LiveRecensies

Good Charlotte + Sleeping With Sirens @ Ancienne Belgique: “Hevig springend terug naar de middelbare school”

In een tijdperk waarin iedereens favoriete ‘high school bands’ weer beginnen hervormen en nieuw materiaal uitbrengen (denk maar aan Blink-182, Sum 41, Fall Out Boy,…) mocht ook tienerklassieker Good Charlotte natuurlijk niet ontbreken. Hun laatste langspeler Youth Authority dateert al weer van 2016, wat de heren een plaatsje op de mainstage van Pukkelpop 2016 opleverde. De groep beloofde toen al dat een volgende passage doorheen ons Belgenlandje niet heel lang zou uitblijven en voegt daad bij het woord: De Amerikaanse poppunkers landden gisteren met hun muzikale tijdmachine in de AB en katapulteerden daarmee iedere aanwezige direct terug naar zijn/haar tienerjaren. Met veel klassiekers, sing alongs en rondspringende millennials werd het een euforisch feestje waarbij stilstaan geen optie was.

Wie in de vroege jaren 2000 in de middelbare school zat, kan bevestigen; u hield zich bezig met elektronische muziek (en al dan niet bijhorende Lacoste/Tacchini kledij) of u prefereerde het ‘hardere’ gitaarwerk en bracht uw onbezonnen dagen al skateboardend met een met bandnamen, bekladde pennenzak/boekentas/agenda door.  Green Day, Sum 41, Fall Out Boy,… waren niet van de MP3 weg te denken en domineerden de alternatieve hitlijsten. Ook Good Charlotte hoorde in dat rijtje thuis met verschillende platen (The Young and The Hopeless, Good Morning Revival, ,…) en hitjes  die onder het genre ‘klassieker’ gelabeld mogen worden. De Amerikaanse poppunkers, onder leiding van de Madden tweeling, werden opgepikt met hun hitsingle “Lifestyles of the Rich & Famous” en bleven tot en met het in 2010 uitgebrachte Cardiology een gevestigde waarde in het genre. Net als veel collega’s verdwenen de heren nadien van de radar wegens een onbepaalde pauze met weinig zekerheid omtrent de toekomst van de band. In 2016 werd het stilzwijgen rond de poppunkers dan eindelijk doorbroken en werd opvolger Youth Authority aangekondigd. Tijd om te zien of de heren, na een eerder matig optreden op Pukkelpop, de AB kunnen overtuigen. Aan de gigantische rij wachtenden te zien, bij aankomst aan de AB, ziet het ernaar uit van wel…

Openen voor een band zoals Good Charlotte is een grote eer. Een eer dat jong, Amerikaans geweld Sleeping With Sirens maar al te graag op zich neemt voor een inmiddels goed gevulde AB. Zanger Kellin Quinn zorgt in het begin van de avond eventjes voor verwarring omtrent zijn geslacht (Did I just assume his gender!?) bij een paar aanwezigen omwille van zijn hoge stem maar toont gedurende de set toch meer ballen te hebben dan aanvankelijk gedacht. De groep heeft er duidelijk zin in en beweegt zich als een frisse wervelwind, breed glimlachend, over het podium terwijl veel jonge meisjes de longen uit hun lijf schreeuwen en de eerste danspasjes in het midden een feit worden. De band weet te overtuigen en brengt hun poppunk ook op een eerlijke en aanstekelijke manier waardoor de AB, totaal overbodig gezien de mooie zomerdag, in no time opgewarmd raakt. Als kers op de inmiddels gesmolten, taart heeft de band een verrassing in petto voor het publiek. Niemand minder dan de band State Champs bestijgt het podium en sluit de set van Sleeping With Sirens af. De New Yorkers spelen maar één nummer, “Secrets”, maar weten de zaal toch in geen tijd ferm bij de kroonjuwelen te grijpen. Eindigen met een knaller heet dat!

Het voorgerecht beviel ons, benieuwd naar het hoofdmenu. Dat de jongens van Good Charlotte uit het oog maar niet uit het hart waren blijkt aan de uitzinnige reactie van het publiek wanneer de band het podium betreedt. Tijd zijn we al genoeg verloren, denkt de groep dus wordt er direct ingezet met “The Anthem”. Het is het begin van een heuse flashback naar de onbezorgde puberjaren (voor de ene aanwezige al wat minder lang geleden dan de andere) waar niets moest en alles kon. Een gevoel dat bij de andere aanwezigen, gezien de gretig mee knikkende hoofdjes en enthousiaste bewegingen te zien, ook heerst. Helaas blijft het tijdens het optreden eerder bij enthousiast meebewegen, meezingen en mee knikken dan uitzinnig uit de bol gaan, zoals gehoopt. Ook op het podium mag er gerust wat meer actie plaatsvinden. Akkoord, de band is geen drie maal zeven meer maar er mocht gerust wat meer punch bij het live performen. Ook de bindteksten tussen de nummers lijken eerder wat aan de oppervlakkige kant (“Man, I just love being in Belgium, beautiful Brussels with my family”) dan oprecht gemeend maar bon, de nummers worden met hart en ziel gebracht en daar draait het uiteindelijk om.

Wanneer “Girls & Boys” wordt ingezet is de hele zaal écht vertrokken. De ene hit na de andere wordt op ons afgevuurd en de vrolijke pop punk werkt aanstekelijk want iedereen beleeft in zijn/haar personal space de tijd van zijn/haar leven. Een mooi voorbeeld is het meisje dat, in ondergetekende beer zijn oor, alle teksten weet mee te zingen én tegelijkertijd enthousiast rond danst alsof er niemand kijkt. En zo hoort het ook; onvervalst plezier van de bovenste plank. Her en der wordt wat gas terug genomen doorheen de set maar Good Charlotte weet de trein toch vakkundig op de rails te houden en het tempo, alsook het enthousiasme van het publiek, verzwakt niet. Ieder nummer wordt op een luid applaus onthaald en iedere move of quote van één van de Madden broertjes triggert wel een aanwezige bakvis om een niet zo subtiele liefdesverklaring te uiten. Een kleine domper op de feestvreugde is een technisch defect (of een niet zo heel wakkere geluidstechnieker) aan de microfoon van Kellin Quinn wanneer deze het podium wordt opgeroepen om mee te zingen op het nummer “Keep Swingin’ ” maar daar wordt niet zwaar aan getild en de jongens blijven zich geven alsof er niets aan de hand is. Schouders ophalen en verder dansen is de boodschap. Eindigen doet Good Charlotte met waar het voor hen allemaal begon; hun klassieker “Lifestyles of the Rich & Famous”. De laatste restjes nostalgie en energie worden vakkundig uit onze poriën geperst en gezweet alvorens de band onder luid applaus het podium verlaat.

Het publiek zit echter nog wat op zijn honger en er kan duidelijk nog een dessert bij aangezien de voltallige zaal om een bisnummer schreeuwt. Een verzoek waarop jammer genoeg niet wordt ingegaan door de band. Reeds na dertig seconden gaat de zaalverlichting onherroepelijk aan en mag het volk, ietwat beteuterd over het niet krijgen van een toegift, de zaal verlaten. Een gemiste kans als je het ons vraagt want het publiek had zeker nog zin om een paar minuten langer in het land der nostalgie te blijven. Het optreden van Good Charlotte was zoals het na lange tijd, weerzien van een goeie vriend en samen herinneringen ophalen. Maar nu moeten we gedwongen vroeg naar huis waar ons de bittere realiteit van de naderende maandagochtend wacht. En daar hadden we in het middelbaar ook al zo’n hekel aan.

Setlist:
The Anthem
The Story of My Old Man
My Bloody Valentine
Girls & Boys
Riot Girl
Life Changes
Predictable
Hold On
Makeshift Love
Keep Swingin’
Little Things
The Outfield
The Young and the Hopeless
The River
I Don’t Wanna Be in Love
I Just Wanna Live
Lifestyles of the Rich & Famous

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.