en zijn blik nog eens kon laten glijden langs de toch wel impressionante theaterzaal, mochten de lichten gedoofd worden. Waarop de band onder enthousiast applaus het podium opkwam en er zonder nog een woord aan vuil te maken er meteen aan begon.

STUFF. opende met de opbouw van een donkere, science-fiction sfeer die dankzij de soms futuristische insteken in hun muziek heel overtuigend overkwam. Terwijl de muziek zich ontplooide zagen we eerst een fragment uit The Fly, waarin Jeff Goldblum een opgejaagde monoloog in een cafetaria geeft. Achter de band werden vier rechthoekige schermen in een halve boog opgehangen waarop fragmenten van Cronenbergs films, waarvoor Howard Shore muziek componeerde, werden afgespeeld. De aandacht van het publiek vond dus een evenwicht in de livemuziek van STUFF. en de bewerkte filmfragmenten die op een dynamische manier de schermen in- en uitvloeiden en zelfs op het podium werden geprojecteerd.

Dat het publiek ook veel aandacht besteedde aan de fragmenten werd duidelijk wanneer een collectieve en gepijnigde “aahh!” in de zaal weerklonk wanneer in een vechtscene iemands oog werd uitgestoken met een vlijmscherp mes. Ook werd al snel duidelijk dat STUFF. hier al een lange tijd aan had voorbereid, hun interpretatie van de soundtracks ondersteunde moeiteloos de geprojecteerde beelden en de gesproken tekst van de acteurs op een heel natuurlijke manier. De sfeer die de band telkens kon oproepen bij de verschillende fragmenten waren telkens accuraat. Of het nu ging om een romantische scene waarin een koppel ronddobbert in een bootje op een kalm meer (A Dangerous Method), of net een bloederige en expliciete vechtscene in de douches (Eastern Promises), STUFF. wist er wel een mouw aan te passen.

https://www.instagram.com/p/BaHtAcdHwDP/?taken-at=240935312

Zoals we al eerder aangaven stond STUFF. deze avond niet alleen in de spotlights. Het optreden dat door Vooruit & Film Fest Gent werd georganiseerd gold ook als een mooi eerbetoon aan het werk van Howard Shore en daarnaast ook aan de films van Cronenberg waarvoor Shore muziek componeerde. Interpretaties van de filmmuziek van onder andere Videodrome, Existenz en Scanners passeerden ook de revue, waarin de invloed van STUFF. telkens duidelijk te horen was. Ook opmerkelijk was de originaliteit waarmee de band soms omsprong met de filmmuziek, op een gegeven moment haalde toetsenist Joris Caluwaerts een klein houten vleugelpianootje tevoorschijn op zijn schoot en begon een deuntje te spelen dat het horrorgehalte van de filmfragmenten meteen deed stijgen.

In totaal interpreteerde STUFF. de filmmuziek uit zo’n zestal films van het oeuvre van Cronenberg en Shore. Tussen de verschillende soundtracks door waren er momenten waarin je voelde dat het publiek twijfelde of er geapplaudisseerd mocht worden of niet. De sfeer voelde ook wel aan als die van een voorstelling waarin je niet zomaar door begint te klappen. Na een groovy interpretatie van de filmmuziek van Existenz werd de theatrale stilte toch doorbroken en kreeg STUFF. het applaus dat het publiek al het gehele concert had opgehouden. Tot drie keer toe laaide het applaus weer op en kwam de band nog twee keer terug het podium op, waarop ze nog een bisnummer speelden ter ere van de technici die de projecties op de schermen hadden verzorgd, en natuurlijk ook voor het publiek.

STUFF. bracht met dit originele project een hele geslaagde performance die ergens tussen een concert en een eerbetoon aan het werk van Howard Shore in lag. Al zou de muziek zijn effect voor een deel gemist hebben, mochten er geen beelden afgespeeld worden. Zowel film als muziek waren essentieel, de muziek ondersteunde de filmfragmenten maar tegelijkertijd ondersteunden de fragmenten evengoed de muziek van STUFF. Het publiek kon de unieke avond zeker smaken, en wie van al het neerzitten genoeg had gekregen, had daarna de kans om helemaal los te gaan op de afterparty door All Eyes On Hip Hop. Film Fest Gent & Vooruit organiseren nog tot 21 oktober evenementen waarin film en muziek centraal staan, met als eerstvolgende evenement Gaussian Curve met Heleen Blanken, Visible Cloaks, Bafana, Young Marco en Helena Hauff, dat vandaag doorgaat.

Facebook/ Instagram

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Hania Rani - "Hello"

Amper drie maanden na On Giacometti, haar recentste album, is Hania Rani alweer terug met een gloednieuwe single. De Poolse pianiste en…
InstagramLiveRecensies

Unwind Festival (Dag 2): Alternerend af- en opladen in de oase van OLT

Unwind is een van de grote openers van de festivalzomer en meteen ook een van de nieuwe festivals die dit jaar veelvuldig…
AlbumsRecensies

Kirk Hammett – Portals (★★): Alleen voor de diehards

‘Kirk Hammett brengt solodebuut uit op Record Store Day.’ Toen we die aankondiging lazen, voelden we een opstoot van kinderlijke vreugde. Nu…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.