Features

Hans Zimmer: moderne rockster of klassiek genie?

The Lion King, The Dark Knight, Gladiator, Inception, The Thin Red Line, Interstellar … De lijst van filmklassiekers met een herkenbare soundtrack is eindeloos. Volgende week staat een van de meest legendarische componisten met een voltallig orkest in het Antwerpse Sportpaleis. We hebben het nu niet over John Williams, Ennio Morricone, Howard Shore of Ramin Djawadi, maar wel de enige echte meester van de epische filmmuziek Hans Zimmer. Als zijn bekende filmscores je nog niet konden overtuigen, dan hebben wij nog vijf andere redenen waarom je Zimmer zeker moet gezien hebben.

1. Als kind haalde hij piano’s uit elkaar en experimenteerde hij al met muziek.

Geboren op 12 September 1957 groeide de kleine Hans Zimmer op in  Königstein-Falkenstein, West-Duitsland. Zijn moeder was muzikante en zijn vader een ingenieur. Net die combinatie zorgde er voor dat Zimmer als kind piano begon speelde, maar al snel begon te experimenteren. Na wat pianolessen verloor hij de interesse en begon hij zijn piano te ‘bewerken’. Of zoals hij zelf vertelt in een interview met Mashable in 2013: “So, I grew up modifying the piano, shall we say, which made my mother gasp in horror, and my father would think it was fantastic when I would attach chainsaws and stuff like that to the piano because he thought it was an evolution in technology.” In een interview met het Duitse televisiestation ZDF in 2006, vertelde Zimmer meer over zijn band met zijn vader en muziek: “My father died when I was just a child, and I escaped somehow into the music and music has been my best friend.”

2. Hij speelde in new wave-bands, videoclips en richtte zijn eigen studio op.

Elke artiest moet ergens beginnen, zo ook componist Hans Zimmer. In de jaren ’70 speelde hij synths en keyboard in de band Krakatoa, was hij actief bij de Italiaanse band Krisma, de Britse rockband The Damned en de band Helden (met Warren Cann van Ultravox). Hij trad ook live op voor de Spaanse band Mecano én hij is te zien in de videoclip van “Video Killed The Radio Star” van The Buggles waar hij kort keyboard speelde. Samen met Jay Rifkin richtte hij in 1989 de filmmuziekstudio Remote Control Productions op waar ook heel wat andere filmcomponisten hun carrière begonnen.

3. Hij maakte andere componisten groot

Misschien wel een van de meest herkenbare en aanstekelijkste melodieën uit Hans Zimmer’s oevre is de themasong van Pirates of The Carribean. Maar als je dan gaat checken wie het nummer componeerde, zie je de naam Klaus Badelt verschijnen. De Duitse componist werd een protégé van Zimmer en kreeg na ‘Pirates’ de ene Hollywoodaanbieding na de andere. Nog een voorbeeld? Dat fantastische openingsnummer van Game of Thrones? Werd gecomponeerd door Ramin Djawadi, ook een leerling van Zimmer. Ook Zimmer’s partners bij Remote Control werken nu in alle uithoeken van Hollywood: Tom Holkenborg aka Junkie XL (Mad Max: Fury Road), Harry Gregson-Williams (The Martian, de Narnia franchise), Henry Jackman (Marvel Cinematic Universe) en John Powell.

4. Hij speelde de concurrentie op Coachella 2017 naar huis

Het leek eerst een goeie mop toen Coachella hun line-up aankondigde. Hans Zimmer? Op een festival? Waar meisjes getooid met bloemenkransen en hippe kledij ronddwalen? Qua naambekendheid hoeft Hans Zimmer natuurlijk niet onder te doen voor andere headliners als Radiohead, Kendrick Lamar, Lorde of Bon Iver, maar toch. Een filmcomponist op een festival doet toch de wenkbrauwen fronsen. Wie de livestream volgde of de reviews achteraf las, kon echter maar tot één conclusie komen. Er was geen enkele artiest die het publiek kon boeien, entertainen en zelfs stil kreeg als de Duitse componist. Met een indrukwekkende greatest hits setlist plukte hij nummers uit de soundtracks van The Lion King, Interstellar, Inception, The Dark Knight, Pirates of The Carribean en Gladiator zette hij met zijn orkest zowaar het beste concert van Coachella 2017 neer.

5. Hij won toch nog maar 1 Oscar

Net zoals Leonardo DiCaprio nog maar net één luttele Oscar in op zijn schouw heeft staan, zo heeft Hans Zimmer er ook nog maar eentje om mee te pronken. Zimmer scoorde al tien Oscarnominaties maar kon het beeldje nog maar één keer mee naar huis nemen. In 1994 won hij zowel de Oscar als de Golden Globe voor zijn soundtrack in The Lion King. En wie kan hen ongelijk geven. Van de opening (‘NAAAAAAAH SEMBAMENYAAA”) tot de subtiele opbouw en uitbundige afsluiter in “King of Pride Rock”. Live wordt kippenvel gegarandeerd!

Hans Zimmer staat op dinsdag 20 juni mét orkest in het Sportpaleis in Antwerpen. Tickets zijn hier nog steeds verkrijgbaar.

14 juni 2017

About Author

Jasper Verfaillie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *