LiveRecensies

Daniel Norgren @ AB, Brussel: warme jas voor koude Zweedse winterdagen

LiveRecensies

Daniel Norgren @ AB, Brussel: warme jas voor koude Zweedse winterdagen

daniel-norgren-3-ju

Naast Ikea en Zlatan Ibrahimovic is Zweden vooral bekend als een exporteur van steengoeie artiesten en bands. In het spectrum van Abba’s, Robyn’s en Lykki Li’s bevindt Daniel Norgren zich ergens tussen The Tallest Man on Earth en First Aid Kit. Een flinke scheut country rock gedrenkt in melancholie en nostalgie. Maar wie dacht dat hij het publiek in tranen zou achterlaten, kwam bedrogen uit. Heupwiegend op fijne en hartverwarmende bluesrock toverde hij langzaam maar zeker een glimlach op ieders gezicht.

#danielnorgren Sold Out show at #anciennebelgique #brussels Fantastic ❤️❤️❤️

Een foto die is geplaatst door Christian Norgren (@christian_norgren) op

Op het podium ziet Daniel Norgren er uit als een verdwaalde houthakker en aan zijn werklust te zien, is die vergelijking er één die hout snijdt. De man bracht in 2015 niet één maar twee prachtige platen uit en speelde sindsdien maar liefst zes keer in ons Belgenland. We lijsten op: achtereenvolgens de AB Club, Huis 23, nog eens de AB Club, de Roma, 4AD en afgelopen zomer nog eens Cactusfestival. Overkill, hoor ik u denken. Het bordje ‘uitverkocht’ dat zondagavond pronkte op de gevel van de AB bewees het tegendeel. Zonder veel airplay op de radio, ontdekt het Belgische publiek traag maar gestaag zijn melancholische muziek.

Norgrens nieuwste worp ‘The Green Stone’ begint nog met een dreigend onweer, maar gelukkig voor ons regenachtig België had hij de regenbuien thuis gelaten. Het was niet het enige dat hij achtergelaten had in Zweden. Geen voorprogramma, een sobere setup en geen indrukwekkende lichtshow deden vermoeden dat Norgren zijn muziek wou laten spreken. Bijgestaan door slechts een drummer en bassist (op contrabas), wisselde Norgren zelf constant tussen piano en elektrische gitaar en tussen kleine country ballades en potige bluesrock. En het publiek dat hing aan zijn lippen.

Knäck knäck knäck!!! #danielnorgren #aciennebelgique #bryssel

Een foto die door petrawesternorgren is geplaatst op

Een ambient intro zette ons eerst nog op het verkeerde been en maakte gelukkig snel plaats voor ‘Putting My Tomorrows Behind Me’ en ‘People are Good’, waar Norgren voor het eerst – maar niet voor het laatst – plaats nam aan de vleugelpiano. Het publiek was aandachtig, enthousiast en respectvol en had al een eerste herkennningsapplaus veil voor ‘I Waited For You’. De mooie driekoppige samenzang transporteerde ons meteen naar Nashville, Tennessee. Dat een Zweed uit Borås, nabij Gothenburg, betere Americana maakte dan de gemiddelde Amerikaanse country band, zegt misschien ook iets over de platte commerce die country is geworden. Een country artiest met integriteit en spelplezier is eerder uitzondering dan regel. Wellicht drukt het Belgische publiek hem daarom zo nauw aan het hart.

Met ‘Black Vultures’ trok Norgren plots de bluesrock kaart en bracht daarmee meteen de nodige schwung in het optreden. De speelse gitaar mondde uit in een snedige gitaarsolo en ging naadloos over in het al even donkerbruine ‘Moonshine got me’. Een heerlijk gitaarrifje, ogen dicht en tien minuten Stevie Wonder-gewijs mee wiegen. Dat trucje deed hij even later nog eens fijntjes over met het alweer tien minuten durende ‘ Howling Around My Happy Home’. Daartussen gekneld zat dan weer een verstild pareltje uit die andere nieuwe plaat ‘Alabursy’. Het door accordeon gedragen ‘Everything You Know Melts Away Like Snow’ kreeg de zaal stil. Met 1 november in het vooruitzicht kreeg de zin ‘Everyone you love, grass will grow above’ een wel heel persoonlijke en emotionele betekenis.

Toch bleven de verstilde momenten op één hand te tellen. Daniel Norgren koos in de AB voor een luidere en stevigere set. Het speelse kinderliedje ‘Why May I Not Go Out and Climb The Trees’ klonk op een elektrische gitaar nog dreigender en mysterieuzer. Ook het bescheiden hitje ‘Are We Running Out Of Love’ kreeg een rock make-over – inclusief gitaarsolo – en Norgren sloot af met het uptempo ‘Whatever Turns You On’. Een potigere sound dan op plaat, maar daarom niet minder doorleeft of gedreven. De verpakking is anders, de boodschap blijft dezelfde en komt even goed aan.

Het enthousiaste publiek vroeg en kreeg ook een welverdiende bisronde. Het al zes jaar oude ‘Stuck in The Bones’ breidde een mooi vervolg aan het concert en met het langzaam uitdovende ‘Everlasting Friend’ zette Daniel Norgren er na dik anderhalf uur een mooi punt achter. Eindigen met een ode aan vriendschap bleek tevens een ode aan de fans, die hij doorheen het concert meermaals bedankte voor de steun en liefde. Daniel Norgren was al bekend in Zweden en krijgt nu ook steeds meer vaste voet in West-Europa. Met zeven puike concerten op dik een jaar tijd heeft hij ons landje al veelvuldig verwend. Misschien komt hij binnen een jaar nog eens terug met een nieuw album (of twee) onder de arm. Te veel is nooit goed, maar te veel Daniel Norgren is altijd goed.

Setlist: Putting My Tomorrows Behind/People Are Good/I Waited For You/Though it Aches/Black Vultures/Moonshine Got Me/I’m a Welder/The Fox Chase/Everything You Know Melts Away Like Snow/Howling Around My Happy Home/Why May I Not Go Out And Climb The Trees/My Rock Is Crumbling/Are We Running Out of Love!/Whatever Turns You On//Stuck In The Bones/Everlasting Friend/

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…
InstagramLiveRecensies

The Gaslight Anthem @ Ancienne Belgique (AB): Van waakvlammetje naar warm vuurtje

Net geen tien jaar geleden was het dat The Gaslight Anthem nog eens in een Belgische concertzaal stond. Ook toen was de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.