Best Kept Secret: Recordeditie met veel regen en uitzonderlijk goeie muziek

Juri Hiensch

Juri Hiensch

Best Kept Secret 2016 was een recordeditie voor de organisatie. Maar liefst 25.000 mensen bezochten het festival in Hilvarenbeek. De grote aantallen waren voor de organisatie soms moeilijk bol te werken (zie lange wachtrijen aan de wc’s en eetstanden) maar bleken geen probleem te vormen voor de concerten. Die waren zoals altijd uitstekend en brachten de beste muziek naar onze noorderburen. Ondanks de vele regen op dag één en twee wisten de festivalgangers zich te amuseren en met een poncho over het lijf konden ze zelfs de hardste regenbuien aan. Het bos bracht een natuurlijk schuilomgeving voor de mensen zonder jas. Gezelligheid troef voor de volle drie dagen.

Wij zagen veel groepen aan het werk en hieronder vind je onze Best Of Best Kept Secret met veel recensies! Onder meer Wilco, Mystery Jets, Band Of Horses, The Heavy en Dinosaur Jr. bleven ons bij. Lees hieronder ons eindverdict en laat vooral weten of je akkoord gaat!

vrijdag 17 juni

Sympathiekste opener

Kid Wave kreeg de taak om Best Kept Secret op gang te trappen. Het viertal met twee vrouwen en twee mannen warmde het publiek in Five op met catchy grungerock . Gruizige gitaren met een vrolijke samenzang en de hoge stem van zangeres Lea Emmery brengen het festival gezapig op gang. De band werkt aan hun tweede plaat en bracht live zowel nummers van het debuut als van die nieuwe. De groep staat erg vrolijk op het podium maar na een tijdje geraakt de set wat eentonig en valt het als een kaarthuisje in elkaar. Toch blijft de band erg vriendelijk en geven ze een uitermate charmante indruk. Minder boeiende set maar een mooie opener om rustig het festival te beginnen.

Zwoelste stem van het festival

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Al bij de eerste zangnoot van Rob Goodwins baritonstem krijgt het publiek kippenvel. De romantische muziek van The Slow Show doet wat denken aan The National maar de frontman heeft dan weer iets weg van Tom Smith van Editors. Opener ‘Dresden’ en ‘Augustine’ brengen de Two al snel in ontroering. Ieder nummer begint erg klein en bouwt op naar een epische climax waarbij alle instrumenten samenkomen en een grote bombast ontstaat. De hoopvolle klanken brengen de soms droevige songs in een unieke balans waardoor tranen nooit ver weg zijn. The Slow Show brengt meteen emotie op Best Kept Secret en blijft het hele weekend door het hoofd spoken.

Best geklede band

James Alex van Beach Slang had zijn beste kostuum aangetrokken of zoals hij zelf zei “Dressed for the occasion”. De serieuze outfit staat haaks op de muziek. Die is speels, hard en erg krachtig. Beach Slang brengt punkrock in de puurste vorm met een subtiele emo-invloed. Het gaat snel en de band geeft op de laatste show van hun tournee nog eens alles om echt indruk te maken. Alle bandleden staan springerig op het podium te bewegen op de strakke muziek. Beach Slang schuwt een cover niet en speelt er van Jawbreaker, The Cure, AC/DC, The Replacements en Journey. Met “Faithfully” van die laatste sluit Beach Slang ook af met een meezingbaar einde. Kinderlijk maar super strak die Beach Slang.

Beste bassen die ieder hartje sneller deden slaan

Logischerwijs is deze eer weggelegd voor Beaty Heart. De band werkte onlangs nog samen met Jungle op “Raw Gold”. De exotische beats van Jungle keren ook terug bij alle nummers van Beaty Heart. Toch is het hier iets minder opgewekt maar de diepe beats laten de tent voor een eerste keer trillen. Beaty Heart doet wat denken aan Bastille maar dan minder poppy. De band maakt enkel gebruik van synths en een drumstel. Gitaren en andere instrumenten zijn hier niet te bespeuren. Het is ook helemaal niet nodig, hun warme klank komt zonder ook perfect tot zijn recht. Uiteindelijk zet Beaty Heart een sensuele set neer die alle harten verwarmd.

Beste optreden van een band die net een ongeval had met hun tourbus

IMG_20160617_190703

Lichte irritatie voor het optreden van Mystery Jets. De band komt iets meer dan een kwartier te laat en het publiek begint ongeduldig te worden. Wanneer de band dan met “Telomere” de set inzet, vergeet iedereen meteen de irritatie door de schoonheid van de muziek. Ze vertellen dat hun tourbus een ongeval had enkele uren voor het concert en hiermee is de vertraging volkomen vergeven. De band brengt een set boordevol catchy nummers en rock ‘n’ roll waardoor iedereen begint te dansen. Het verschil tussen de nieuwe nummers en oude valt meteen op door de sfeer waarop de nieuwe gericht zijn. Hun oude nummers zijn meezingers, terwijl hun nieuwe nummers mikken op stadiums. Mystery Jets brengt een perfecte mix van oud en nieuw waardoor er voor het eerst op dit festival een piekfijne set wordt afgewerkt waarbij iedereen enthousiast is, zowel op als naast het podium.

Meest opdringerige bezoeker

Juri Hiensch

Juri Hiensch

Dit jaar werd Best Kept Secret getroffen door een erg opdringerige bezoeker. De regen wilde ook een graantje meepikken van het festival en probeerde hierdoor op de eerste twee dagen het terrein tot een zwembad te herschapen. Het deerde de festivalgangers niet en met een poncho om het lijf, bleef iedereen halsstarrig kijken naar optredens in de regen. Een gezellige meerwaarde die geen invloed had op het geluk van de mensen en het niveau van de optredens. Op de laatste dag nam hij dan logischerwijs zijn biezen.

Beste old school rock-‘n-roll band

Wolf Parade toont ons weer eens hoe je ware rock n roll live brengt. De bandleden gaan allemaal helemaal op in de muziek, en het is hard werken gezien het zweet dat van de hoofden gutst. Zowel de bandleden als de aanwezigen kunnen niet stil staan bij deze klassieke rockset.

Beste choreografie

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Dancepop op het hoofdpodium? Jazeker! Met een mix van eigen Franstalige nummers en hier en daar een korte cover van een dance classic (Stardust, Technotronic, Bruno Mars) laat Christine and The Queens het publiek dansen zonder zich zorgen te maken om de regen. Samen met haar dance crew maakt Christine er een waar feest van!

Beste hypnose-act

Beach House weet zoals altijd te betoveren zonder poespas. Oké, er is wat rook en enkele lichteffecten, maar de band bewijst zich toch altijd met de muziek. De band brengt zes nummers van de nieuwe platen die vorig jaar uitkwamen en maakte zo een vernieuwende indruk. Spookachtig, indringend en bezwerend, hun dromerige muziek laat iedereen weer verbaasd achter. Het publiek kon niet anders dan wegdromen en dat gebeurde ook. Beach House blijft een raadselachtige groep die zweverige muziek brengt.

Beste concert dat niet in Hilvarenbeek was

Chris Stessens

Chris Stessens

“Do You Wanna Dance With Me Amsterdam?” Beck was duidelijk vergeten dat zijn concert in Hilvarenbeek plaatsvond. Ondanks zijn geografische onkunde, bracht de man een set boordevol hits van vroeger en nu. De stijve Beck schuwde zelfs geen dansje en maakte zo een sympathieke indruk. Devil’s Haircut, Loser, E-Pro en Think I’m In Love ontbraken allemaal niet in de set. Die oude nummers genieten nadrukkelijk van een groter gitaargehalte terwijl de recentere songs de funky en dansbare kant van Beck tonen. Op het einde deed Beck nog een medley door “Where it’s At” te combineren met Prince, Iggy Pop en The Sugarhill Gang. Beck is een popster die alle genres doorheen mengt maar wel de typische allures bevestigd door niet op de hoogte te zijn van de plaats waar zijn concert is.

Beste muzikale predikant

BSK The HeavyThe Heavy was voor ons een van de echte toppers. Zowel muzikaal als performance laat de bluesrock band het beste van zichzelf zien. Zanger Kelvin Swaby is als een priester die liefde, muziek maar ook de zonde predikt. Hij vertelt bij elke song een verhaal, en vraagt het publiek om mee te zingen. De toeschouwers gaan hier als gelovige zondaars maar wat graag in mee, en de energie die daarbij vrijkomt is ongekend!

Beste Afrikaanse beats

Nozinja bracht op Best Kept Secret zijn shangaan-electro mee. Het resultaat was een dansbaar geheel van snelle beats en hitsige dansers. Het publiek bleef nooit stilstaan en ook Nozinja zelf waagde zich af en toe aan een dansje. Toch was dit niet zijn beste set en bracht hij soms ook niet dansbare nummers waardoor het geen afgewerkt geheel was. Nozinja blijft een toffe afsluiter en een leuk alternatief voor wie niet van de hedendaagse commerciële dj’s houdt.

zaterdag 18 juni

Beste muziek om mee op te staan

Melanie Marsman

Melanie Marsman

De Utrechtse mannen van Bewilder mochten op zaterdag het tweede podium openen. Maurits Westerik en vrienden hadden er zin in! Laatste nummer is Forza, Westerik steelt de harten van het publiek door zijn soepele danspasjes en karatetrappen.

Beste (en meeste) pogingen tot grapjes

IMG_20160618_133733

Audacity is niet toevallig een garagerockband. De groep was één van de eerste bands ooit op het befaamde Burger Records label. De muziek van de band komt beter tot zijn recht bij een festivalpubliek dat al enkele biertjes op heeft maar ook als opener fungeert deze band zeker. Zelf hebben ze zich in de ochtend al wat wakker gedronken want erg nuchter staan ze niet op het podium. Het heeft geen invloed op de muziek die ze retestrak spelen. Het is pas wanneer ze hun bindteksten bovenhalen dat er nonsens uit de monden komt. Het gaat van een briefje over Donald Trump tot een flauwe mop over hun hitsong “Lock The Door”. Uiteindelijk vuren ze zoveel nummers op het publiek af dat ze niet anders kunnen dan wakker te zijn.

Meeste Belgen tijdens een ‘optreden’

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Voor dat optreden moeten we helemaal naar Frankrijk. Daar gaven de Belgen op zaterdag het beste van zichzelf tegen de Ieren. Omdat voetbal de belangrijkste bijzaak van de wereld is, zette Best Kept Secret een groot scherm net buiten de weide. Het resultaat was duizenden Belgen die de match op het grote scherm probeerden mee te volgen. De euforie was groot toen de Belgen die match uiteindelijk ook wonnen. De volledige dag kleurde tricolore op de weide dankzij uitzinnige supporters die hun beste rode duivels kledij hadden aangetrokken. Even leek het alsof we in België op een festival zaten.

Meest verwarrende performance

De twee Engelse veertigers van Sleaford Mods zijn een geval apart. De één zingt, schreeuwt en spuwt straattaal. De ander zet met zijn laptop zijn lo-fi beats in, en blijft verder alleen wat dansen en nonchalant de zaal inkijken. Echter, het feit dat tekst en muziek steevast gelijktijdig eindigen, verraadt precisie en timing. Het optreden is indrukwekkend door de urgentie, echtheid en aanwezige zelfspot.

Meest eenzame concert met een te luidruchtig publiek

Melanie Marsman

Melanie Marsman

Helemaal alleen op het podium brengt Julien Baker frêle nummers die zo breekbaar zijn dat zelfs de brilglazen van enkele toeschouwers barsten vertonen. Jammer genoeg voor haar is het publiek niet zo aandachtig. Te luidruchtig en vooral weinig respect voor de dame die op het podium een zinderende indruk nalaat. Wanneer ze haar stem bovenhaalt, klapt iedereen wel maar of ze effectief luisteren is maar de vraag. Julien Baker bevat passie en gevoel maar ga haar vooral zien in een intieme zaal waar haar muziek beter tot zijn recht komt.

Beste hip hopper die eigenlijk punk brengt

Rat Boy kreeg Five volledig vol. Zijn mix van hip hop en punk deed de tent op zijn grondvesten daveren. Rat Boy mixt ook wat ska in zijn muziek waardoor het een springerig geheel word. Typische Britse muziek die erg vuil klinkt. Het ging zelfs zo ver dat de persoonlijke cameraman van Rat Boy het publiek al crowdsurfend inging. Dat publiek had net ervoor een wall of death gemaakt die gecureerd werd door Rat Boy himself. In-your-face punk met een attitude en verschillende gitaarsolo’s.

Beste band met een vrouwennaam

BKS ulrika spacek
Een vijftal dat muziek laat spreken zonder veel gedoe. Ulrika Spacek bracht dromerige psychedelica waarin zang een kleine rol kreeg. De basdrum had een nadrukkelijke rol die de sfeer bepaalde doorheen het volledige concert. Ulrika Spacek bracht donkere rock waarbij het pedalenwerk voor verschillende klanken zorgde. Door af en toe wat distortion op de gitaren te zetten, is de chaos compleet. De band is perfect op elkaar ingespeeld en de muzikanten brengen een hypnotiserende set tot een dromerig einde.

Ziekste zanger op een stoel

Een foto die door wilfrieddubois is geplaatst op

J Mascis van Dinosaur Jr. had een bescheiden griepje. Toch weerhield dit hem niet om een fenomenaal concert neer te zetten op een stoel. De gitaarsolo’s blijven even strak en zijn statige indruk compenseren de bassist en drummer door uitbundig hun instrument onder handen te nemen. Het werd een soort greatest hits show waarin de ruwe stem van Mascis soms zelfs nog rauwer klinkt en zijn gitaarwerk weergaloos is. Hoewel Mascis waarschijnlijk weinig plezier beleefde aan dit concert, blijft Dinosaur Jr. dus indruk maken met fenomenaal luid gitaarwerk.

Meest luchtledige concert

Air maakte hun naam waar door droog op het podium te staan en zonder spelplezier hun hits af te werken. Het klinkt allemaal heel vrolijk en kinderlijk maar ze konden evengoed een cd op het podium afspelen. “Sexy Boy”, “Kelly Watch The Stars” en “La Femme d’Argent” klinken allemaal wel heel vrolijk maar de toeschouwers op Best Kept Secret blijken niet zo onder de indruk. Het publiek druipt af en op het eind van de set is de weide bijna volledig leeg. Air zorgde ervoor dat ze zelf meer lucht krijgen door bijna iedereen weg te jagen.

Vurigste band met de meeste bombast

Nathan Reinds

Nathan Reinds

“We’ve got some miserable weather for our miserable music, but I’m having a great time,” vat Tom Smith het concert van Editors perfect samen. Los van de muziek die de meeste toeschouwers kennen, is het vooral de zanger die de show maakt. Met zijn donkere stem en bewuste bewegingen ziet het optreden er gelikt uit. Vlammen en vuurwerk; alles is aanwezig voor een professionele show.

Het gaat zelfs zo ver dat Tom Smith op een bepaald moment de lyrics van het nieuwe nummer “The Pulse” vergeet. Editors mag tegenwoordig dan een wereldband zijn, ook zij maken nog fouten. Met “Open Your Arms” speelt de band een albumtrack van The Back Room, uniek voor een plaat die hun minst populaire is. Eindigen doen ze met een meezingbare drieluik “A Ton Of Love”, “No Sound But The Wind” en “Papillon” waarna ze het publiek helemaal meekrijgen. Een grootse set die op bepaalde momenten wel kon boeien maar evengoed verveelde met die trage nieuwe nummers.

Beste imitatie van een zon

Caribou zet een dromerige, hypnotiserende show neer boordevol beats. Daarbij laten zij zien en horen dat de band van Dan Snaith er één is die dance muziek wel degelijk live kan brengen. De nummers zijn langgerekt en ze spelen flink met filters en effecten om tussentijdse hoogtepunten en breaks te creëren. Zo krijgen de hits Odessa en Can’t Do Without You een extra dimensie, evenals de extra lange live uitvoering van hun hit “Sun”. Het blijkt de perfecte afsluiter van de avond en begin van de nacht.

zondag 19 juni

Minst meezingbare band met een vat vol emotie

Om 13u15 op de laatste dag een zonnig Best Kept Secret op gang trappen, het is moeilijk. Explosions In The Sky wist hoe ze dit moesten doen en nam het volledige publiek mee op een trip doorheen alle gevoelens in het lichaam. Buiten de tent zaten alle mensen laid-back mee te luisteren naar de betoverende klanken die deze postrock band bracht. Hoewel de band erg vroeg optreed, is de tent volledig volgelopen voor deze tenoren uit Texas. Uiteindelijk brengt Explosions In The Sky iets meer dan een uur duistere en angstaanjagende gitaren die door de belichting op het podium een extra sterkte kregen.

Beste psychedelische rookies

In maart schreven we al over deze rookies uit Brooklyn. Pyschic Ills hebben de zware taak om het kleinste podium op de laatste dag te openen. Enkele honderden brakke toeschouwers zijn getuige van een stel spacekonijnen die een psychedelische show neerzetten. De loomheid van de show past bij het moment, maar overtuigt daardoor tegelijkertijd niet helemaal.

Beste politieke boodschap zonder lullig te zijn

©Chris Stessens

©Chris Stessens

De jonkies van VANT brachten op het grootste podium van Best Kept Secret springerige poppunk met een boodschap. Het gaat van de Brexit tot de schietpartij in Orlando. Alle actuele gebeurtenissen zijn goed genoeg om er een nummer aan te koppelen. De band brengt grungerock met een punkrandje en staat energiek op het podium. Al bij het tweede nummer springt zanger Mattie Vant het publiek in en vanaf het midden van de set ontstaan constant moshpits. Met hun politieke boodschappen en opgewekte catchy songs wil deze band van de planeet aarde een betere plek maken van deze wereld. Ze maakten het publiek op Best Kept Secret alvast wild van geluk.

Gezelligste rustplaats

Een festival kan niet zonder de nodige rustpunten. Op Best Kept Secret hangen deze gewoon tussen de bomen. Enkele tientallen schommels hangen er, klaar om gebruikt te worden door het festivalpubliek. Bijna voortduren zijn deze schommels bezet. Wegens het succes kiezen we deze plaats dus uit als de populairste en tegelijk gezelligste rustplaats van het festival. Wie geluk heeft kan zelfs al schommelend een concert meepikken, als dat niet mooi is!

Beste funky grooves van het festival

Melanie Marsman

Melanie Marsman

Unknown Mortal Orchestra bracht op Best Kept Secret gitaar, drum en pianosolo’s en bracht dit daarbovenop op een erg funky manier. De band uit Nieuw Zeeland wist vorig jaar met Multi-Love een groter publiek te bereiken. Het valt meteen op in Two die propvol staat om hits als “Multi-Love”, “How Can U Luv Me” en “Can’t Keep Checking My Phone” te horen. De band speelt deze ook allemaal maar legt in hun set vooral de nadruk op de instrumenten. Met verschillende solo’s en soulvolle jazzakkoorden creëert de band een uniek psychedelisch geluid. Zanger Ruban Nielsen geeft bescheiden glimlachjes bij het oorverdovend applaus en verdwijnt op een bepaald moment zelfs in het publiek. De band is minder schuw en verbergt zich niet langer achter hun instrumenten waardoor grote podia binnenkort lonken voor Unknown Mortal Orchestra.

Beste protestzanger met een boodschap

Een echte ouderwetse protestzanger, waar vinden we die nog? Armand is helaas niet meer onder ons en Bob Dylan is op z’n minst in de late herfst van zijn carrière. Maar Israel Nash dient zich aan. In “Parlour Song” gaat hij los op het Amerikaanse wapenbeleid en refereert aan de gebeurtenis in Orlando. “Sooner or later we’ll surrender our guns, but not until we shot everyone” is de meest treffende zin die we dit weekend hoorden.

Mooiste oplossing voor een technisch probleem

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Half Moon Run begon hun set zonder elektriciteit op het podium. De band loste dit handig op door de enige werkende microfoon in het midden van het podium te zetten. Met twee akoestische gitaren in de hand slaagde de band er in om een intieme versie van “Devil May Care” neer te zetten. Een naakt geluid van een groep die tegenwoordig meer elektronica in zijn muziek stopt. Het viel hierna meteen op hoe groot hun geluid is met versterkers. Het zijn enkel de oude nummers die nog de intieme sfeer van in het begin benaderen. Zanger Devon Portielje staat een volledig concert vol energie te springen op het podium. Het is vreemd dat deze rustige muziek zo’n vitaliteit in de groep brengt. Een indiefolk concert die de vele vrouwelijke fans een uur liet genieten.

Beste vinylcollectie

Der Wolfhund draait een mooie mix van uptempo van Rhythm & Blues, Beat, Soul, Garage en Rock ‘n’ Roll, allemaal vanaf vinyl. Ondanks de verscheidenheid aan genres en decennia is er een fantastische flow met alleen maar feel good hits van onder meer Primal Scream, Nancy Sinatra en Sam The Sham. Der Wolfhund brengt iedereen in een feeststemming, geholpen door de zonneschijn, die zich eindelijk liet zien.

Mooiste lichtgevende kartonnen beelden op het podium

©Chris Stessens

©Chris Stessens

De mannen van Yeasayer brachten niet enkel vrolijke nummers, nee ook het oog verwenden ze. Door rond de band kartonnen beelden te zetten die als het ware meedansten op de muziek, maakten ze een visueel spektakel bij hun exotische muziek. De zon was er de laatste dag al een beetje doorgekomen en Yeasayer liet hem nog wat extra fonkelen door warme songs te brengen. “Madder Red”, “Ambing Alp” en “O.N.E.” uit Odd Blood blijven de pareltjes van Yeasayer en waren voor niets het hoogtepunt. Samenzang en vrolijke deuntjes zorgden voor een leuk concert van Yeasayer.

Beste Nederlandse nieuwkomer

Indian Askin’s debuutplaat “Sea of Ethanol” werd al met veel lof ontvangen. Nu mogen de Amsterdammers het land in. Wie ze wil ontlopen, moet zijn best doen want ze bezoeken iedere uithoek van het land. Op Best Kept Secret zetten ze een strakke en energieke set neer. De stoere zanger blijkt ook een tedere kant te hebben door het publiek te vragen hun handen in de lucht te steken, zodat hij een mooie foto kan maken voor vaderdag. Lief toch?

Mooiste fotoshoot met je paard

Melanie Marsman

Melanie Marsman

Band of Horses begint erg gezapig aan hun concert met “For Anabelle”. Ben Bridwell heeft er duidelijk zin in en straalt als een jong veulen. Het is pas wanneer het publiek een verrassing heeft voor de band dat het spelplezier nog meer de hoogte ingaat. Er duikt namelijk een paard op in het publiek dat ze op handen naar voor dragen. De band ziet er de sympathie wel van in en is meteen stukken opgewekter om deze set tot een mooi eind te brengen. Band Of Horses brengt veel gitaren en een erg hard geluid naar voor in het begin van de set maar gaat naar het einde toe toch op de emoties spelen. “Is There A Ghost” en “The Funeral” maken de zondagmiddag extra gezellig. Band Of Horses galoppeert op dit concert naar een leuke apotheose en bewijst dat ze met hun nieuwe plaat “Why Are You Ok” opnieuw op de muziekkaart staan.

Beste uitgestreken gezicht

Ondanks dat de muziek van de IJslandse muzikant Ásgeir vol emotie zit en flinke emoties oproept, staat hij zelf stoïcijns en bijna onaangedaan op het podium. Muzikaal is er niks op het optreden aan te merken en de toeschouwers lijkt het weinig uit te maken hoe het gebracht wordt. Als de band echter na driekwartier non-stop spelen het voor gezien houdt, lijkt het optreden nog afstandelijker en eigenlijk ook gewoon niet afgerond.

Beste rosse zanger met een ziel

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Two Door Cinema Club laat de laatste avond goed beginnen. Hun poprock liedjes zijn al aanstekelijk, maar het samenspel van de band voegt nog meer blijheid toe. Met een duidelijk plezier en dankbaarheid spelen ze vooral oude hits en maar twee nieuwe nummers. Het publiek deert er niet om en alles gaat er als koek in. Ze zingen de hits uit volle borst mee, en geven met dansbare pasjes de goedkeuring aan de nieuwe songs van het nog te verschijnen album.

Meeste traantjes bij alle geslachten

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Wilco blijft voor altijd een ondergewaardeerde groep. De band bracht onlangs “Star Wars” uit, een gratis album dat niet echt uitschieters bevat. Toch maakt de band tijd om maar liefst zeven nummers uit deze plaat te spelen. Het is pas wanneer Nels Cline zijn gitaar bij “Art Of Almost” eens bovenhaalt dat iedereen met open mond kijkt naar de manier waarop hij speelt. Het zijn deze grote uithalen die het publiek het meest kan smaken. Bij “Via Chicago”, een erg rustig alt-country nummer, komen random enkele noise-elementen in het nummer die door het publiek telkens op een gigantisch gejuig worden onthaald. Tweedy en bassist John Stirratt gaan rustig door met hun nummer terwijl de rest voor een epische ontlading zorgen.

Uiteindelijk is het “Impossible Germany” die voor de echte apotheose zorgt. Nels Cline geeft hier een fantastische solo het nummer live nog beter doet klinken. Een subtiele opbouw en de fullband climax maken dit nummer een topplaat zowel op als naast het podium. Het volledige publiek verlaat ontroert de zaal en Wilco laat euforie zegevieren op de laatste dag van Best Kept Secret.

Grootste discobal

©Chris Stessens

©Chris Stessens

Jamie XX sluit het festival af met een dj-set. Lekker saai zou je denken? Niets is minder waar. De man brengt een mix van exotische beats, zwoele bassen en minimalistische electro. Gooi dit allemaal samen in een blender en je krijgt het geluid van Jamie XX. De man laat het publiek voor een laatste keer dansen maar na een tijdje is dit geluid toch wat eentonig. Grote hit “Loud Places” houdt hij tactisch bij tot op het einde waarna iedereen een laatste keer alle energie uit zich perst om een laatste dansje te maken.

Best Kept Secret kreeg dit jaar veel regen maar dat deerde het publiek en de muziek niet. Groepen van een hoog niveau, een respectvol publiek en op de laatste dag zelfs een klein beetje zon. Gezellig was het altijd en muzikaal werd iedere liefhebber verwend van begin tot einde. Tot volgend jaar!

Recensies geschreven door Niels Bruwier, Albert Dubbeldam en Marc Keijzers.