Tijd voor iets uniek. Iets waarover slechts weinigen van jullie ooit iets gehoord zullen hebben. Probeer je een mix tussen electro en deathcore voor te stellen, met teksten die gaan over de onrechtvaardigheid in de wereld en hoe associaal sociale media is. Maar dan volledig in het Duits. Hier is de uit het Oost-Duitse Lübben afkomstige “electronicore” band We Butter The Bread With Butter, oftewel WBTBWB bestaande uit Marcel Neumann (Lead Guitar, Programming), Paul Bartzsch (Vocals), Axel Goldmann (Bass) en Can Özgünsür (Drums).
WBTBWB draait ondertussen al 10 jaar mee in de scene en hun eerste album Das Monster aus dem Schrank zag het levenslicht in 2008. Hoewel ze begonnen zijn als grap, wat hun naam ietwat verklaart, begonnen ze al snel enige populariteit te verwerven in Duitsland. Na een tournee doken ze opnieuw in de studio en brachten ons Der Tag an dem die Welt unterging (2010). Na enkele veranderingen in hun line-up duurde het nog tot 2013 voor hun derde album Goldkinder waarna een Amerikaanse tournee volgde. Twee jaar later kwam hun album Wieder geil! (2015) uit, wat, ter verduidelijking voor degenen onder jullie met een beperkte kennis van het Duits, ‘Opnieuw cool!’ betekent. Die twee laatstgenoemde albums hebben een top 40 plaats bereikt in de Duitse hitlijsten.
Na bijna een maand lang teasen werd de single “Klicks. Likes. Fame. Geil!” eindelijk gereleased door deze Duitse gekken. Een song die, net als de eerste single van hun vorige album “Ich mach was mit Medien” (Ik gebruik sociale media), gaat over de hypocriete kant van het gebruik van sociale media. Daar waar het lied uit 2015 nog ging over Instagram en tumblr, gaat “Klicks. Likes. Fame. Geil!” over de stommiteiten en waardeloosheid van de vele youtube-celebrities die maar uit te grond blijven schieten.
Het nummer begint met een vette beat, gevolgd door stevige gitaren, waarna de twee op schitterende wijze samengevoegd worden en zo een heftig, catchy nummer inleiden. Epische breakdowns, droppende beats, solide drumwerk, oorverdovende screams en lyrics die je doen stilstaan bij de staat van de hedendaagse maatschappij maken van dit nummer een potentiële hit die hier alvast zeker in de smaak valt.
Facebook / Twitter / Instagram / Website