Nieuwe singles

Prong in Melkweg: oudgedienden zijn nog steeds geloofwaardig

De metalveteranen van Prong zijn alweer 30 jaar bezig. Hun eerste optreden op de Nederlandse planken was Lowlands 1994. Sindsdien zijn ze na de eeuwwisseling bijna elk jaar wel een keer teruggekeerd. Gisteravond was de Melkweg in Amsterdam het decor. Ze worden vergezeld door het Zweedse man.machine.industry en Steak Number Eight uit Wevelgem. De laatsten mochten vorig jaar ook al een aantal keer het voorprogramma doen en de samenwerking wordt op deze tour dus voortgezet.

De Scandinaviërs weten met hun opzwepende industrial de toon van de avond alvast goed te zetten. De Melkweg is nog voor niet meer dan de helft gevuld, maar dat lijkt ze niet te deren. Een half uurtje hebben ze om alles te geven. Daarna is het de beurt aan de volgende support act, Steak Number Eight. De Vlamingen hebben al een behoorlijke fanbase in eigen land en dat blijkt niet onterecht! De jonge gasten zouden zomaar zonen kunnen zijn van de 49-jarige zanger van Prong, Tommy Victor. Het kwartet speelt als een geoliede machine samen. De zanger heeft een stem van schuurpapier en weet toch loepzuiver te zingen. Bij het laatste nummer van de wederom korte set zet hij zijn microfoon voor het podium neer en zingt het publiek van af daar toe, al dan niet met de microfoon in zijn keel. Dit alles wordt gadegeslagen door Tommy Victor, die vanuit de coulissen foto’s maakt.

steak

Steak Number Eight

Dan is het om 22 uur de beurt aan de hoofdact van de avond. Het publiek is alvast goed opgewarmd en het is dan ook al aan het begin van het tweede nummer dat er een moshpit van enkele tientallen mensen ontstaat. Vanaf het balkon hebben we goed zicht op het publiek. Een veertiger die rechtstreeks uit kantoor lijkt te komen waagt zich tussen de metalheads. Na een seconde of tien komt hij ten val en wordt gebroederlijk omhoog geholpen. Zijn bril weet hij heelhuids uit de stampende massa te vissen. Deze geeft hij aan zijn maat en gaat onverstoorbaar verder waar hij mij bezig was. Een stelletje waagt zich aan een tango (of iets wat daar na wat alcohol op lijkt) en laveert moeiteloos tussen de beukende menigte.

prong1

Ondertussen lopen Tommy en bassist Jason Christopher over het podium heen en weer als twee hongerige wolven, met een dreigende blik in hun ogen. Drummer Art Cruz mag gerust de bijnaam ‘The man with the thousend faces’ krijgen (als hij deze al niet had). Het drietal brengt een muur van muzikaal geweld teweeg. Hoewel Prong weinig rustige nummers heeft, varieert het wel in tempowisselingen zonder dat de set inkakt.

Victor is niet van de eindeloze monologen, maar als hij ‘Get those fists up’ roept, weet het publiek hoe laat het is. ‘Whose Fist Is It Anyway’ wordt ingezet en het publiek geeft nog één keer alles. Met aansluitend culthitje ‘Snap Your Fingers, Snap Your Neck’ hebben de heren het hitkruit droog gehouden tot het eind. Na de toegift komt er een einde aan een avondvullende drie uur gitaargeweld.

prong2

Sommige (metal)-bands die al 30 jaar bezig spelen, zijn niet meer geloofwaardig en een parodie op zichzelf. Tommy Victor (het enige originele bandlid) oogde vanavond frisser en vitaler dan pakweg 20 jaar geleden. Geen enkele reden om te stoppen dus en er nog minimaal 10 jaar aan vast te plakken. Voor wie ze nog wil zien: vanavond staan ze in de Biebob te Vosselaar, waarna ze de Lage Landen voor even gedag zeggen. Prong houdt van het publiek en het publiek houdt van Prong, ze zullen dus snel weer terug zijn.

Related posts
LiveRecensies

Life of Agony @ Trix: Cocoonen in 1993

De ‘gouwe ouwe’-tijd dat metalbands via Roadrunner Records blitzcarrières doormaakten, behoort tot een schimmig verleden. De kruisbestuiving tussen hardcorepunk en metal is…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single STAKE - "Deadlock Eyes"

We hoeven je al lang niet te vertellen dat STAKE een van de meest consistente metalbands van ons land is. De vier…
InterviewsUitgelicht

Interview STAKE: ‘Na corona wordt het een horde loslopende varkens die te lang opgehokt waren’

Volop in het proces van een release zitten net voordat COVID-19 de uiterst dominante speler in het cultuurlandschap wordt, is een hartverscheurende…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.